Bloggen

AdWords 101 - Guide Til Begyndere i Google CPC

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Men først ”Hvad er Google Adwords?”

Google adwords tilbyder forskellige annonceringsmuligheder, hvor den mest benyttede er Search/Søgenætværk, hvilke er den annonceringsform vi vil berøre i dette blogopslag. Målet med Search-kampagner er at få vist din website, når dine kunder søger på google, samt få de kunder til at klikke på din annonce og skabe en konvertering på dit website. Et alternativt er Google Shopping, hvis du har produkter som kan konkurere på prisen.

Hvorfor bruge Adwords?

Google har længe været det fortrukne søgningsprogram, faktisk foregår over 94 % af alle søgninger i Danmark igennem google. Så hvis du driver en seriøs forretning og ønsker nye kunder, øget omsætning og generelt online succes, er adwords et MUST!

Find søgeord efter din målgruppe

Når du vælge dine søgeord (keywords) skal du altid have dine kunder/målgrupper i tankerne. For du skal lave søgeord efter, hvad de søger efter. Ved at konstant at have dine målgrupper i tankerne, kan du lave effektive søgeord.
Der er sites som kan give dig en idé om, hvad din målgruppe søger på og du kan dermed finde relevante søgeord. Her er 2 eksempler på hjælpeværktøjer til at finde ud af, hvad din målgruppe søger på er:

  • keywordtool.io
  • ubersuggest.org
  • Google keyword planner (Google adwords værktøj/søgeordsplanlægning).

Kig også på dine produkter når du skal vælge søgeord. Hvis du har lavet en granulær struktur, så placer diverse produktkategorier søgeord i deres annoncegrupper. Når du har fundet dine søgeord og tjekket deres antal søgninger, er de søgeord med flest søgninger dine vigtigste. Det er disse ord der kan skabe mange klik og høj omsætning.

Brug Googles hjælp

Det er vigtigt at dine søgeord matcher din annoncegruppe, for at skabe høj qualityscore. En smart måde at vælge dine søgeord på er at bruge Googles hjælp. Ved at indtaste din landingsides URL adresse, scanner google siden og finder de mest relevante ord, altså de ord der vil skabe størst relevans. Jo bedre dine søgeord matcher med indholdet på din landingside, jo højere mener Google dine søgeords kvalitet er. Det giver dig bedre mulighed for, at blive vist igennem søgeordet samt muligheden for at vinde med et billigere bud. 

Googles forslag er en henvisning til hvad Google mener din side omhandler. Derfor vil disse ord forhåbentlig skabe stor relevans. Du kan inkludere dem til dine søgeord ved at klikke ’tilføj’.

Vælg den rigtige søgeordstype

Du har mulighed for at bruge 4 forskellige søgeordstyper, som alle har forskellige virkninger:
 

  • Eksakt (Exact match)
  • Sætning (Phrase match)
  • Fleksibel med modifikator (Broad match modifier)
  • Bred (Broad match)

Bred match:

Google bruger som standart denne søgeordstype. Bred match vil vise din annonce på alle variationer af synonymer, sætninger og hensigter som Google mener, kan være matcher for dine søgeord. Derfor skal du aldrig benytte denne søgningstype. Din annonce vil blive vist til mange, men de færreste vil egentlig være relevant for din virksomhed. Det vil lede til høje omkostninger, formentlig uden at skabe omsætning.

Kort fortalt er bred match en dårlig investering.

Eksempel: Martin fra Hafaro.dk kørte bred match på ordet "hud", da mange af produkterne hører til hudpleje m.m. Problemet med bred match er, at du lader det være op til Google, hvad det betyder. Martins annoncer blev vist for ord som "hudlæge" "hudsygdomme". Ikke relevant.

Eksakt match:

Søgeordstypen ’eksakt match’ beskrives i typens navn, altså vises dit søgeord kun, hvis søgning er identisk med dit søgeord. For at benytte eksakt match skal du placere [] rundt om dit søgeord. Eksakt match er god, hvis du kender din målgruppes eksakte søgning. Ved denne søgning er du sikker på dine annoncer bliver vist til interesseret personer.

Eksempel: Er dit søgeord [casino] vil din annonce kun vises hvis søgningen er ’casino’.

Sætningsmatch:

Sætningsmatch er en meget populær søgningstype - og det er der en grund til. Ved sætningsmatch vises din annonce, hvis dit søgeord indgår i en søgning. Med denne søgningstype vises dine annonce oftere end ved esakt match, men med langt større sandsynlig til relevante personer. Du laver et sætningsmatch ved at tilføje ”” rundt om dit søgeord.

Eksempel: Er dit søgeord ”madmaskine”, vises din annonce også ved ”Den bedste madmaskine”.

Fleksibel/bred match med modifikator:

Bred match med modifikator er det hemmelige vidunder. Google tilbyder ikke direkte denne form for søgningstype igennem deres ’Skift matchtype’ hjælp. Denne søgningstype fungerer som et bred match søgeordstype, men ikke 100 procent. Du har langt større kontrol over Bred match med modifikator. For at bruge denne søgeordstype bruger du + foran alle ord i dit søgeord.

Ekempel: Er dit søgeord +billige +fodbolde, vises din annonce ved ’billigste fodbolde’, ’billig fodbold’, ’tilbud på fodboldbolde’ og ’rabat på fodboldbolde’.

Men denne søgningstype vises dine annoncer altså ved søgninger med synonymer. I dette eksempel er det synonymerne for billig – tilbud og rabat.

Den gyldne regel

Den gylden regel er altid at tilføje dine søgeord i ental og flertal. Dette skal gøres, da Google ikke altid dækker bøjninger.

Husk negative søgeord

Negative ord er de søgeord du ikke vil have din annonce skal vises til. Du kan tilføje negative søgeord på kampagne- og/eller annonceniveau.  Vi foreslår altid at tilføje brands, farver og størrelser du ikke har, herudover søgeord der antyder at brugeren har søgt med en anden hensigt men er blevet vist igennem dine søgeord. Placer du ikke negative søgeord kan det være spild af penge/kliks.

Lars hjælper shoppen Smartmall, og de sælger alle mulige gadgets på nettet. Der er selvfølgelig nogle gadgets, som de ikke sælger, hvorfor det er en rigtig god ide, at de tilfører negative søgeord på deres ord i bred og fleksibel format.

Sådan placer du negative søgeord i Google Adwords:

Kampagne> Søgeord > Negative søgeord >skriv dine negative søgeord > gem

HUSK NU!

Husk nu at optimere dine kampagner. Tjek om du skal tilføje nye søgeord og negative søgeord. Det er meget vigtigt for dine adwords resultater. Er smart måde at finde nye ord og termer du kan bruge, er ved at gå ind på dine søgeord og klik på søgetermer. Her kan du finde søgeord, hvor dine annoncer er blevet vist.

Tilføj ord/termer der er relevante for din website og placer dem under relevante annoncegrupper eller lav evt. nye. Er der ord/termer der ikke er relevante for din virksomhed, skal du tilføje dem under negative søgeord. Ved hjælp er søgetermer, kan du sørge for at forbedre dine annoncers chance for at blive vist og forhindre dine annoncer i at blive vist til irrelevante søgeord/søgetermer.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

De mest successfulde arbejder med hele deres kanalmix og oftest, har SEO den højeste prioritet. En af de områder som du særligt skal fokusere på i 2021 er på den samlede brugeroplevelse.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:

Alle virksomheder er i hver deres grad blevet mere og mere digitale i takt med at verden går igennem en kæmpe digitalisering, som kun vil blive større. Alle virksomheder ønsker en større rækkevidde og mere synlighed overfor deres kunder. Det handler om at fange kundernes opmærksom først, men også skabe deres lyst og behov for lige netop at vælge ens virksomhed og ikke konkurrenten.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:

<p>Har du en virksomhed, hvor det er tid til i rykker online og får markedsført på de populære sociale medier, så kommer der her en vejledning til, hvor i bør gøre det og hvordan.&nbsp;</p>

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvordan bliver man ved med at finde gode søgerod? 

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital


Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.