Tags: Google AdWords
Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce
Men siden 2013 har det faktisk været muligt at målrette sine Adwords-kampagne mod meget smallere målgrupper i forbindelse med remarketing. Årsagen til dette er kort og godt et fænomen, der hedder RLSA eller ’Remarketing lists for search ads’.
Den helt store forskel på klassisk Display remarketing som beskrevet ovenfor og RLSA er, at man med RLSA har mulighed for at målrette sine AdWords-kampagner som en del af sin remarketing indsats imod helt specifikke kundegrupper. På den måde er det slut med at skyde med spredehagl så at sige. Men trods af dette så vælger mange bureauer dog stadig at fokusere på det traditionelle remarketing-strategier. Men ikke hos Obsidian.
Hos os spiller RLSA en hovedrolle i vores arbejde med AdWords og remarketing. Så for at I kan få en bedre forståelse for hvad RLSA er så kommer der her et par eksempler på, hvordan I kan bruge RLSA til at øge jeres konverteringsrater og dermed forbedre jeres remarketing indsats.
Helt overodnet handler RLSA om at man kan nu kan henvende sine Adwords-annoncer til langt mere segmenterede kundegrupper, som en del af ens remarketing strategi. Dette gør dig samtidigt i stand til at tilpasse disse nye annoncer på forskellig vis, så du kan øge sandsynligheden for at få flere konverteringer eller salg på din hjemmeside.
Overodnet set er der tre typer af brugere som man kan gå efter at målrette annoncer imod med RLSA og de er:
1. Brugere der tidligere har besøgt din hjemmeside
2. Brugere der havde lagt varer i deres virtuelle indkøbsvogn men som afbrød købet
3. Brugere der tidligere har købt noget på din hjemmeside
For hver af disse målgrupper kan du benytte dig af en lang række strategier for at få flere konverteringer. Jeg vil nu give et eksempel til hver af disse tre kundegrupper.
En oplagt mulighed du kan benytte dig af med RLSA er at du kan tilpasse dine AdWords-kampagner og annoncetekster til brugere, der tidligere har besøgt din hjemmeside og ikke købt noget eller på anden vis udløst en konvertering.
På den måde kan man give en bedre og mere personlig service ligesom man ville kunne gøre i en traditionel butik, hvor man altid er opmærksom på kunder, der vender tilbage til butikken - og det bør man også være, når man har en webshop. Her kan for eksempel bruge en personificeret annoncetekst til at friste sine kunder.
Eksempel: En låneudbyder som Justmoney oplever ofte, at de fleste brugere ikke vælger at låne penge første gang de kommer ind på deres hjemmeside, og derudover skal man vente 48 timer fra man anmoder om et lån, til man kan få det bevilliget. Derfor har Justmoney efter 48 timer ofte haft gavn af tilpasseede annoncetekster i forhold til disse brugere. En traditionel annoncetekst fra deres google AdWords-kampanger lyder således:
”Lån penge online » Aldrig har det været nemmere at låne penge ✓ Lån fra 500 til 350.000 kr. ✓ Uforpligtende at ansøge ✓ Få penge udbetalt i dag » Klik her!”
I den tilpassede annoncetekst i deres remarketing annonce lyder teksten til gengæld:
”Overvejer du stadig et lån? Lån fra 500 til 350.000 kr. hos Just Money. ✓ Uforpligtende at ansøge ✓ Få penge udbetalt i dag » Klik her!”.
På denne måde bliver ens annonce både mere personlig og man kan endda bruge teksten til at give en ekstra lille appetitvækker, som kan friste brugerne til at udløse en konvertering. Det samme gælder, hvis du har en affiliate side som Casinospil.dk Du følger samme opskrift. Det er nemt. Skab en rejse for forbrugeren og lad være med blot at lave en enkel remarketing kampagne. Det er, hvad alle andre gør, og det fungerer ikke lige så godt i dag, som for et par år siden.
En anden kundegruppe man kan få mere ud af med RLSA er de kunder som tidligere har lagt varer i deres virtuelle indkøbskurve inden de af den ene eller den anden grund valgte at afbryde deres køb, enten fordi de blev distraheret, ikke havde helt lyst til at købe det givne produkt, eller noget helt tredje. I dette tilfælde kan man vælge at lave en AdWords-kampagne, der er målrettet disse brugere, hvorefter man vælger at give disse brugere nogle særlige gunstige forhold eller tilbud for at friste dem til at færdiggøre deres køb.
Eksempel: Hvis du sælger hjemmesider som fx Indexed.dk og kunden valgte ikke at købe dem, men i stedet forlod din side, kan du tilpasse din annoncetekst og tilbyde 5% I rabat. I dette tilfælde er det kun din egen kreativitet der kan stadse dig. Men i mange tilfælde vælger brugerne at foretage et køb, da der jo er en åbenlys grund til at de i første omgang har valgt at lægge en konkret vare i indkøbskurven. Husk dog her at have en tilpasset landingsside, så de særlige priser fremgår tydeligt.
En tredje kundegruppe man kan få mere ud af med RLSA er dine faste kunder – det vil sige. de brugere der allerede har foretaget et eller flere køb på din hjemmeside. Her er der gode muligheder for at opnå mersalg af en lang række relaterede produkter.
Eksempel: Helt i begyndelsen nævnte jeg at en kunde der lige har købt en iPhone næppe ville købe en iPhone igen, hvis de blev ved med at se din reklame for billige iPhones. Men måske ville de være interesseret i at købe et iPhone-cover eller noget ekstra stærkt frontglas til at beskytte den nye iPhone. Knuth fra Rangering.dk bruger selv denne metode til hans affiliate side med stor succes. Han har oprettet en liste via Google Analytics med kunder, som i forvejen har klikket igennem hans affiliate annoncer og efterfølgende lagt en strategi for, hvordan han kan vise andre relaterede produkter, som de muligvis vil være interesseret i.
En af fordelene ved RLSA er netop at man i mange tilfælde kan opnå mersalg i forhold til sine eksisterende kunder. Her kan man med god grund oprette en kampagne for kunder der har købt et givent produkt og herefter foreslå dem at købe en række relateret produkter. Hvis du går efter kunder der har købt en iPhone, kan man således forslå dem at købe et iPhone cover eller lignende.
Udover at opnå mersalg, kan man også ved at bruge denne strategi få solgt en række varer man ellers ikke ville bruge AdWords til, da profitmarginen er lav. Dette kunne for eksempel være IPhonecovers. Men da din chance for at udløse en konvertering i blandt disse kunder er væsentligt større end normalt, giver det ikke desto mindre god mening at gøre.
Og hvis du i stedet vil vide endnu mere om onlinemarketing generelt, kan du finde en masse spændende artikler og indlæg på denne side.
Selvom du kører RLSA, skal du huske at oprette de udvidede annoncer, som Google lancerede i slutningen af juli 2016. Det er altid en god ide at oprette disse og så ellers pause dine gamle annoncer, da du ellers spreder visningerne ud. Morten H fra Binære Optioner her fortalte mig et par ting, som man skulle være opmærskom på:
Hvis du gerne vil blive bedre til AdWords, kan du overveje at tage afsted på et kursus. Anton Hoelstad har lavet en oversigt her: AdWords kurser.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.