Hvis du er forholdsvis kendt med Google Analytics, så har du formentlig også stødt på både bouncerate. Hvis du ikke har kendskab til Google Analytics, men derimod har en hjemmeside anbefaler vi stærkt at du laver dig en gratis Google Analytics konto, og får den tilknyttet dit website, da det er ganske gratis.
Bouncerate er et digitalt term og repræsenterer det antal procent af besøgende der besøger hjemmesiden, og efterfølgende forlader sitet hurtigt igen, uden at interagere yderligere. Typisk har hjemmesider en relativ høj bouncerate på 56 – 88% alt afhængig af hvor relevant din hjemmeside er samt hvor god content du har på dine unikke landsingssider.
Hvilke årsager kan typisk være et kendetegn for at ens website har en høj Bounce Rate?
De typiske kendetegn for en høj bouncerate er typisk kedeligt content, som enten er for kort eller simpelthen ikke er læsbart for den besøgende. Hvis du benytter dig af misledende title tag eller description i forhold til dit content på din landingsside, vil den besøgende med garanti forlade dit website på et split sekund. Content bør altid være læsbart med gode overskrifter og små sektioner, så læseren kan danne sig et hurtigt overblik, her gør billige-kviklån.dk det utroligt godt.
Hvad hvis man har spændende og fyldsgørende content, men stadig får en høj bouncerate?
Hvis du stadig lider af en høj Bounce Rate, bør du undersøge hvor hurtig din hjemmeside er for de besøgende. Typisk vil en besøgende forlade din side indenfor et halvanden sekund, hvis ikke din hjemmeside er færdig loadet. Dette er klart en af de største syndere indenfor en dårlig bouncerate. F.eks. har smart-lån.dk en utrolig hurtig loadingtime, hvilket er med til at formindske den gennemsnitlige loadingtime.
Tag brug af den dårlige Bounce Rate!
Hvis du har en dårlig Bounce Rate, og ønsker at formindske den, bør du tage udgangspunkt i din nuværende Bounce Rate, når du skal forbedre dine landingssider. Herunder får du 3 tips til at forbedre din bouncerate på længere sigt:
• Skriv spændende og dybdegående content, og lav gerne et ekstra mellemrum efter 3-4 sætninger. Dette er med til at give læseren overskud til at læse fremfor at skimte dine tekster igennem.
• Tag brug af grafiske elementer som billeder eller videoer, så brugeren også ser andet end tekst – Desuden vil en video hjælpe med at forbedre den gennemsnitlige session time.
• Skriv fængende og abstrakte overskrifter, hvor du pirrer brugeren til at få svar længere nede i dit content.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.