Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan laver du SEO tekster anno 2017

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Skriver man til maskiner og ikke til mennesker, formår man ikke at skabe det engagement, der danner grundlag for handlinger og i sidste ende konverteringer.

Det kan være deling af dit indhold eller køb. Derfor er det alfa og omega, at dit indhold er relevant, i øjenhøjde med dine læsere og skaber værdi – og at du ikke fokuserer for meget på, at dine tekster skal have X antal søgeord, som optræder Y antal gange.

Google bliver klogere og mere kompleks, og algoritmen kan nu i højere grad skelne mellem kvalitetsindhold og tekster, der udelukkende er skrevet for at opnå højere placeringer i søgeresultaterne. I dette indlæg har jeg sammen med gutterne fra Texta.dk kigget på nogle af de parametre, som spiller en rolle ift. søgemaskineoptimeret indhold anno 2017.

Drop keyword stuffing

Når du laver on-page søgemaskineoptimering, skal dine tekster have en søgeordstæthed på mindst 5%, hvis du ønsker at opnå nogen nævneværdig effekt. Alene den foregående sætning er et godt eksempel på, hvordan man bar sig ad med at skrive søgemaskineoptimerede tekster for blot et par år tilbage – og der er stadig folk, der tror, at det er måden at gøre det på.

Keyword stuffing dækker over en strategi, hvor man bevidst fylder sine tekster med søgeord, man gerne vil optimere. Det kan være decideret skadeligt for dine placeringer at gøre i dag. Fokus bør snarere være på at udfærdige indhold, der har en naturlig læsbarhed. Bliver det for mekanisk at læse, og giver det anledning til irritation hos læseren, er det højst sandsynligt ikke noget, der giver værdi; hverken for dig eller dine modtagere.

Drop derfor at fylde dine tekster med for mange søgeord, og brug krudtet på at skrive knivskarpt, så det rammer lige i øjenhøjde. Der er ikke et facit for, hvor mange gange du bør bruge dit primære søgeord. Nogle siger 1-2 % - jeg anbefaler at implementere det, når det forekommer naturligt og er meningsskabende.

Hjælp Google på vej med gode meta-titler og beskrivelser

Når Google skal tildele din side en placering i søgeresultaterne, læser den siden oppefra. Den starter med din URL og crawler derefter ned ad. Den ser blandt andet på, om du har meta-titler og beskrivelser, der fortæller søgemaskinen, hvad man finder på din side. Husk derfor at udfylde dine title tags på hver side og en beskrivende meta-beskrivelse (har ikke nogen direkte effekt ift. SEO, men dog CTR), der uddybende fortæller, hvad man kan forvente at finde på din side.

For at gøre dine meta-tekster så skarpe som muligt bør disse indeholde det søgeord, du ønsker at optimere imod. Disse beskrivelser hjælper ikke blot Google, men er også medvirkende til, at dine potentielle besøgende vælger at klikke ind på din side frem for den, der ligger over eller under. Gør dig umage – det betaler sig i form af organisk trafik og er en af de lavthængende frugter ifm. søgemaskineoptimering af din hjemmeside eller webshop.

Giv dine tekster over- og underskrifter

Endnu et godt redskab til at hjælpe Google på vej og skabe værdi for dine læsere er over- og underskrifter – også kaldet H1’ere, H2’ere, H3’ere osv. Når du skriver dine tekster i et CMS, har du typisk mulighed for at vælge disse som “Overskrift 1”, hvilket er lig med H1 osv. Der ligger en lille stump kode bag, som er vigtig i Googles øjne. Benyt derfor disse overskrifter og underoverskrifter, når du skriver, da de er med til at optimere læseoplevelsen.

Lav passende afsnit og korte sætninger med klare, værdiskabende budskaber. Drop tomme fyldord. Der er rigtig mange, som blot skimmer en tekst, hvorfor H1’ere og H2’ere skal være skarpe og fængende, så du får vedkommendes opmærksomhed.

Er dit indhold værd at dele?

Gør dig selv en tjeneste, når du skal lægge en strategi for dit indhold; husk, at ”content is king”, og at kvalitetsindhold er langtidsholdbart. På sigt vil relevante tekster altid tilkæmpe sig en plads i rampelyset – før eller siden.

Du får langt mere ud af din indsats med søgemaskineoptimering, hvis dit indhold er så godt, at folk synes, det er værd at dele. Det bør være målestokken for alle marketers, hjemmeside- og webshopejere, når de skal udarbejde content. Er det her værd at dele? Engagerer det? Giver det lyst til at købe eller foretage anden form for handling? Overliggeren hedder altid kvalitet. Husk det, hvis du gerne vil ligge i top tre på sigt, der naturligvis stadig kræver tid, tålmodighed, vedholdenhed samt en målrettet indsats, som konstant skal måles på og justeres.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags:

<p>Har du en virksomhed, hvor det er tid til i rykker online og får markedsført på de populære sociale medier, så kommer der her en vejledning til, hvor i bør gøre det og hvordan.&nbsp;</p>

Bounce Rate
Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Administration

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvordan bliver man ved med at finde gode søgerod? 

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords, IT, Salg

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her