Snapchat som markedsføringspotentiale
Førstnævnte funktion agerer ikke umiddelbart det største potentiale for markedsføring blandt virksomheder. Men story-funktionen derimod vinder stort. Her kan alle følgere se det pågældende materiale i 24 timer, og materialet kan ydermere ses flere gange og desuden deles på diverse online medieplatforme.
Sådan kan du gøre brug af Snapchat som markedsføring
Introducerende, skal virksomheden erfare sig en konto på platformen. Appen hentes i appstore eller Google Play under ’Snapchat’. Opret derefter en profil med et brugernavn som direkte associerer sig med den pågældende virksomhed. Tanken bag brugernavnet er vigtigt, da det skal være nemt for dig selv som virksomhed samt eventuelle brugere at kunne dele indhold på de sociale medier. Herunder ligger en udfordring, da brugere er nødt til at følge den pågældende virksomhed i henhold til at kunne dele brugerens information og stories på de sociale medier.
Eksempel:
Et eksempel på dette kunne være, hvis en online virksomhed havde intentionen om at dele en rabatkode for bet365 odds. Dette vil virksomheden naturligvis gerne have delt på de sociale medier i et størst muligt omfang, for at kunne nå så mange modtagere som overhovedet muligt. Som en del af markedsføringsstrategien producerer de derfor en story på Snapchat, hvor de gør opmærksomme på eventuelle nye tiltag i virksomheden. Dette er dog mest gavnligt for modtageren, hvis budskabet er målgrupperelevant.
Brug virksomhedens story som reel historiefortælling
Et element eller en nyhed er forholdsvis betydelig for en virksomheds markedsføring på Snapchat. Er der lanceret et nyt produkt eller vil virksomheden gerne, at brugerne er i stand til at identificere sig eller at følge med i virksomhedens daglige gang, kan snapchat sagtens fungere som medie for markedsføring.
Eksempel:
Et eksempel på dette kunne være, hvis en onlinevirksomhed som sælger kondomer, er interesseret i videreformidling et nyt ’bland selv’-tiltag, til forbrugeren, hvor denne selv kan gå på hjemmesiden og blande sit eget mix af prævention til seksuelt brug. Virksomheden gør derfor brug af Snapchats story-funktion, hvor de kan præsentere produkterne synligt til følgeren. I sådanne markedsføringssituationer er forbrugeren i stand til selv at bedømme om denne er en del af produktets målgruppe for køb.
Vær dog opmærksom på…
Det er vigtigt for den pågældende virksomhed at overveje, om markedsføring via snapchat reelt vil gavne denne. Mange virksomheder vil ikke kunne se en effekt af deres markedsføring på Snapchat, da det ofte kræver det rette produkt og den rette målgruppe for at dette vil fungere succesfuldt for virksomheden.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.