Facebook er bestemt ikke et nyt fænomen. Det har længe været verdens mest succesfulde sociale platform. Hvor mange troede, at populariteten var dalende har det modsatte faktisk været tilfældet. I dag er vi oppe på næsten 2 milliarder brugere. Med alt den data er der et kæmpe potentiale for marketing.
Det er også gået op for rigtig mange virksomheder Danmark rundt. Facebook som marketingplatform er dog stadig forholdsvist nyt, og folk prøver sig stadig frem i håbet på at finde de helt rigtige strategier. I det følgende vil disse derfor blive gennemgået.
Start med en definering og konkretisering af strategi
Inden du går i gang med at masseproducere din kampagner, er det en rigtig god ide at gøre sig nogle overvejelser omkring din strategi. Hertil kan du ikke bare læse et eller andet på (eller denne artikel) ala ’Gode råd til din Facebook-annoncering’. Annoncering er simpelthen for kontekstuelt.
Hvad der er den gode strategi for den ene virksomhed, er sjældent den gode strategi for den anden. Man kan ikke implementere en generisk strategi som sin egen. I stedet skal du stille dig selv nogle spørgsmål såsom:
Hvilke tendenser hersker i min branche? Hvad er vores USP’er? Hvad er vores svagheder? Er der en lang eller kort købsproces? Hvad er min målgruppe?
Ved at svare på disse spørgsmål vil du allerede, inden du er gået i gang med din annoncering, være meget tættere på at vide, hvad der vil fungere, og hvad der ikke vil fungere. På den måde skal du bruge meget færre ressourcer på at eksperimentere med dine annoncering.
Definering af målgruppe
Dette er en af de vigtigste forudsætninger for den gode Facebook-strategi, og er noget som rigtig mange negligerer. Ligesom med din strategi er det også noget, du skal have defineret, inden du går i gang med selve annonceringen.
Du SKAL simpelthen vide præcis, hvem der er din målgruppe. Ikke bare en vag fornemmelse af den. Hvis du eksempelvis har en klokkeklart defineret målgruppe for dit salg af jagtudstyr, kan du med Facebooks segmenteringsværktøj og den massive tilgængelige data målrette dine annoncer direkte mod denne målgruppe.
Hvis du ikke er sikker på din målgruppe, er det en god fremgangsmåde at gå ind og tjekke din nærmeste konkurrenters kunder. Igen er Facebook din ven. Du kan simpelthen undersøge, hvem der interagerer med deres Facebook-side og skalere dem hen som værende stereotypen af dine kunder.
Udnyt Facebooks annoncerings-interface til fulde
Alt for mange annoncerer på kryds og tværs uden at have et indgående kendskab til de mange muligheder, Facebook tilbyder dig. Selvfølgelig er der ting, man gerne vil have var anderledes, men overordnet set er der rigtige gode betingelser for annoncører – og det skal du udnytte!
Et godt eksempel er, at rigtig mange benytter sig af den helt klassiske push-annoncerings uden egentlig at vide, hvor specifikke målgrupper man rent faktisk kan lave. Annoncer rettet mod meget snævre målgrupper er meget mere relevante, og konverterer derfor bedre.
Du kan også benytte dig af såkaldte lookalike-målgrupper. Igen en ting som rigtig mange glemmer, og som er et virkelig effektivt værktøj. Lookalike-målgrupper fungerer ved, at du trækker på den data, du allerede har om dine eksisterende kunder, hvorefter Facebook simpelthen laver en lookalike-målgruppe af den. Denne målgruppe kan være op til 10 procent af befolkningen, men det vil typisk ikke være relevant at kigge på mere end 2-3 procent.
Konverteringssporing
Det er simpelthen et must, at du sætter en konverteringssporing op. Uden konverteringssporing har du ingen anelse om, hvilke annoncer der præsterer og hvilke der ikke gør. Med en konverteringssporing har du mulighed for at allokere dine ressourcer rigtigt. Hertil ved du om, du skal finde et privatlån, hvis du ikke har råd til at annoncere for flere kroner, men det går godt, eller om du skal holde lidt igen med dit marketingbudget.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.