Tags:
Er du iværksætter, er der især to ting, du bør have fuldstændig styr på. Nemlig økonomien og din vilje til at lære noget nyt. For uden styr på det første har dit kommende erhvervseventyr ingen store fremtidsudsigter. Og uden viljen til hele tiden at udvikle dig og innovere på det, du allerede ved, ender du måske med at spille dig selv og dit firma af banen, allerede inden det kommer fra start.
Det er altid en stor beslutning at springe ud som selvstændig erhvervsdrivende. For dels har du frasagt dig den fastansattes privilegier, og dels har du ikke en chef, du kan skyde skylden på, når et eller anden går galt. Det er kun dig selv og dine egne evner og økonomi, der kan skabe resultaterne.
For mange iværksættere starter økonomien med at være det lidt, de har på kistebunden. Og så det budget og den forretningsplan, som de håbefuldt forsøger at få nogen til at investere i dem på baggrund af.
Oftest udspringer især forretningsplanen af den passion eller den gode ide, den spirende iværksætter har valgt at bygge sin forretning på. Og på papiret kan sådan en ide hurtigt spire og gro. Herfra kan optimismen nemt sprede sig over i regnearket, hvor tallene snart kan ende med at udvise en voldsomt positiv tendens.
Men hvordan med virkeligheden? Har du i det hele taget undersøgt, om der er et marked for netop din ide? Eller har du fulgt med i finansnyhederne, for at sikre dig, at konturerne i markedet går i den rigtige retning. Eller om der er kommet nye, spændende finansieringsmuligheder, som det kunne være interessante at præsentere dit projekt for?
Uden at syreteste din ide og undersøge det økonomiske grundlag for den, inden du præsenterer den for diverse investeringsmuligheder, bliver du meget nem at feje af banen. For de folk, du skal præsentere din forretningsplan, er dybt inde i tingene. Eller også sidder de med en forstokket mening om netop dit område, som du ikke er i stand til at tilbagevise, fordi du ikke selv har undersøgt tingene godt nok.
Viljen til at lære nyt og følge med i udviklingen – ikke bare inden for dit eget fagområde – er en af de faktorer, der adskiller de dygtigste iværksættere fra resten. For læring er en proces, der fortsætter hele livet – og med den fart udviklingen har på i vore dage, er det vigtigere end nogensinde, at du hele tiden lærer dig selv nye ting og færdigheder.
Så hvis du troede, din tid på skolebænken var forbi, kan du roligt tro om igen. Men heldigvis behøver du ikke skulle møde fysisk op på en skole. For nettet er fuldt af masser af forskellige online-kurser fra både de traditionelle uddannelsesinstitutioner og eksperter indenfor forskellige fagområder og discipliner.
De fleste af online-kurserne emulerer dog stadig den klassiske undervisningssituation, hvor der står en lærer ved ”tavlen” og taler til kursisterne. Kun et fåtal af de allerbedste kurser anvender forskellige læringsteknikker, som tilgodeser de vidt forskellige måder, vi hver især lærer på – de såkaldte læringsstile.
Her får du udover den traditionelle video også forskellige interaktive test, yderligere pensum udleveret som e-bøger eller læringsspil eller på anden måde mulighed for at eksperimentere med det tillærte.
Som iværksætter har du masser af muligheder for at have fingeren på pulsen, både når det gælder økonomi og læring. Det er ikke kun vigtigt, før du skriver din forretningsplan. Det sikrer også dit nye firmas fremtidige udvikling – og er med til at skabe en ekstra dimension for dig på det at være iværksætter.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.