I min forrige artikel skrev jeg om vigtigheden ved en hurtig hjemmeside. Det er en af de mest vigtige faktorer, hvis man gerne vil opnå gode placeringer i Google. Hastighedsoptimering bliver dog overgået af en anden ting; linkbuilding. Linkbuilding er uhyre effektivt, fordi det skal ses som anbefalinger og det giver rigtig god mening. Lad os perspektivere det til den virkelig verden. Hvis du overvejer at erhverve en ny bil, vil du typisk spørge dine venner til råds eller andre i dit netværk.
Hvis bil A får 10 anbefalinger fra venner og bekendte, men bil B får 50 anbefalinger fra andre i dit netværk, så vil stort set alle vælge bil B af den simple årsag af de ekstra anbefalinger – sådan fungerer Google i praksis. Google er dog smart. Hvis de 10 anbefalinger kommer fra en blanding af mekanikere, bilsælgere og FDM medarbejdere, hvorimod de 50 anbefalinger er fra folk uden nogen form for kendskab til biler – ja, så vælger du nok bil A selvom den har færre anbefalinger. Google værdisætter kvaliteten og relevansen af et link.
Jagten er altså gået ind på at skaffe links til sin side. Det kan gøres på flere forskellige måder, men i dette indlæg vil jeg fokusere på outreach-delen. Den anden del er den simple, men forholdsvis dyre måde, at man køber links hos relevante sider. Det kan sagtens betale sig at købe links hos andre, men det kan skam også betale sig at benytte outreach strategier til at skaffe mere troværdige links og ofte en del billigere. Så vil man gerne spare penge på sin online marketing strategi, kan man med fordel følge disse 3 steps.
Denne metode er forholdsvis udbredt og det er den alene af den grund, at muligheden for at skaffe links og omtale til sin side er god. Lad os tage udgangspunkt i en virksomhed, hvis formål er at arrangere polterabend for deres kunder. De bliver nødt til at skabe noget content såsom et whitepaper, GIF, infografik og lignende, som de kan pushe ud til sider i deres branche eller hvor det giver mening at dele.
En polterabend kan i nogle tilfælde løbe lidt løbsk på grund af det store indtag af alkohol og vilde begivenheder, der bliver fundet på af ikke ædru personer. Idéen til en infografik er altså opstået. En infografik indeholdende forholdsregler, når man har og drikker alkohol samt hvad man skal gøre, hvis en akut situation opstår og der er behov for ambulance eller politi. Når infografikken er blevet produceret (husk at brug store bogstaver, animationer og rigeligt med farver), skal den sendes ud til personer og sider med interesse heri.
Det kan være sider/portaler inden for fest- og nattelivsbranchen, nyhedssider, kommunale eller nationale sider, der gerne vil informere deres børn og unge omkring forholdsregler, når man er påvirket af alkohol og hvordan man let kommer i kontakt med en ambulance.
Jeg vil foreslå du sender ovenstående personer/sider en mail, det kræver ikke særlig lang tid at finde en e-mail via deres egen side, LinkedIn eller sågar Facebook. I mailen kan du skrive:
”Hej [navn her]
Vi har netop lavet en infografik vedrørende de forholdsregler man bør kende til, når man er under påvirkning af alkohol og hvordan man hurtigt kontakter hjælp, hvis man skulle gå hen og få brug for dette. Jeg kan se I har skrevet lidt omkring på Jeres side [indsæt link] og tænker i den anledning, at i vil fange Jeres besøgende en smule bedre, hvis i kan fremvise en infografik med de basale ting.
Du kan se hvordan vores infografik ser ud lige her [indsæt link]. Du må gerne indsætte den på Jeres egen side, hvis du blot husker at linke tilbage til kilden. Hvis du har kommentarer eller ændringer til den, må du endelig skrive elle ringe tilbage til mig :)
De bedste hilsener [navn her]”
Jeg har selv benyttet denne form for outreach og ved det kan give utrolig mange relevante links. Det eneste det kræver er, at få produceret et stykke content med værdi for de personer du skriver til.
Det er ikke ualmindeligt at finde et underside indeholdende links til anerkendte sider inden for en bestemt branche. Det kan være en informationsside vedrørende at rejse til udlandet, der linker til relevante ressourcer. Hvis du falder over disse og kan se du ”mangler” på listen, er det ikke særlig krævende at skrive en kort e-mail til siden, at din side også bør være en del af denne liste.
Denne form for links kan sagtens være gode og relevante. Måden du finder dem på er, at scanne dine konkurrenter for indgående backlinks. Hvis de får et link fra en underside, der kategorisk opremser dine konkurrenter, vil du med stor sandsynlighed komme på listen ved at sende dem en e-mail.
Den udvidede:
Scan blogs og informationssider for døde links. Hvis du finder et dødt link til en forhenværende side inden for samme branche som din egen, kan du skrive til siden og fortælle dem om det døde link. I samme mail beder du om et link til din egen side, fordi I måske har samme indhold eller berører emnet på en anden måde.
Hvis du er ekspert i et emne, er der gode muligheder for at tage kontakt til ligesindede i din branche og dele ud af din viden på deres side. Jeg har selv benyttet mig af denne form for linkbuilding, og generelt er folk meget glade for at blive kontaktet, fordi det er ”gratis” content på deres side og dermed sparet tid for dem.
Det er typisk man indleder sit gæsteindlæg med et forklare kort om sig selv, hvor man i dette stykke indsætter et link til sin egen side. Herefter begynder man at dele ud af siden viden i form af en guide eller brugbare tips. Det er vigtigt du skriver i et letforståeligt sprog, så de besøgende selv kan følge din guid eller udføre dine tips i deres egen dagligdag.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.