Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe. Her er et par gode grunde:
Herudover tilbyder Facebook allerede en bred vifte af muligheder for annoncering afhængigt af, hvad ens mål er med annonceringen. Er man en online spilleside, som spilbonuskode.dk, vil man gerne drive trafik ind på hjemmesiden, og til det kan man bruge kampagnemålsætningen; ”klik til website”. Er du derimod en webshop, som også har en fysisk butik, kan du sende kunder, der bor i en radius af 15 km fra butikken, en rutevejledning direkte på Facebook, så de bliver opmærksomme på din butik. Du kan også annoncere efter flere likes eller opfordre folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Dette er blot en lille del af de muligheder, du pt. har, når du annoncerer via Facebook. Der kommer dog løbende nye muligheder og tilføjelser, som du bør følge med i, hvis du vil udnytte det fulde potentiale.
Uanset hvad, er facebookannoncering en glimrende måde at skabe flere konverteringer i din webshop eller besøgende til dit website på. Se desuden denne lille video omkring 6 principper til at øge konverteringen
Setup
Har du tid til det, kan du lære dig selv facebookannoncering ved hjælp af online tutorials, de rette bøger og en god portion tålmodighed. Det kan dog hurtigt give grå hår på hovedet, hvis du ikke har nogen at spørge til råds, når det driller.
Der er god mulighed for at finde og tilmelde sig et kursus i online/digital Marketing, som giver dig et godt fundament at starte på.
Alternativt kan du gå til et bureau og få dem til at hjælpe dig igennem den indledende opsætning og til at sætte en række forskellige kampagneformater op, som du efterfølgende selv kan opdatere eller kopiere.
Facebook Business Manager og Facebook pixel
Når du arbejder med facebookannoncering, arbejder du i en Facebook Business Administrator konto. Fra denne kan du styre flere domæner, hvis det er tilfældet. Du skal koble din Facebook Virksomhedsside til din Facebook Business Administrator konto, så du kan annoncere på vegne af din virksomheds Facebookside. Facebook business har selv udarbejdet vejledninger til, hvordan du opsætter dette. Generelt set, er der meget hjælp at hente til facebookannoncering, hvis du laver en hurtig søgning på nettet.
Herudover skal du også have installeret en Facebook pixel på din hjemmeside, da du på denne måde kan bruge trafikken på din hjemmeside aktiv i din annoncering f.eks gennem retargeting, hvor du annoncerer mod personer, der allerede har vist en interesse ved at have besøgt dit website.
Kampagne, annoncesæt og annonce
En kampagne, i Facebook regi, består af en kampagne, hvori der oprettes et eller flere annoncesæt med en eller flere annoncer. Fordelen ved at dele kampagnen op på denne måde er, at du under den samme kampagne f.eks. kan have flere forskellige målgrupper, tidshorisonter og budgetter. Herudover kan du i et annoncesæt have flere forskellige annoncer, som eksempelvis har forskellige budskaber eller billeder. På denne måde kan du teste, hvad der virker bedst. Facebook slukker selv for den annonce, som performer dårligst.
Målgruppe
Før du opstarter en kampagne, kan du gå ind og definere en målgruppe for kampagnen. Der er 3 overordnede valgmuligheder:
Under denne målgruppedefinering, kan du uploade din kundeliste. Du kan lave en målgruppe af folk, der har været inde på din hjemmeside. Vælge folk der har brugt din app eller vælge folk, der har interageret med din facebookside eller dets indhold.
Under en kopimålgruppe kan du eksempelvis finde en procentdel af Facebooks brugere, der minder om dem, der interagerer med din facebookside. Om dem, der minder om modtagerne på din nyhedsbrevsliste eller personer, der minder om dem, som har besøgt din hjemmeside.
I en gemt målgruppe kan du definere køn, land, alder, forbindelsestype (f.eks. likes på din fb side), sprog, interesser, uddannelsesniveau, stilling, parforholdsstatus og meget mere. Det er rigtig mange muligheder, så det er blot med at tænke kreativt.
Hvem er oplagt?
Næsten alle virksomheder kan bruge retargeting. Er du en webshop som fx Minta.dk, der sælger neglelak, vil du kunne lave nogle spændende målgrupper ud fra køn og interesser. Ligeledes vil du også kunne lave retargeting til b2b virksomheder, da langt de fleste personer bruger deres private mails på Facebook.
Vi kørte en kampagne for en dansk spilleside, der hjælper danskere med at finde gratis casino spins med deres b2b markedsføring på Facebook. Virksomheden havde en LinkedIn profil som var forbundet med alle dens potentielle kunder. Det første vi gjorde var et eksportere alle kundernes e-mails ud og uploade dem til Facebook. Wupti, så kan du målrette mod den liste. Det er især smart, når man arbejder med en vanskelig branche som casino.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.