Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan imponerer du kunderne med den visuelle præsentation

Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

90% af det vi lærer, kommer ind gennem øjnene, og ifølge lektor ved Center for Undervisning og Læring på Aarhus Universitet, anbefaler han at forbinde ord, begreber og definitioner med billeder, da det giver en meget højere chance for, at modtagerne rent faktisk husker det, der bliver sagt til en præsentation.
Det er der en meget simpel grund til; den del af vores hjerne, som bearbejder synssansen fylder næsten seks gange mere end de dele af hjernen, som bearbejder de resterende sanser. Det vil sige at budskabet bliver understøttet ved en kombination af flere virkemidler med det visuelle til at binde det hele sammen.
Men hvad kræver det så at sammensætte den ultimative præsentation?


Den rigtige elektronik og WiFi forbindelse

Står I og skal opdatere jeres præsentationer giver det god mening at indtænke det rigtige udstyr, uanset om I er en lille eller en større virksomhed. Hos Airtame laver de trådløse HDMI stik, der gør det muligt at kaste præsentationerne over på et TV eller en projekter uden brug af ledninger og kabler. Ligeledes kan jeres gæster ved blot at indsætte HDMI stikket i deres computer vise jer deres materiale. Køber I derudover omformere, således at de trådløse stik kan passe i alle computere, vil det spare jer for energi og omrokeringer ved bordet, når der skal være præsentationer til det næste møde.

Her er en god WiFi forbindelse lige så vigtig, men da I vil komme ud for at skulle præsentere lokalt hos jeres kunder, kan det betale sig, at jeres medarbejdere har et solidt mobilt internet tilkoblet deres telefoner. Hos mp.dk finder I en oversigt over mobilabonnementer, der giver kan give tilstrækkelig mobildækning til præsentationerne. 


Gode tips til en vellykket præsentation


I bør udvikle et fast template, som danner rammen om alle jeres præsentationer, således i ikke skal opfinde den dybe tallerken hver gang. På denne måde har I et godt udgangspunkt for kontinuerligt at komme frem til en bedre version end sidste gang.
De fleste bruger powerpoint præsentationen, der er fast bestanddel af officepakken. Dette er en udmærket løsning, men kan også komme til at virke enormt forudsigelig, hvis man blot bruger standardskabelonen. Powerpoint er det program virksomheder oftest bruger til præsentationer, fordi det er genkendeligt, når man i forvejen arbejder i officeprogrammerne.

Et par gode retningslinjer til at lave powerpoint præsentationen mere spændende er, at:

  • Undgå for teksttunge slides, hvor man alligevel ikke kan nå at læse hele teksten, eller hvor man ikke kan se teksten på skærmen, fordi du har fyldt for meget på. Hold dig i stedet til at opsummere budskabet i en linje eller to, eller som 2-3 bulletpoints. Brug tekst i forskellige størrelser og farver for at separere nøgleordene.
  • Brug visuelle virkemidler. Der er større sandsynlighed for, at dine mødedeltagere kan huske dit budskab efterfølgende, hvis du knytter det til en simpel graf, et symbol eller en infografik.
  • Tilpas din præsentation til målgruppen. Er dine kunder håndværkere eller konsulenter? I så fald er de mere eller mindre vante til at modtage meget teknisk eller kompliceret information.  Det samme gælder for brug af retorik – udelad fagtermer og meget teknisk sprog, hvis dit publikum alligevel ikke forstår halvdelen.

Visuelle præsentationsprogrammer

I behøver ikke investere i dyre programmer, for online finder i mange gratis værktøjer, der tilbyder et væld af muligheder.

Prezi

Føler I for at kaste jer ud i noget lidt vildere end en Powerpoint præsentation, kan I bruge Prezi, der er et mere visuelt lækkert og interaktivt præsentationsprogram, der gør det muligt at rotere, zoome og bevæge sig frem og tilbage i de forskellige slides på en elegant måde.

Canva eller Piktochart

Canva og piktochart er gratis programmer, hvor du kan lave infografik enten fra bunden eller ved hjælp af færdige templates, hvor du kan udskifte farve og tekst, så det passer til din smag og præsentation. Du kan desuden uploade egne billeder eller bruge deres stockphotos, redigere størrelser og skrive tekst på billederne. Du kan tilkøbe en funktion, der gør, at du kan downloade din infografik uden et watermark, og ellers kan du ved hjælp af lightshot tool tage et screenshot af din grafik.

Lav præsentationen intuitiv

Ligesom med gode brugervenlige hjemmesider, skal din præsentation både være en hjælp for dig og dine mødedeltagere. Lav den overskuelig ved at gøre de forskellige ”slides” med emner til intuitive knapper, som du nemt kan trykke ind og ud af uden at miste overblikket over præsentationen, og ”knapperne” derudover fremhæves, når du kører musen henover. Det fungerer desuden godt som en slags agenda for mødet, både du og andre kan forholde sig til. Se eksempelvis designet hos legatbogen.dk nedenfor:

Thomas fra e-c-s.dk (webhoteller og webløsninger) kører ikke bare en standard WP template-løsning. Der er tænkt i detaljer, og det gør det til en fornøjelse for de besøgende, som blot skal scrolle ned for at finde de forskellige priser.:

Samme gælder med Primabolig.dk, som bl.a. skriver om alt til boligen. På trods af at websitet er en affiliate side, går den ikke på kompromis med billederne. Til hvert eneste indlæg får den besøgende serveret flotte billeder af produkterne og som en ekstra feature, går der små ikoner igen rundt omkring på siden om billigste pris eller bedste kvalitet. Et eksempel kan ses her.

 

Et sidste eksempel er Rolf fra Forsikring.guru der ligeledes præsenterer de vigtigste områder i en samlet boks, men hvor brugeren har mulighed for at klikke på produkterne uden, at de nødvendigvis skal videre på en ny side. Det virker super godt.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags:

<p>Har du en virksomhed, hvor det er tid til i rykker online og får markedsført på de populære sociale medier, så kommer der her en vejledning til, hvor i bør gøre det og hvordan.&nbsp;</p>

Bounce Rate
Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Administration

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords, IT, Salg

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her