Jeg har arbejdet med linkbuilding i mange år. Både for mine egne projekter og for nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder. Når det kommer til linkbuilding for den almindelige webshopejer, bliver det hurtig udfordrende at lave (naturligt eller ej) mange gode links over en længere periode.
Faktisk ser linkbuilding for den gennemsnitlige hjemmeside sådan her ud:
I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?
Rigtig mange glemmer at søge i deres eksisterende relationer. Disse kan være fra nuværende eller tidligere samarbejdspartnere, fra det sociale netværk som LinkedIn, Facebook eller Google+.
Det vigtigste du skal holde for øje er, at dine links stadigvæk har relevans til din hjemmeside. Har de ikke det, skal du helt overveje at lade vær med at lave linket med mindre, du kan retfærdiggøre at linket peger på din hjemmeside.
Dette er faktisk den nemmeste måde at få links på. Hvem kender du i dit netværk, som du kan spørge hvor det giver mening at linke ud til dig? Et eksempel kan være hjemmesiden liked.dk, som henviser til sko, kjoler, jakker og andre moderelaterede genstande.
Ejeren af liked.dk kender en del bloggere, som skriver om de seneste trends inden for fashion. Det er helt oplagt at kontakte disse bloggere og få dem til at linke til liked.dk Hvis en af mine kollegaer spørger pænt om jeg kan hjælpe med linkbuilding, og det giver mening at linke til deres hjemmeside, så hjælper jeg naturligvis også.
Du har garanteret en masse leverandører, og disse er nogle af de bedste links du kan få. For de er 100 % brancherelevante, og det er noget Google kan lide. Dine leverandører fortæller Google, at de står inde for den service du leverer til dine kunder.
En række potentielle leverandører kan være:
Mulighederne er mange, og det handler om at være kreativ. Tim fra Personligpower.dk arbejder i en branche, hvor det virkelig kan være svært at linkbuilde. Der er mange af disse usexede brancher. Han spurgte mig, hvordan griber han linkbuilding an. Jeg fortalte Tim, at min personlige favorit er leverandørlinks. Dvs. de leverandører, som han køber produkterne fra.
Driver du en webshop, kan du have rigtig mange producenter (brands). Kontakt hver eneste af dem, og spørg om de ikke har lyst til henvise til din shop, hvor deres produkter ligger. Hvis din producent ikke har en oversigtsside, hvor det giver mening at linke fra, så hjælp dem med at lave en.
I Tims tilfælde er der ingen leverandører. Men han kan kontakte andre samarbejdspartnere eller ikke-direkte konkurrenter, som bevæger sig i hans branche men uden at have de samme produkter.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.