IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

En mobiloptimeret hjemmeside er nu et afgørende punkt hos Google

Google Mobile First Index

Google begyndte allerede i 2017 at udrulle Google Mobile First Index. Her i 2018 har det taget fart og det har gjort at en mobiloptimeret hjemmeside nu er at afgørende punkt hos Google. Men hvad betyder Mobile First Index egentlig?

Google Mobile First Index handler om at sætte fokus på mobilversionen af hjemmesider frem for desktop. Førhen indekserede Google hjemmesider ved at kigge på desktopversionen, men nu går Google mere og mere over til at indeksere siderne fra mobilversionen – derfor navnet Mobile First Index.

Det betyder at din hjemmeside vil blive vurderet ud fra mobilversionen frem for desktop, hvilket betyder at du bør fokusere på at skabe en god udgave på mobile enheder, for at have gode placeringer i Google.

Hvis du ikke sørger for at din hjemmeside er klar til at blive indekseret fra mobile enheder, risikerer du at falde i dine placeringer i Google og derfor er det vigtigt at sætte fokus på at lave en god mobilversion.

Hvorfor spiller mobile enheder en stor rolle hos Google?

Der er flere forskellige grund til, at de mobile enheder spiller en større og større rolle hos Google.

Først og fremmest bliver flere og flere søgninger foretaget fra mobile enheder. Da Google gerne vil give de bedste resultater til brugerne, betyder det meget for Google at de resultater der ligger øverst giver en god oplevelse på mobilen, så brugerne af Google ikke kommer ind på en dårlig hjemmeside, når de søger fra mobile enheder.

Samtidig vil Google gerne være dominerende, når det handler om søgninger fra mobile enheder. I dag foretages mere end 90 % af alle mobilsøgninger på Google og den plads vil Google gerne beholde og derfor sætte de større fokus på de mobile enheder, frem for desktop.

Hjemmesider skal i dag være mobiloptimerede

Førhen var det nok, hvis din hjemmeside var mobilvenlig og kunne vises på mobilen uden de store problemer.

I dag er det dog ikke nok. For at få de gode placeringer i Google skal din hjemmeside i dag være mobiloptimeret. En mobiloptimeret hjemmeside har specielt design og har en version lavet til mobile enheder, mens en mobilvenlig hjemmeside blot kan vises på mobilen.

Når du skal i gang med at optimere din hjemmeside, er det derfor vigtigt at du skaber en hjemmeside, der har et godt design til mobile enheder.

Det fx vigtigt at sørge for at billederne har en passende størrelse, så de ikke fylder hele skærmen. Samtidig skal du vælge den rigtige tekststørrelse, så det er nemt at læse, hvad der står på din hjemmeside, uden det er nødvendigt at zoome ind. 

En mobiloptimeret hjemmeside er afgørende uanset hvilken branche du er indenfor, men især inden for brancher med meget konkurrence, er det vigtigt at tænke fokusere på mobiloptimering, så du ikke mister gode placeringer i Google.

Det kan fx være hvis du arbejder online casino herunder casino med Leo i Vegas, hvor der er stor konkurrence på Google.

Men også inden for en lang række af andre brancher er det vigtigt at du overvejer hvad du skal gøre med din hjemmeside, for at den er mobiloptimeret og dermed klar til at blive indekseret via mobilversionen.

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Head of PPC

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of PPC og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på Google+ og hans egen blog.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

05.03.2018
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Arbejdsliv & Tendenser
08.11.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring
24.10.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring
19.10.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring
05.10.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring
20.09.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring
18.08.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring
15.08.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring
25.07.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: IT
04.07.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring
09.05.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring, Økonomi, Salg
25.04.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Salg
22.03.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

10.03.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

28.02.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvordan bliver man ved med at finde gode søgerod? 

21.02.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring

God kundeservice online er vigtig. 

02.02.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

11.01.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

05.01.2017
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Finansiering

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

31.12.2016
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

09.12.2016
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring
15.11.2016
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Google AdWords

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

03.11.2016
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

31.10.2016
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

04.10.2016
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation

Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

30.09.2016
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

26.08.2016
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

19.07.2016
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Google AdWords

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

09.06.2016
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

02.05.2016
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

01.04.2016
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Finansiering

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

21.11.2015
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

07.10.2015
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

11.08.2014
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

21.02.2014
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

17.12.2013
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

11.12.2013
Sasa Kovacevic
Head of PPC
Tags: Google AdWords, IT, Salg

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.

Head of PPC

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of PPC og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på Google+ og hans egen blog.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her