Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op. På Facebook er de oftest benyttede annonceformater nemlig; ”Promover din side”, hvor du anmoder folk om at give din facebookside et like. ”Send folk til dit website”, hvor du opfordrer folk til at gå ind på din hjemmeside og kigge. Eller ”Indsaml leads til din virksomhed”, hvor du eksempelvis opfordrer folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller efterlade deres kontaktinformationer, så du kan ringe dem op efterfølgende. Det smarte med leadads er desuden, at du ikke leder forbrugere væk fra Facebook, men blot får dem til at udfylde en formular direkte på Facebook.
På den måde gør du det så nemt som muligt for din målgruppe.
Disse målsætninger er dog kun et fåtal af de muligheder, du rent faktisk kan bruge til annoncering, og derfor får du herunder en gennemgang af 3 mere ukendte annonceformater, og hvad de kan bruges til:
Denne målsætning kan du bruge, hvis du ønsker at booste et af din facebookopslag. Det kan være et opslag med statusopdateringer, billeder, videoer og tilbud. Måske du gerne vil informere om, at din butik holder ophørsudsalg, eller at jeres produkter er repræsenteret på det lokale marked i weekenden. Til sådanne formål er målretningen relevant. Når du vælger at booste et indlæg, bliver det vist højere oppe i nyheder, så de ses af flere, men det er også muligt at tilvælge en bestemt målgruppe, som skal se de boostede opslag.
Denne målsætning bruges ikke særligt ofte, men du er måske stødt på en notifikation om, at nu har en af dine venner gjort krav på et tilbud hos McDonald eller 7-eleven. Annoncemålsætningen bruges nemlig til at promovere et tilbud, som man kan gøre krav på direkte på Facebook. Det negative for forbrugeren er dog, at personens netværk kan se, hvilke tilbud personen har gjort krav på. Derfor egner formatet sig heller ikke til alle brancher.
Er du et eksempelvis et online Casino, der tilbyder en bwin-bonus, så må du slet ikke bruge formatet. Hvis du er en botox klinik, som giver 25%, kan du godt bruge formatet, men det kan være grænseoverskridende for enhver, at ens vennekreds kan se, at man har gjort krav på rabatten. Brug derfor formatet med omtanke, hvis det skal blive en succes. Det er en rigtig god måde at få folk til at komme ned i din butik, din frisørsalon, eller ind på din webshop – specielt hvis du er nyopstartet, eller du oplever perioder med færre kunder end ellers.
Måden dette annonceformat virker på er, at dem, som gør krav på dit tilbud enten modtager en stregkode eller QR kode, hvis tilbuddet gælder til fysiske butikker, eller en rabatkode til online butikker. Lars fra Boligalarmer.dk har forsøgt sig med "krav på tilbud", og det virker rigtig godt netop fordi, at hvis dine venner liker opslaget, så kan deres venner også det tlibudet.
Ved at bruge denne målsætning, tager du retargeting til et helt nyt niveau. Retargeting virker på den måde, at dit facebook pixel lagrer informationer om, hvem der besøger din side. Herefter kan du annoncerer specifikt til denne målgruppe, hvilket er effektivt, eftersom denne målgruppe allerede har vist interesse for dine produkter.
Dynamisk retargeting virker på den måde, at du kan annoncere med den specifikke vare, som en bruger har været inde at kigge på. Bruger man dette format, skal man dog huske på at udelukke personer i målgruppen, som allerede har købt produktet.
For at bruge dette format kræves det dog, at du har et produktkatalog, som du skal uploade til Facebook i formatet; XML, CSV, TSV.
Det kan være lidt svært at få det sat op, så allier dig derfor med en udvikler eller en, som har prøvet det før.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.