Google begyndte allerede i 2017 at udrulle Google Mobile First Index. Her i 2018 har det taget fart og det har gjort at en mobiloptimeret hjemmeside nu er at afgørende punkt hos Google. Men hvad betyder Mobile First Index egentlig?
Google Mobile First Index handler om at sætte fokus på mobilversionen af hjemmesider frem for desktop. Førhen indekserede Google hjemmesider ved at kigge på desktopversionen, men nu går Google mere og mere over til at indeksere siderne fra mobilversionen – derfor navnet Mobile First Index.
Det betyder at din hjemmeside vil blive vurderet ud fra mobilversionen frem for desktop, hvilket betyder at du bør fokusere på at skabe en god udgave på mobile enheder, for at have gode placeringer i Google.
Hvis du ikke sørger for at din hjemmeside er klar til at blive indekseret fra mobile enheder, risikerer du at falde i dine placeringer i Google og derfor er det vigtigt at sætte fokus på at lave en god mobilversion.
Der er flere forskellige grund til, at de mobile enheder spiller en større og større rolle hos Google.
Først og fremmest bliver flere og flere søgninger foretaget fra mobile enheder. Da Google gerne vil give de bedste resultater til brugerne, betyder det meget for Google at de resultater der ligger øverst giver en god oplevelse på mobilen, så brugerne af Google ikke kommer ind på en dårlig hjemmeside, når de søger fra mobile enheder.
Samtidig vil Google gerne være dominerende, når det handler om søgninger fra mobile enheder. I dag foretages mere end 90 % af alle mobilsøgninger på Google og den plads vil Google gerne beholde og derfor sætte de større fokus på de mobile enheder, frem for desktop.
Førhen var det nok, hvis din hjemmeside var mobilvenlig og kunne vises på mobilen uden de store problemer.
I dag er det dog ikke nok. For at få de gode placeringer i Google skal din hjemmeside i dag være mobiloptimeret. En mobiloptimeret hjemmeside har specielt design og har en version lavet til mobile enheder, mens en mobilvenlig hjemmeside blot kan vises på mobilen.
Når du skal i gang med at optimere din hjemmeside, er det derfor vigtigt at du skaber en hjemmeside, der har et godt design til mobile enheder.
Det fx vigtigt at sørge for at billederne har en passende størrelse, så de ikke fylder hele skærmen. Samtidig skal du vælge den rigtige tekststørrelse, så det er nemt at læse, hvad der står på din hjemmeside, uden det er nødvendigt at zoome ind.
En mobiloptimeret hjemmeside er afgørende uanset hvilken branche du er indenfor, men især inden for brancher med meget konkurrence, er det vigtigt at tænke fokusere på mobiloptimering, så du ikke mister gode placeringer i Google.
Det kan fx være hvis du arbejder online casino herunder casino med Leo i Vegas, hvor der er stor konkurrence på Google.
Men også inden for en lang række af andre brancher er det vigtigt at du overvejer hvad du skal gøre med din hjemmeside, for at den er mobiloptimeret og dermed klar til at blive indekseret via mobilversionen.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.