Tags: Google AdWords
Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.
Google adwords tilbyder forskellige annonceringsmuligheder, hvor den mest benyttede er Search/Søgenætværk, hvilke er den annonceringsform vi vil berøre i dette blogopslag. Målet med Search-kampagner er at få vist din website, når dine kunder søger på google, samt få de kunder til at klikke på din annonce og skabe en konvertering på dit website. Et alternativt er Google Shopping, hvis du har produkter som kan konkurere på prisen.
Google har længe været det fortrukne søgningsprogram, faktisk foregår over 94 % af alle søgninger i Danmark igennem google. Så hvis du driver en seriøs forretning og ønsker nye kunder, øget omsætning og generelt online succes, er adwords et MUST!
Når du vælge dine søgeord (keywords) skal du altid have dine kunder/målgrupper i tankerne. For du skal lave søgeord efter, hvad de søger efter. Ved at konstant at have dine målgrupper i tankerne, kan du lave effektive søgeord.
Der er sites som kan give dig en idé om, hvad din målgruppe søger på og du kan dermed finde relevante søgeord. Her er 2 eksempler på hjælpeværktøjer til at finde ud af, hvad din målgruppe søger på er:
Kig også på dine produkter når du skal vælge søgeord. Hvis du har lavet en granulær struktur, så placer diverse produktkategorier søgeord i deres annoncegrupper. Når du har fundet dine søgeord og tjekket deres antal søgninger, er de søgeord med flest søgninger dine vigtigste. Det er disse ord der kan skabe mange klik og høj omsætning.
Det er vigtigt at dine søgeord matcher din annoncegruppe, for at skabe høj qualityscore. En smart måde at vælge dine søgeord på er at bruge Googles hjælp. Ved at indtaste din landingsides URL adresse, scanner google siden og finder de mest relevante ord, altså de ord der vil skabe størst relevans. Jo bedre dine søgeord matcher med indholdet på din landingside, jo højere mener Google dine søgeords kvalitet er. Det giver dig bedre mulighed for, at blive vist igennem søgeordet samt muligheden for at vinde med et billigere bud.
Googles forslag er en henvisning til hvad Google mener din side omhandler. Derfor vil disse ord forhåbentlig skabe stor relevans. Du kan inkludere dem til dine søgeord ved at klikke ’tilføj’.
Du har mulighed for at bruge 4 forskellige søgeordstyper, som alle har forskellige virkninger:
Bred match:
Google bruger som standart denne søgeordstype. Bred match vil vise din annonce på alle variationer af synonymer, sætninger og hensigter som Google mener, kan være matcher for dine søgeord. Derfor skal du aldrig benytte denne søgningstype. Din annonce vil blive vist til mange, men de færreste vil egentlig være relevant for din virksomhed. Det vil lede til høje omkostninger, formentlig uden at skabe omsætning.
Kort fortalt er bred match en dårlig investering.
Eksempel: Martin fra Hafaro.dk kørte bred match på ordet "hud", da mange af produkterne hører til hudpleje m.m. Problemet med bred match er, at du lader det være op til Google, hvad det betyder. Martins annoncer blev vist for ord som "hudlæge" "hudsygdomme". Ikke relevant.
Eksakt match:
Søgeordstypen ’eksakt match’ beskrives i typens navn, altså vises dit søgeord kun, hvis søgning er identisk med dit søgeord. For at benytte eksakt match skal du placere [] rundt om dit søgeord. Eksakt match er god, hvis du kender din målgruppes eksakte søgning. Ved denne søgning er du sikker på dine annoncer bliver vist til interesseret personer.
Eksempel: Er dit søgeord [casino] vil din annonce kun vises hvis søgningen er ’casino’.
Sætningsmatch:
Sætningsmatch er en meget populær søgningstype - og det er der en grund til. Ved sætningsmatch vises din annonce, hvis dit søgeord indgår i en søgning. Med denne søgningstype vises dine annonce oftere end ved esakt match, men med langt større sandsynlig til relevante personer. Du laver et sætningsmatch ved at tilføje ”” rundt om dit søgeord.
Eksempel: Er dit søgeord ”madmaskine”, vises din annonce også ved ”Den bedste madmaskine”.
Fleksibel/bred match med modifikator:
Bred match med modifikator er det hemmelige vidunder. Google tilbyder ikke direkte denne form for søgningstype igennem deres ’Skift matchtype’ hjælp. Denne søgningstype fungerer som et bred match søgeordstype, men ikke 100 procent. Du har langt større kontrol over Bred match med modifikator. For at bruge denne søgeordstype bruger du + foran alle ord i dit søgeord.
Ekempel: Er dit søgeord +billige +fodbolde, vises din annonce ved ’billigste fodbolde’, ’billig fodbold’, ’tilbud på fodboldbolde’ og ’rabat på fodboldbolde’.
Men denne søgningstype vises dine annoncer altså ved søgninger med synonymer. I dette eksempel er det synonymerne for billig – tilbud og rabat.
Den gyldne regel
Den gylden regel er altid at tilføje dine søgeord i ental og flertal. Dette skal gøres, da Google ikke altid dækker bøjninger.
Husk negative søgeord
Negative ord er de søgeord du ikke vil have din annonce skal vises til. Du kan tilføje negative søgeord på kampagne- og/eller annonceniveau. Vi foreslår altid at tilføje brands, farver og størrelser du ikke har, herudover søgeord der antyder at brugeren har søgt med en anden hensigt men er blevet vist igennem dine søgeord. Placer du ikke negative søgeord kan det være spild af penge/kliks.
Lars hjælper shoppen Smartmall, og de sælger alle mulige gadgets på nettet. Der er selvfølgelig nogle gadgets, som de ikke sælger, hvorfor det er en rigtig god ide, at de tilfører negative søgeord på deres ord i bred og fleksibel format.
Sådan placer du negative søgeord i Google Adwords:
Kampagne> Søgeord > Negative søgeord >skriv dine negative søgeord > gem
Husk nu at optimere dine kampagner. Tjek om du skal tilføje nye søgeord og negative søgeord. Det er meget vigtigt for dine adwords resultater. Er smart måde at finde nye ord og termer du kan bruge, er ved at gå ind på dine søgeord og klik på søgetermer. Her kan du finde søgeord, hvor dine annoncer er blevet vist.
Tilføj ord/termer der er relevante for din website og placer dem under relevante annoncegrupper eller lav evt. nye. Er der ord/termer der ikke er relevante for din virksomhed, skal du tilføje dem under negative søgeord. Ved hjælp er søgetermer, kan du sørge for at forbedre dine annoncers chance for at blive vist og forhindre dine annoncer i at blive vist til irrelevante søgeord/søgetermer.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.