Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Jeg har det svært med rod. Især når jeg skal arbejde. Svært ved at slappe af og bare acceptere tingenes tilstand, når tingene ligger, som var de skudt ud af et konfettirør.
Jeg tænkte, at det måske bare var mig. Og det er det også, men der er faktisk en god forklaring og gode argumenter for, at jeg har det på den måde. Det er nemlig sådan, siger psykologien, at det fysiske miljø har stor indflydelse på et menneskes kognitive processer og præstation. Arbejdsmiljøet er et område, der heldigvis får mere og mere opmærksomhed. Papirstakke, bøger, blokke, skriveredskaber, computere, udstyr, takeawaybøtter, printouts og postits i én stor pærevælling virker måske harmløst, men studier viser konsekvent, at en rodet arbejdsplads påvirker både koncentration og effektivitet negativt.
Så hvis du er én af dem, der ikke tillægger kontorets indretning, udseende og ryddelighed nogen særlig værdi, så læs med her. Måske jeg kan overbevise dig om, at et lækkert, overskueligt kontor med rene flader og systemer, pæne billeder til væggen og plads til det hele er indsatsen værd.
Derfor skal du holde orden på kontoret
Rod er meget mere end bare en øjebæ. Rod konkurrerer om opmærksomhed, stjæler hjernekapacitet og leder kognitive ressourcer væk fra den aktuelle opgave. Konstant udsættelse for visuelle stimuli, der ikke er relateret til dine arbejdsopgaver, øger mental træthed og forringer koncentrationsevnen, hvilket gør det sværere at fokusere og holde opmærksomheden over tid.
Rod stresser
Rod fremkalder følelser af stress, som udløser kroppens fysiologiske stressrespons, viser undersøgelser. Med andre ord skal du kæmpe med forhøjede niveauer af stresshormonet kortisol, som forringer kognitive funktioner såsom beslutningstagning, problemløsning og kreativ tænkning. Som følge heraf oplever personer, der arbejder i rodede miljøer, stor uro og føler sig mindre produktive.
Rod hæmmer beslutningsprocesser
En rodet arbejdsplads overvælder hjernen, hvilket fører til beslutningslammelse. Når man er omgivet af bjerge af papirer og materialer, er det sværere at prioritere opgaver og træffe beslutninger effektivt.
Rod er en tidssluger
Udover den mentale utilpashed, som rod kan fremkalde, kan det også blive en lavpraktisk udfordring. Bøger, kasser, maskiner og andre større ting optager plads og skabe forhindringer, der forstyrrer arbejdsflowet. Konstant navigering i en labyrint af henkastet dims og sager er en tidssluger. Det tager tid at komme frem og tilbage, tid at finde ting og tid at komme sig over de ømme tæer, du får af konstant at ramme foden ind i bunkerne.
Løsningen er enkel – ryd op!
Der er ingen genvej og ingen pille. Du skal i gang. Ryd op regelmæssigt, og gør det til en vane.
Rod kommer i mange forklædninger, og hvad der gør dit kontor til efterladenskaberne fra en nytårsfest ved jeg ikke. Måske er det din trang til at skrive noter i hånden, hvorefter du har 37 forskellige blokke liggende rundtomkring dig. Jeg rækker selv hånden op her og har måttet erkende, at en digital løsning nok er bedre.
Måske er det fysiske bilag, der aldrig rigtig kommer videre. Eller også er du lidt af en samler og har gadgets fra dine otte sidste skattejagter liggende fremme.
Prioriter det vigtige og relevante, og fjern alt det overskydende fra dit bord. Behold kun det, der er nødvendigt til dagens opgaver, og så væk med alt, hvad der ikke tjener et umiddelbart formål.
Du skal ikke rydde op, fordi nogen siger, du skal. Din motivation skal helst komme fra den enorme tilfredsstillelse og det effektivitetsboost, du føler, når du har sat dit arbejdsliv i system. For den følelse får du.
Freelance SEO-tekstforfatter
Charlotte er cand.mag. fra Syddansk Universitet med sidefag i kommunikation. Som kreativ sprognørd og SEO-entusiast skrev hun webtekster for forskellige websider, mens hun færdiggjorde sin uddannelse. I dag er Charlotte selvstændig freelance tekstforfatter med egen virksomhed, hvor hun blogger om og hjælper webside-ejere med SEO, tekstforfatning og content marketing.
Hun ejer desuden plakatvirksomheden UnikPlakat.dk, hvor hun designer alle shoppens plakater.