Tags: Finansiering
I Danmark har vi gode betingelser for iværksættere, og stadigvæk flere tager springet ud i iværksætterlivet. Men iværksætteri kræver andet end blot en god idé – det kræver forretningsforståelse, gode salgsevner, den rette markedsføring, samt at der er styr på regnskaber og den administrative del af virksomheden.
Hvert år udarbejder forskellige iværksætteraktører, såsom Væksthusene og vækstfabrikkerne, en analyse, der tager en temperaturmåling på, hvordan det er at være iværksætter i Danmark. Det er en undersøgelse, der tager udgangspunkt i, hvordan iværksætterne selv oplever miljøet og de udfordringer, de har som iværksætter.
Analysen er kommet frem til flere relevante problemstillinger, men særlig disse 3 udfordringer, har regeringen prioriteret i sit vækstudspil på baggrund af 2025 planen:
• Der er flere iværksættere, men for få vækstiværksættere
• Iværksætterne har svært ved at skaffe kapital
• Rammerne for skat og finansiering er for dårlige
Selvom der har været god vækst i antallet af nystartede virksomheder, så er der stadigvæk for få som vækster nok til at kunne blive kaldt vækstiværksættere. Vækstiværksættere er en betegnelse for nystartede virksomheder, der formår at vækste med mindst 10 ansatte indenfor de første to år, og i de efterfølgende 3 år har en vækst på mindst 20% i antallet af ansatte. Ud af de 100 største virksomheder i Danmark, er blot fem af disse under 30 år, og ser man isoleret set på en årgang, så lever blot 3 ud af 1000 virksomheder op til målsætningen om at være vækstiværksættere.
Dette problem kan til dels skyldes, at det er svært for virksomhederne at skaffe kapital til at skalere op. Det koster penge at satse på nye markeder og produktudvidelser, hvad enten man sælger parfume eller elbiler, ligesom det kræver kapital at ansatte flere medarbejdere til at klare den yderlige arbejdsbyrde en eventuelt markedsudvidelse og forøget kundetilgang kræver.
Finansieringen er hjørnestenen i mange af iværksætternes udfordringer
Den udfordring, som særligt presser iværksætterne er finansiering. De første 4 år er særlig kritiske i forhold til om virksomheden overlever, eller må dreje nøglen rundt. Her er det vigtigt, at virksomheden kan få den nødvendige kapital tilført, for at kunne følge med efterspørgslen.
Regeringens 2025 plan skal hjælp iværksættere med finansieringsudfordringer
Regeringen fremlagde i August et vækstudspil, og det viser, at regeringen satser benhårdt på at blive en iværksætternation, der har de bedste vilkår for nystartede virksomheder. Der var nemlig flere punkter i planen, som skal forbedre finansieringsmulighederne for nystartede virksomheder. Blandt andet følgende punkter:
• Tre års skattefrihed for iværksættere
• Private investorer tilbydes et fradrag for indskud i små virksomheder på op til 650.000 kr. årligt.
• Privatpersoner kan investere i iværksætterstartups med deres pensionsopsparing
• Iværksættervirksomheder får fradrag for finansiering igennem egenkapital
• Lavere skat på kapital- og aktieindkomst
Nye iværksættervirksomheder skal kunne opnå skattefrihed de første tre år efter opstarten, for overskud på op til syv millioner kroner. Det er en besparelse i selskabsskat på 1,5 millioner kroner. Det betyder at iværksætterne får en håndsrækning til at kunne realisere nogle af de ideer, de har i skrivebordsskuffen. Det vil dog ikke være muligt at trække penge ud af virksomheden i perioden, på nær til lønninger.
Som privatperson vil du kunne investere op til 25% af ens pensionsopsparing i blandt andet iværksættervirksomheder, så længe din pensionsopsparing er på mindst 200.000 kr. Derudover kommer der til at være lavere skat på aktie- og kapitalindkomst, hvilket kan betyde at flere er villige til at tage risikoen og investere i startups.
Alle forslagene har til formål at forbedre investeringsmiljøet for iværksættere, så de nemmere ved at trække kapital og investeringer ind i virksomheden.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.