Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan kommer du i selv i gang med Facebookannonceringen

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe. Her er et par gode grunde:

  1. For det første har Facebook 1,71 milliarder brugere hver evig eneste måned, og alene i Danmark er 3.500.000 danskere på Facebook hver måned. Det giver et godt potentielt kundegrundlag at målrette sine annoncer mod.
  2. For det andet ligger Facebook inde med en masse brugbart data om deres brugere – data, som man kan få lov at udnytte som annoncør, til at målrette sin annoncer bedst muligt. Det giver en højere ROI for markedsføringsbudgettet, end f.eks. mere traditionel offline markedsføring, hvor man ikke på forhånd kan vide, om reklamen rammer de interesserede.

Herudover tilbyder Facebook allerede en bred vifte af muligheder for annoncering afhængigt af, hvad ens mål er med annonceringen. Er man en online spilleside, som spilbonuskode.dk, vil man gerne drive trafik ind på hjemmesiden, og til det kan man bruge kampagnemålsætningen; ”klik til website”. Er du derimod en webshop, som også har en fysisk butik, kan du sende kunder, der bor i en radius af 15 km fra butikken, en rutevejledning direkte på Facebook, så de bliver opmærksomme på din butik. Du kan også annoncere efter flere likes eller opfordre folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Dette er blot en lille del af de muligheder, du pt. har, når du annoncerer via Facebook. Der kommer dog løbende nye muligheder og tilføjelser, som du bør følge med i, hvis du vil udnytte det fulde potentiale.

Uanset hvad, er facebookannoncering en glimrende måde at skabe flere konverteringer i din webshop eller besøgende til dit website på. Se desuden denne lille video omkring 6 principper til at øge konverteringen

Setup

Har du tid til det, kan du lære dig selv facebookannoncering ved hjælp af online tutorials, de rette bøger og en god portion tålmodighed. Det kan dog hurtigt give grå hår på hovedet, hvis du ikke har nogen at spørge til råds, når det driller.

Der er god mulighed for at finde og tilmelde sig et kursus i online/digital Marketing, som giver dig et godt fundament at starte på.
Alternativt kan du gå til et bureau og få dem til at hjælpe dig igennem den indledende opsætning og til at sætte en række forskellige kampagneformater op, som du efterfølgende selv kan opdatere eller kopiere.

Facebook Business Manager og Facebook pixel

Når du arbejder med facebookannoncering, arbejder du i en Facebook Business Administrator konto. Fra denne kan du styre flere domæner, hvis det er tilfældet. Du skal koble din Facebook Virksomhedsside til din Facebook Business Administrator konto, så du kan annoncere på vegne af din virksomheds Facebookside. Facebook business har selv udarbejdet vejledninger til, hvordan du opsætter dette. Generelt set, er der meget hjælp at hente til facebookannoncering, hvis du laver en hurtig søgning på nettet.
Herudover skal du også have installeret en Facebook pixel på din hjemmeside, da du på denne måde kan bruge trafikken på din hjemmeside aktiv i din annoncering f.eks gennem retargeting, hvor du annoncerer mod personer, der allerede har vist en interesse ved at have besøgt dit website.

Kampagne, annoncesæt og annonce

En kampagne, i Facebook regi, består af en kampagne, hvori der oprettes et eller flere annoncesæt med en eller flere annoncer. Fordelen ved at dele kampagnen op på denne måde er, at du under den samme kampagne f.eks. kan have flere forskellige målgrupper, tidshorisonter og budgetter. Herudover kan du i et annoncesæt have flere forskellige annoncer, som eksempelvis har forskellige budskaber eller billeder. På denne måde kan du teste, hvad der virker bedst. Facebook slukker selv for den annonce, som performer dårligst.

Målgruppe

Før du opstarter en kampagne, kan du gå ind og definere en målgruppe for kampagnen. Der er 3 overordnede valgmuligheder:

  • Brugerdefineret målgruppe

Under denne målgruppedefinering, kan du uploade din kundeliste. Du kan lave en målgruppe af folk, der har været inde på din hjemmeside. Vælge folk der har brugt din app eller vælge folk, der har interageret med din facebookside eller dets indhold.

  • Kopimålgruppe

Under en kopimålgruppe kan du eksempelvis finde en procentdel af Facebooks brugere, der minder om dem, der interagerer med din facebookside. Om dem, der minder om modtagerne på din nyhedsbrevsliste eller personer, der minder om dem, som har besøgt din hjemmeside.

  • Gemt målgruppe

I en gemt målgruppe kan du definere køn, land, alder, forbindelsestype (f.eks. likes på din fb side), sprog, interesser, uddannelsesniveau, stilling, parforholdsstatus og meget mere. Det er rigtig mange muligheder, så det er blot med at tænke kreativt.

Hvem er oplagt?

Næsten alle virksomheder kan bruge retargeting. Er du en webshop som fx Minta.dk, der sælger neglelak, vil du kunne lave nogle spændende målgrupper ud fra køn og interesser. Ligeledes vil du også kunne lave retargeting til b2b virksomheder, da langt de fleste personer bruger deres private mails på Facebook.

Vi kørte en kampagne for en dansk spilleside, der hjælper danskere med at finde gratis casino spins med deres b2b markedsføring på Facebook. Virksomheden havde en LinkedIn profil som var forbundet med alle dens potentielle kunder. Det første vi gjorde var et eksportere alle kundernes e-mails ud og uploade dem til Facebook. Wupti, så kan du målrette mod den liste. Det er især smart, når man arbejder med en vanskelig branche som casino.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags:

De digitale medier, er stadig et hit inden for markedsføring. Hvis man ikke allerede er i gang, er det i hvert fald på tide, at man lægger sin strategi. Med de sociale medier, er det blevet endnu nemmere, at markedsføre sig til sin målgruppe. Det er derfor vigtigt, at man følger godt med i udviklingen. 

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags:

<p>Har du en virksomhed, hvor det er tid til i rykker online og får markedsført på de populære sociale medier, så kommer der her en vejledning til, hvor i bør gøre det og hvordan.&nbsp;</p>

Bounce Rate
Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Administration

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords, IT, Salg

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her