Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.
Skriver man til maskiner og ikke til mennesker, formår man ikke at skabe det engagement, der danner grundlag for handlinger og i sidste ende konverteringer.
Det kan være deling af dit indhold eller køb. Derfor er det alfa og omega, at dit indhold er relevant, i øjenhøjde med dine læsere og skaber værdi – og at du ikke fokuserer for meget på, at dine tekster skal have X antal søgeord, som optræder Y antal gange.
Google bliver klogere og mere kompleks, og algoritmen kan nu i højere grad skelne mellem kvalitetsindhold og tekster, der udelukkende er skrevet for at opnå højere placeringer i søgeresultaterne. I dette indlæg har jeg sammen med gutterne fra Texta.dk kigget på nogle af de parametre, som spiller en rolle ift. søgemaskineoptimeret indhold anno 2017.
Når du laver on-page søgemaskineoptimering, skal dine tekster have en søgeordstæthed på mindst 5%, hvis du ønsker at opnå nogen nævneværdig effekt. Alene den foregående sætning er et godt eksempel på, hvordan man bar sig ad med at skrive søgemaskineoptimerede tekster for blot et par år tilbage – og der er stadig folk, der tror, at det er måden at gøre det på.
Keyword stuffing dækker over en strategi, hvor man bevidst fylder sine tekster med søgeord, man gerne vil optimere. Det kan være decideret skadeligt for dine placeringer at gøre i dag. Fokus bør snarere være på at udfærdige indhold, der har en naturlig læsbarhed. Bliver det for mekanisk at læse, og giver det anledning til irritation hos læseren, er det højst sandsynligt ikke noget, der giver værdi; hverken for dig eller dine modtagere.
Drop derfor at fylde dine tekster med for mange søgeord, og brug krudtet på at skrive knivskarpt, så det rammer lige i øjenhøjde. Der er ikke et facit for, hvor mange gange du bør bruge dit primære søgeord. Nogle siger 1-2 % - jeg anbefaler at implementere det, når det forekommer naturligt og er meningsskabende.
Når Google skal tildele din side en placering i søgeresultaterne, læser den siden oppefra. Den starter med din URL og crawler derefter ned ad. Den ser blandt andet på, om du har meta-titler og beskrivelser, der fortæller søgemaskinen, hvad man finder på din side. Husk derfor at udfylde dine title tags på hver side og en beskrivende meta-beskrivelse (har ikke nogen direkte effekt ift. SEO, men dog CTR), der uddybende fortæller, hvad man kan forvente at finde på din side.
For at gøre dine meta-tekster så skarpe som muligt bør disse indeholde det søgeord, du ønsker at optimere imod. Disse beskrivelser hjælper ikke blot Google, men er også medvirkende til, at dine potentielle besøgende vælger at klikke ind på din side frem for den, der ligger over eller under. Gør dig umage – det betaler sig i form af organisk trafik og er en af de lavthængende frugter ifm. søgemaskineoptimering af din hjemmeside eller webshop.
Endnu et godt redskab til at hjælpe Google på vej og skabe værdi for dine læsere er over- og underskrifter – også kaldet H1’ere, H2’ere, H3’ere osv. Når du skriver dine tekster i et CMS, har du typisk mulighed for at vælge disse som “Overskrift 1”, hvilket er lig med H1 osv. Der ligger en lille stump kode bag, som er vigtig i Googles øjne. Benyt derfor disse overskrifter og underoverskrifter, når du skriver, da de er med til at optimere læseoplevelsen.
Lav passende afsnit og korte sætninger med klare, værdiskabende budskaber. Drop tomme fyldord. Der er rigtig mange, som blot skimmer en tekst, hvorfor H1’ere og H2’ere skal være skarpe og fængende, så du får vedkommendes opmærksomhed.
Gør dig selv en tjeneste, når du skal lægge en strategi for dit indhold; husk, at ”content is king”, og at kvalitetsindhold er langtidsholdbart. På sigt vil relevante tekster altid tilkæmpe sig en plads i rampelyset – før eller siden.
Du får langt mere ud af din indsats med søgemaskineoptimering, hvis dit indhold er så godt, at folk synes, det er værd at dele. Det bør være målestokken for alle marketers, hjemmeside- og webshopejere, når de skal udarbejde content. Er det her værd at dele? Engagerer det? Giver det lyst til at købe eller foretage anden form for handling? Overliggeren hedder altid kvalitet. Husk det, hvis du gerne vil ligge i top tre på sigt, der naturligvis stadig kræver tid, tålmodighed, vedholdenhed samt en målrettet indsats, som konstant skal måles på og justeres.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.