Bloggen

Onsite seo og din webshop - 13 vigtige punkter

Tags: IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo.

Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på. Derudover har jeg for ikke længe siden skrivet den ultimative tekst om seo, som du finder her: http://sasa-kovacevic.dk/seo/

1. URL’er
Det er meget vigtig, at dit system giver dig mulighed for at lave gode og sigende URL’er. Her mener jeg, at du kan lave dine URL’er ligesom din kategoriopdeling. Har du fx en kategori opdeling som Tøj / Jakker / Vinterjakker, så er det vigtigt, at din URL kan hedde www.domæne.dk/toej/jakker/vinterjakker/.

Dette gælder for hele systemet, ligeledes ved filtrering. Undgå de systemer, der gør brug af Querystrings eller andre lange og intetsigende URL’er. Hvis du tager et kig på webshoppen wine.dk, kan du se, hvordan det ikke skal gøres. Jeg foretrækker også en brugervenlig URL frem for brugen af Ajax.

2. 404 side
URL’er der ikke er korrekt skrevet ind, såsom www.domæne.dk/toej/jakkerasfdasdf/ skal returnere en korrekt opsat 404 side. Du kan læse mere om 404 sider her: Sådan gør du dine brugere glade med 404 sider.

3. Redirects
Din webshop skal automatisk lave 301 redirectes fra uden www til med www eller omvendt.

Der skal ligeledes laves 301 redirects ved store og små bogstaver, så www.domæne.dk/toej/JAKKER/ 301 redirecter til www.domæne.dk/toej/jakker/ og det gælder for alle URL’er på din shop.

Når sider bliver fjernet, skal det være muligt at 301 redirecte den gamle side til en ny side.

Sørg for at dit system ikke automatisk redirecter www.domæne.dk til www.domæne.dk/shop/forside.asp eller noget andet i den stil.

4. Canonical tag
Du skal have mulighed for at sætte et canonical tag på alle dine sider. Men brug det kun, hvis det er nødvendigt. Du kan læse mere om tagget her.

5. Indeksering
Det skal være muligt at bestemme, hvilke sider du vil have søgemaskinerne til at følge og hvilke, de ikke skal følge. Dette gøres med taggene index, noindex, follow og nofollow. Du skal samtidig have adgang til din robot.txt fil.

6. Alt tags
Det skal være muligt at lave et sigende alt tag på alle dine billeder. På produktbilleder skal systemet som udgangspunkt tage dit produktnavn og bruge det som alt tag, hvis du ikke selv har indtastet et.

7. Billeder
Du skal have mulighed for at navngive alle dine billeder. Undgå systemer der bare laver tal. På produktbilleder vil et godt system automatisk kalde billeder for produktnavnet efterfulgt af en unique identifier, hvis du ikke selv navngiver det. Det vil automatisk lave mellemrum til bindestreger og omskrive æ, ø og å fotonisk.

8. Pagespeed
Det er vigtigt, at din webshop kører stærkt. Der findes langsomme systemer, men også hurtige systemer med dårlige programmører. Så jeg vil råde dig til at kigge på din leverandørs referencer. Kører de langsomt, så gå et andet sted hen.

Jeg har skrevet et indlæg på Meebox om, hvorfor din hjemmeside skal være hurtig. Kort fortalt er hastighed vigtigt, da det spiller en rolle både for dine organiske placeringer sat din AdWordskonto.

Google elsker hurtige hjemmesider, og det skal du forholde dig til. Test din hjemmeside på Google PageSpeed Insights. Alt over resultatet 80 er godt, og kan du få den op på resultat 90 som Mikkel Kongsfelt med Forsikringsguide.net er du allerede foran 95 % af dine konkurrenter. Mikkel har nemlig gjort alle tingene rigtige. Udover at vælge en hurtig server til hans hjemmeside, har han sat cache op sådan, at de besøgende der i forvejen har været på hjemmesiden indlæser den lynhurtigt.

Udover Google PageSpeed kan du også teste med Pingdom Tools.

Med tiden vil du få rigtig mange billeder grundet dit produktudvalg. Billeder fylder en masse, og hvis du virkelig gerne vil have en hurtig webshop, skal du optimere din billeder. Til det kan du bruge Yahoo Smush.It, som er et gratis optimeringsprogram. Men hvis du virkelig vil give den en ekstra omgang optimering, skal du investere en lille bitte smule penge i Kraken.io, som et mit absolut yndlings program indenfor billedeoptimering.

Hvis vi tager Alor.dk og Sexshop.dk som et eksempel blev begge først kørt igennem Yahoo Smush.it, der reducere alt mellem 20-30 % af billedestørrelsen. Efterfølgende kørte jeg Kraken.io og til min store overraskelse fjernet Kraken op til 50-80 % på alle mine billeder selv efter Smush.it var blevet brugt.

Det er ret vildt :-) I mit tilfælde koster Kraken kun 5 dollars om måneden, og de penge har allerede tjent sig hjem mindst 100 gange.

9. H-tags
Du skal have mulighed for at gøre brug af object tagging ( h1, h2, h3, h4 osv. ) på alle dine sider.

10. Tekster og overskrifter
Du skal have mulighed for at lave unikke tekster og overskrifter på alle dine sider. På kategorisider foretrækker jeg selv i top og bund.

11. Interne links
Det skal være muligt at oprette interne links i alle dine tekster.

12. Meta data
En af de vigtigste ting, når du vælger dit shopping system er, at du kan lave unikke Meta Data på alle sider også ved filtrering. Det er dog ikke nødvendigt ved pagning sider, altså side 2, side 3 osv. ved visning af produkter.

13. Automatiske tekster
Hvis du har mange kategorier og filtre, skal systemet selv bygge Meta Data samt overskrifter ud fra de kategorier og filtre, der er valgt. Har du f.eks valgt ( Sko / Sneakers / Grøn / Størrelse 45 ) kunne din titel se sådan her ud: Sneakers størrelse 45 i grøn - Køb online hos domæne.dk. Din overskrift for selve siden kunne se sådan her ud: Sneakers i grøn størrelse 45. Meta data, overskrifter osv. skal dog kun laves automatisk, hvis du ikke selv har indtastet noget.

Der er selvfølgelig mange andre ting, der er vigtige, men ovenstående er de punkter, jeg personligt ville kigge efter først. Kan det system, du vælger, alle 13 punkter, får du rigtig meget frihed. Det eneste minus er, at det kræver, at du ved lidt om, hvad du laver.

Wine.dk, Katoni og Stylepit.dk
Jeg vil gerne vise et par eksempler på e-shops, der efter min mening har problemer, fordi deres system er begrænset eller de bare ikke udnytter det korrekt. Hvis du gik ind på Wine.dk, kunne du se, hvordan deres system gør brug af Querystrings og derfor har URL’er, der ser sådan her ud: http://www.wine.dk/Vine.aspx?VVVintype=Champagne&eComSearch=1&PageTitle=Vin%20-%20Champagne.  Du må aldrig bruge et system, der er bygget op på den måde.

Hvis vi kigger på Stylepit.dk er de noget bedre kørende, men går man ind på deres side om kjoler og vælger en hvid kjole, får man denne URL: http://www.stylepit.dk/kvinde/kjoler#currentCatalog=[category]&parentCategory=[150]&sort=[54]&pageSize=[48]&color=[2528]&price=[89,1260]&level=[1]

De har valgt at bruge Ajax, som også kan virke, fint men jeg ville klart foretrække en URL som http://www.stylepit.dk/kvinde/kjoler/hvide/.

Nu har de brugt tegnet # i den URL og det er helt fint, da Google så kun læser http://www.stylepit.dk/kvinde/kjoler, fordi den ikke læser karakterer efter #. Så som løsningenen er nu, virker det fint, bortset fra den grimme URL.

Det bliver dog et problem, hvis de gerne vil lave en landingpage til hvide kjoler, som skal indekseres i Google. Så skal de nemlig enten vælge at fjerne # og bruge den lange, ikke så pæne, URL eller lave en form for kampagneside med en mere brugervenlig URL.

De har så 2 sider, der viser hvide kjoler, og det er så fald kampagne siden, Google vil indeksere og den er ikke en naturlig integreret del af hjemmesiden. Det er efter min mening en rigtig dårlig løsning.

Tager vi et kig på Katoni.dk og deres system så får vi denne URL: http://www.katoni.dk/toej/kjoler/hvid/, altså en landingpage der er en integreret del af hjemmesiden hvilket efter min mening er meget, meget bedre.

Hvis vi kigger på hele Stylepit’s hjemmeside, så har de ikke en unik landingpage til deres hvide kjoler og vil derfor have sværere ved at ranke på det ord. Det er måske et bevidst valg, men det er virkelig mange kunder, de misser ved at have denne strategi. Der er rigtig mange, der søger på farver, størrelser og brands, så det er altså vigtigt, at dit system kan lave unikke og integreret landingpages til dem.

Om man skal lave en unik landinpage på en URL, er en vurderingssag. Hvor mange besøgende kan den URL genere? Altså hvor stor er søgevolumen på de søgeord, der er relevante for den. Hvor mange varer har du og hvor godt sælger de? Vil den minde for meget om andre sider på dit site, altså er der risiko for, at Google vil opfatte det som DC.

Har du 10 kjoler, 6 hvide og 4 sorte, så skal du ikke lave en unik landingpage for hvide kjoler, men i stedet for tilpasse din side om kjoler til det søgeord.

Vælger du den rigtige løsning, har du mulighed for at lave de landingpages, du har lyst til og efter min mening have en klar fordel i forhold til dem, der valgt et shopping system, hvor flere af de ovenstående punkter ikke er mulige.

P.S - Der er ikke mange måneder til julen er om hjørnet, og derfor vil jeg anbefale dig allerede nu at komme igang med din webshop. Sidste år skrev jeg her på Ivækst.dk et indlæg om, hvordan du med 3 tips kunne optimere din webshop til julehandlen. Hvad venter du på? :-)

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

De mest successfulde arbejder med hele deres kanalmix og oftest, har SEO den højeste prioritet. En af de områder som du særligt skal fokusere på i 2021 er på den samlede brugeroplevelse.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:

Alle virksomheder er i hver deres grad blevet mere og mere digitale i takt med at verden går igennem en kæmpe digitalisering, som kun vil blive større. Alle virksomheder ønsker en større rækkevidde og mere synlighed overfor deres kunder. Det handler om at fange kundernes opmærksom først, men også skabe deres lyst og behov for lige netop at vælge ens virksomhed og ikke konkurrenten.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:

<p>Har du en virksomhed, hvor det er tid til i rykker online og får markedsført på de populære sociale medier, så kommer der her en vejledning til, hvor i bør gøre det og hvordan.&nbsp;</p>

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvordan bliver man ved med at finde gode søgerod? 

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital


Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.