Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Tag remarketing til det næste niveau: En kort introduktion til RLSA

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Men siden 2013 har det faktisk været muligt at målrette sine Adwords-kampagne mod meget smallere målgrupper i forbindelse med remarketing. Årsagen til dette er kort og godt et fænomen, der hedder RLSA eller ’Remarketing lists for search ads’.

Den helt store forskel på klassisk Display remarketing som beskrevet ovenfor og RLSA er, at man med RLSA har mulighed for at målrette sine AdWords-kampagner som en del af sin remarketing indsats imod helt specifikke kundegrupper. På den måde er det slut med at skyde med spredehagl så at sige. Men trods af dette så vælger mange bureauer dog stadig at fokusere på det traditionelle remarketing-strategier. Men ikke hos Obsidian.

Hos os spiller RLSA en hovedrolle i vores arbejde med AdWords og remarketing. Så for at I kan få en bedre forståelse for hvad RLSA er så kommer der her et par eksempler på, hvordan I kan bruge RLSA til at øge jeres konverteringsrater og dermed forbedre jeres remarketing indsats.

Målret dine AdWords kampagner mod specifikke kundegrupper

Helt overodnet handler RLSA om at man kan nu kan henvende sine Adwords-annoncer til langt mere segmenterede kundegrupper, som en del af ens remarketing strategi. Dette gør dig samtidigt i stand til at tilpasse disse nye annoncer på forskellig vis, så du kan øge sandsynligheden for at få flere konverteringer eller salg på din hjemmeside.

Overodnet set er der tre typer af brugere som man kan gå efter at målrette annoncer imod med RLSA og de er:

1. Brugere der tidligere har besøgt din hjemmeside
2. Brugere der havde lagt varer i deres virtuelle indkøbsvogn men som afbrød købet
3. Brugere der tidligere har købt noget på din hjemmeside

For hver af disse målgrupper kan du benytte dig af en lang række strategier for at få flere konverteringer. Jeg vil nu give et eksempel til hver af disse tre kundegrupper.

1: Tilpas dine annoncetekster til tidligere kunder der ikke udløste en konvertering

En oplagt mulighed du kan benytte dig af med RLSA er at du kan tilpasse dine AdWords-kampagner og annoncetekster til brugere, der tidligere har besøgt din hjemmeside og ikke købt noget eller på anden vis udløst en konvertering.

På den måde kan man give en bedre og mere personlig service ligesom man ville kunne gøre i en traditionel butik, hvor man altid er opmærksom på kunder, der vender tilbage til butikken - og det bør man også være, når man har en webshop. Her kan for eksempel bruge en personificeret annoncetekst til at friste sine kunder.

Eksempel: En låneudbyder som Justmoney  oplever ofte, at de fleste brugere ikke vælger at låne penge første gang de kommer ind på deres hjemmeside, og derudover skal man vente 48 timer fra man anmoder om et lån, til man kan få det bevilliget. Derfor har Justmoney efter 48 timer ofte haft gavn af tilpasseede annoncetekster i forhold til disse brugere.  En traditionel annoncetekst fra deres google AdWords-kampanger lyder således:

”Lån penge online » Aldrig har det været nemmere at låne penge ✓ Lån fra 500 til 350.000 kr. ✓ Uforpligtende at ansøge ✓ Få penge udbetalt i dag » Klik her!”

I den tilpassede annoncetekst i deres remarketing annonce lyder teksten til gengæld:

”Overvejer du stadig et lån? Lån fra 500 til 350.000 kr. hos Just Money. ✓ Uforpligtende at ansøge ✓ Få penge udbetalt i dag » Klik her!”.

På denne måde bliver ens annonce både mere personlig og man kan endda bruge teksten til at give en ekstra lille appetitvækker, som kan friste brugerne til at udløse en konvertering. Det samme gælder, hvis du har en affiliate side som Casinospil.dk Du følger samme opskrift. Det er nemt. Skab en rejse for forbrugeren og lad være med blot at lave en enkel remarketing kampagne. Det er, hvad alle andre gør, og det fungerer ikke lige så godt i dag, som for et par år siden.

2: Målret særlige tilbud imod kunder der afbrød deres køb

En anden kundegruppe man kan få mere ud af med RLSA er de kunder som tidligere har lagt varer i deres virtuelle indkøbskurve inden de af den ene eller den anden grund valgte at afbryde deres køb, enten fordi de blev distraheret, ikke havde helt lyst til at købe det givne produkt, eller noget helt tredje. I dette tilfælde kan man vælge at lave en AdWords-kampagne, der er målrettet disse brugere, hvorefter man vælger at give disse brugere nogle særlige gunstige forhold eller tilbud for at friste dem til at færdiggøre deres køb.

Eksempel: Hvis du sælger hjemmesider som fx Indexed.dk og kunden valgte ikke at købe dem, men i stedet forlod din side, kan du tilpasse din annoncetekst og tilbyde 5% I rabat. I dette tilfælde er det kun din egen kreativitet der kan stadse dig. Men i mange tilfælde vælger brugerne at foretage et køb, da der jo er en åbenlys grund til at de i første omgang har valgt at lægge en konkret vare i indkøbskurven. Husk dog her at have en tilpasset landingsside, så de særlige priser fremgår tydeligt.

3: Opnå mersalg hos dine stamkunder

En tredje kundegruppe man kan få mere ud af med RLSA er dine faste kunder – det vil sige. de brugere der allerede har foretaget et eller flere køb på din hjemmeside. Her er der gode muligheder for at opnå mersalg af en lang række relaterede produkter.

Eksempel: Helt i begyndelsen nævnte jeg at en kunde der lige har købt en iPhone næppe ville købe en iPhone igen, hvis de blev ved med at se din reklame for billige iPhones. Men måske ville de være interesseret i at købe et iPhone-cover eller noget ekstra stærkt frontglas til at beskytte den nye iPhone. Knuth fra Rangering.dk bruger selv denne metode til hans affiliate side med stor succes. Han har oprettet en liste via Google Analytics med kunder, som i forvejen har klikket igennem hans affiliate annoncer og efterfølgende lagt en strategi for, hvordan han kan vise andre relaterede produkter, som de muligvis vil være interesseret i.

En af fordelene ved RLSA er netop at man i mange tilfælde kan opnå mersalg i forhold til sine eksisterende kunder. Her kan man med god grund oprette en kampagne for kunder der har købt et givent produkt og herefter foreslå dem at købe en række relateret produkter. Hvis du går efter kunder der har købt en iPhone, kan man således forslå dem at købe et iPhone cover eller lignende.

Udover at opnå mersalg, kan man også ved at bruge denne strategi få solgt en række varer man ellers ikke ville bruge AdWords til, da profitmarginen er lav. Dette kunne for eksempel være IPhonecovers. Men da din chance for at udløse en konvertering i blandt disse kunder er væsentligt større end normalt, giver det ikke desto mindre god mening at gøre.

Og hvis du i stedet vil vide endnu mere om onlinemarketing generelt, kan du finde en masse spændende artikler og indlæg på denne side.

4: Husk de udvidede annoncer

Selvom du kører RLSA, skal du huske at oprette de udvidede annoncer, som Google lancerede i slutningen af juli 2016. Det er altid en god ide at oprette disse og så ellers pause dine gamle annoncer, da du ellers spreder visningerne ud. Morten H fra Binære Optioner her fortalte mig et par ting, som man skulle være opmærskom på:

  • Sørg for at sætte punktum i alle linjer sådan, at du får et større overskrift (ligesom fra de gamle annoncer)
  • Du skal ikke altid udfylde alle tegnene. Nogle gange er "less is more" bedre. Test det af.
  • Eftersom der nu er ekstra plads, kan du gøre DKI endnu mere effektivt. Igen, test det af.

Hvis du gerne vil blive bedre til AdWords, kan du overveje at tage afsted på et kursus. Anton Hoelstad har lavet en oversigt her: AdWords kurser.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags:

<p>Har du en virksomhed, hvor det er tid til i rykker online og får markedsført på de populære sociale medier, så kommer der her en vejledning til, hvor i bør gøre det og hvordan.&nbsp;</p>

Bounce Rate
Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Administration

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords, IT, Salg

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her