Tags: Kommunikation
Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.
90% af det vi lærer, kommer ind gennem øjnene, og ifølge lektor ved Center for Undervisning og Læring på Aarhus Universitet, anbefaler han at forbinde ord, begreber og definitioner med billeder, da det giver en meget højere chance for, at modtagerne rent faktisk husker det, der bliver sagt til en præsentation.
Det er der en meget simpel grund til; den del af vores hjerne, som bearbejder synssansen fylder næsten seks gange mere end de dele af hjernen, som bearbejder de resterende sanser. Det vil sige at budskabet bliver understøttet ved en kombination af flere virkemidler med det visuelle til at binde det hele sammen.
Men hvad kræver det så at sammensætte den ultimative præsentation?
Den rigtige elektronik og WiFi forbindelse
Står I og skal opdatere jeres præsentationer giver det god mening at indtænke det rigtige udstyr, uanset om I er en lille eller en større virksomhed. Hos Airtame laver de trådløse HDMI stik, der gør det muligt at kaste præsentationerne over på et TV eller en projekter uden brug af ledninger og kabler. Ligeledes kan jeres gæster ved blot at indsætte HDMI stikket i deres computer vise jer deres materiale. Køber I derudover omformere, således at de trådløse stik kan passe i alle computere, vil det spare jer for energi og omrokeringer ved bordet, når der skal være præsentationer til det næste møde.
Her er en god WiFi forbindelse lige så vigtig, men da I vil komme ud for at skulle præsentere lokalt hos jeres kunder, kan det betale sig, at jeres medarbejdere har et solidt mobilt internet tilkoblet deres telefoner. Hos mp.dk finder I en oversigt over mobilabonnementer, der giver kan give tilstrækkelig mobildækning til præsentationerne.
Gode tips til en vellykket præsentation
I bør udvikle et fast template, som danner rammen om alle jeres præsentationer, således i ikke skal opfinde den dybe tallerken hver gang. På denne måde har I et godt udgangspunkt for kontinuerligt at komme frem til en bedre version end sidste gang.
De fleste bruger powerpoint præsentationen, der er fast bestanddel af officepakken. Dette er en udmærket løsning, men kan også komme til at virke enormt forudsigelig, hvis man blot bruger standardskabelonen. Powerpoint er det program virksomheder oftest bruger til præsentationer, fordi det er genkendeligt, når man i forvejen arbejder i officeprogrammerne.
Et par gode retningslinjer til at lave powerpoint præsentationen mere spændende er, at:
Visuelle præsentationsprogrammer
I behøver ikke investere i dyre programmer, for online finder i mange gratis værktøjer, der tilbyder et væld af muligheder.
Prezi
Føler I for at kaste jer ud i noget lidt vildere end en Powerpoint præsentation, kan I bruge Prezi, der er et mere visuelt lækkert og interaktivt præsentationsprogram, der gør det muligt at rotere, zoome og bevæge sig frem og tilbage i de forskellige slides på en elegant måde.
Canva eller Piktochart
Canva og piktochart er gratis programmer, hvor du kan lave infografik enten fra bunden eller ved hjælp af færdige templates, hvor du kan udskifte farve og tekst, så det passer til din smag og præsentation. Du kan desuden uploade egne billeder eller bruge deres stockphotos, redigere størrelser og skrive tekst på billederne. Du kan tilkøbe en funktion, der gør, at du kan downloade din infografik uden et watermark, og ellers kan du ved hjælp af lightshot tool tage et screenshot af din grafik.
Lav præsentationen intuitiv
Ligesom med gode brugervenlige hjemmesider, skal din præsentation både være en hjælp for dig og dine mødedeltagere. Lav den overskuelig ved at gøre de forskellige ”slides” med emner til intuitive knapper, som du nemt kan trykke ind og ud af uden at miste overblikket over præsentationen, og ”knapperne” derudover fremhæves, når du kører musen henover. Det fungerer desuden godt som en slags agenda for mødet, både du og andre kan forholde sig til. Se eksempelvis designet hos legatbogen.dk nedenfor:
Thomas fra e-c-s.dk (webhoteller og webløsninger) kører ikke bare en standard WP template-løsning. Der er tænkt i detaljer, og det gør det til en fornøjelse for de besøgende, som blot skal scrolle ned for at finde de forskellige priser.:
Samme gælder med Primabolig.dk, som bl.a. skriver om alt til boligen. På trods af at websitet er en affiliate side, går den ikke på kompromis med billederne. Til hvert eneste indlæg får den besøgende serveret flotte billeder af produkterne og som en ekstra feature, går der små ikoner igen rundt omkring på siden om billigste pris eller bedste kvalitet. Et eksempel kan ses her.
Et sidste eksempel er Rolf fra Forsikring.guru der ligeledes præsenterer de vigtigste områder i en samlet boks, men hvor brugeren har mulighed for at klikke på produkterne uden, at de nødvendigvis skal videre på en ny side. Det virker super godt.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.