Tags: Arbejdsliv & Tendenser
19-årige Daniel Johannesen, som for få måneder siden blev kåret til “Årets Ener” af Foreningen for Dansk Internethandel, driver med stor succes webshoppen Watery.dk, som sælger svømmeudstyr og badetøj. , Et marked han har særdeles godt styr på, da han selv er elitesvømmer på 10’ende år – og det giver en stor fordel i mange facetter, at han nærmest selv er sin egen oplagte kunde.
Når Daniel vågner allerede klokken 4:30 hver mandag, tirsdag og fredag morgen, så skyldes det ikke at vækkeuret blev indstillet forkert, men i stedet at han skal pakke alle bestillinger fra aftenen og natten før, hvorefter svømmetræning kalder fra 6:00-7:30 inden han sætter sig til rette i klasselokalet klokken 8:00. Også er dagen ligesom i gang”
»Jeg træner elitesvømning 8 gange om ugen i Horsens Svømmeklub, går i 3.G på HHX og har ved siden af åbnet min egen webshop. Det lyder måske af lidt for meget, men jeg elsker det mere end noget andet. Jeg kunne simpelthen ikke lade være med at starte Watery op. Og i den forbindelse er de tidlige morgener bare en del jeg tager med et smil og søvnige øjne«.
At Daniel bruger så meget tid nede i vandet sammen med 25 andre jævnaldrende på Horsens Svømmeklubs 1. hold ser han kun som en stor fordel i sin virksomhed. Noget der blandt andet har betydet at han har kunnet give kunderne en langt mere personlig og dybdegående service, fordi han kender produkterne fra egen krop, men det har også sparet ham for mange penge i opstarten.
»Da jeg skulle bestille alle varerne hjem, så vidste jeg præcis hvilke mærker, størrelser og produkter, som vi svømmere bruger. Jeg kiggede bare på mig selv og mine holdkammerater, og på den måde har jeg undgået at bruge penge på varer, som ingen svømmere alligevel gider bruge. Det har givet mig en stor fordel i forhold til mine konkurrenter, som ikke selv har prøvet svømningen og produkterne på egen krop«.
Denne store omgang med det våde element har også betydet, at Daniel allerede fra dag et havde et stort netværk indenfor svømmeverden, som var klar på at aftage produkter og sprede budskabet om Watery til alle deres andre svømme-venner. Og det har været guld værd.
»Allerede før vi åbnede d. 1. oktober 2016, så havde min svømmeklub lavet flere opslag på facebook omkring watery.dk, ligesom jeg havde mulighed for at dele flyers ud med rabatter til alle medlemmer af klubben. Det var alt sammen med til at vi havde en fantastisk åbningsweekend hvor vi omsatte for et større 5-cifret beløb«.
I dag er forretningen vokset betydeligt større og Daniel forventer at omsætte på den gode side af 5 millioner kroner i 2018. Samtidig med det har virksomheden også fået eget kontor, lager og Showroom på gågaden i Horsens.
Falder snakken på fremtiden for watery.dk, så er Daniel helt klar i spyttet. Der skal gives gas på speederen de næste par år. Og der er nok svømmere at tage af.
»Svømning er Danmarks tredje mest populære sportsgren med over 175.000 registrerede svømmere. Herudover er der alle motionisterne, som bare tager i svømmehallen når det passer ind. Alle disse skal bruge et par nye svømmebriller og badetøj mindst et par gange om året. Dette betyder også at målet for watery.dk er at vi om 2 år skal være den største online aktør indenfor svømmeudstyr, ligesom det heller ikke ville undre mig hvis vi er tilstede i andre skandinaviske lande til den tid« afslutter Daniel
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.