Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring, Økonomi, Salg
Det digitale landskab for marketing har ændret sig markant de seneste par år. Dette gælder især disciplinen, affiliate marketing.
En strammere lovgivning for datterselskaber, at Google slår ned på dårligt content samt en generel skærpelse af konkurrencen på nettet, har resulteret i, at det er blevet væsentligt mere krævende for affiliate marketers at slå igennem. Man kan ikke længere springe over, hvor gærdet er lavest.
Det kræver en klokkeklar, defineret strategi at få succes. Læs videre og få trin for trin vejledning til denne strategi samt et uddybende eksempel på et godt samarbejde mellem producenten og den ’affilierende’ marketer
Lad vær med at spænde for bredt
Mange marketers begår den fejl, at de med en masse forskellige hjemmesider prøver at afdække alt for mange brancher og produktporteføljer.
Sørg i stedet for at gå i dybden med din affiliate hjemmeside, inden du bevæger dig videre til næste område. Det er svært at have god og opdateret content på 23 hjemmesider, hvis du sidder med det alene. Eftersom Google er blevet meget hårdere i deres vurdering af content, bør du vægte kvalitet fremfor kvantitet.
Skab god content der er svær at efterligne
Som du sikkert ved, agerer du som affiliate marketer mellemled i værdikæden. Heri ligger udfordringen simpelthen i at bevise dit eksistensgrundlag.
Det beviser du ved at skabe content af høj kvalitet, som er direkte rettet mod den definerede målgruppe. Samtidig har du, modsat producenten hvor beslutningsprocessen for at ændre noget er større, som affiliate marketer bedre mulighed for at handle hurtigt, hvis tendenserne i branchen ændrer sig.
I praksis kan du for eksempel målrette og opdatere dit content ved løbende at poste uddannende og informerende indlæg på dit site til dine læsere.
Fokuser på produkter hvor du kan tage mere i kommission per salg
Så længe volumen af salgstallet er højt tænker mange marketer ikke synderligt på størrelsesordenen af kommissionen per salg. Eftersom Google har det med at ændre landskabet, hvori du opererer, kan du ikke føle dig sikker på, at salgsvolumen vil forblive høj. Sand vækst stammer derimod fra højkommissionssalg.
Find derfor produkter, hvormed det er muligt at generere værdi til hjemmesidens læsere og vice versa og derved skabe højkommissionssalg.
Tænk ud af boksen
En velkendt historie er om personen, der prøvede at downloade en app til Amazon for at finde ud af, de endnu ikke havde én. Han udviklede derefter selv en uofficiel version, hvor han tog kommission på 5-8 % per salg. Det behøver vel ikke at blive sagt, at manden skovlede penge ind.
I stedet for at skrive den samme artikel om de 5 bedste produkter i en given branche, bør du i stedet overveje at lave noget helt nyt. Det kunne være en quiz, der automatisk, efter at være blevet taget, sender kunden hen til det produkt eller den service, quizzens resultat bevidner, er bedst egnet for vedkommende.
Topcasinoer.dk – et eksempel på et godt samarbejde
Der findes en masse eksempler på ikke særlig profitable relationer mellem affiliator og producent, men der findes heldigvis også det omvendte. Topcasinoer.dk er et godt eksempel på dette.
Topcasinoer.dk følger de ovenstående råd: De spænder ikke særlig bredt i deres content, men går til gengæld grundigt og detaljeret til værks. De har specialiseret sig inden for online casino branchen, og har formået at lave et site, indeholdende de største aktører og relevant og godt skrevet content.
Eftersom topcasinoer.dk beskæftiger sig med en branche, der er af nogle bliver associeret med negative termer, har de valgt at fokusere på sikkerhed, validitet og gennemsigtighed. Eksempelvis understreges der, at de kun opererer med casinoer godkendt af licensordningen fra 2012.
Hvis du mangler ideer til din affilierende hjemmeside og strategi, kan du med fordel lade dig inspirere af topcasinoer.dk
Fokus på on-page SEO
For at have de bedste forudsætninger for sine affiliate hjemmesider, er det vigtigt, at man fokuserer på sin on-page SEO. En god on-page SEO øger din rangering i Google, og en høj rangering på Google skaber trafik. Der er kæmpe forskel på at ligge nummer 1 eller 2 og 5 på Google - og næsten ligeså stor forskel på at ligge nummer 5 og nummer 11.
Et af de vigtigste parametre for sin Google-rangering er volumen af ord på sine landingssider. Hvis man har få ord på disse sider, identificerer Google dem som mindre relevante for læseren. Derudover er der større sandsynlighed for, at Google vurderer dem til at indeholde en høj mængde duplikeret content, da template-teksten, som går igennem over
mange af landingsiderne, udgør en høj procentdel af indholdet. Ungmor.dk er en hjemmeside, hvor der er en rigtig god mængde af ord på de forskellige landingssider og bruges som eksempel på god on-page SEO.
Et andet vigtigt område er en optimering af title tags og meta description. Dette tager ikke lang tid at foretage, og der er et rigtig hurtigt afkast din rangering. Hvis du skal have et ABC eksempel på gode title tags og meta description, kan du i Google skrive site: chart.dk og tjekke deres opsætning ud. Det kan virkelig betale sig for dig, der har ambitioner
om at tjene penge på sine affiliate sider.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.