Har du endnu ikke rigtig haft held med din Facebook annoncering? I så fald er du ikke alene. Selvom fænomenet efterhånden har nogle år bag sig, er det langt fra alle, der benytter det med succes.
En af disse nøgler er retargeting. De fleste kender til den klassiske form, hvor man henvender sig til personer, der allerede tidligere har vist interesse, men det er de færreste, der har styr hele paletten af retargeting. Læs videre og lad det være en saga blot.
Hvad er retargeting?
Som allerede nævnt går retargeting ud på, at man annoncerer mod de personer, der tidligere har vist en eller anden form for interesse for din virksomhed. En interesse der primært bliver skabt gennem push-annoncering, hvor målgruppen bliver ført hen til relateret landingsside til det produkt, du annoncerer med.
Det er vigtigt, at denne landingsside er attraktiv, da det ikke nødvendigvis er en konvertering bare fordi, at de trykker på din annoncering. Hvis du mangler inspiration, kan du lige her se en attraktiv landingsside på et kategoribaseret plan.
Når først en person på den ene eller anden måde har interageret med din virksomhed, er de inde i dit retargeting flow. Det er her det begynder at blive rigtig interessant.
Hvorfor retargeting?
Adskillige undersøgelser har vist, at det er under 2 procent, der konverterer, når de besøger en given webshop. Det betyder med andre ord altså, at der er over 98 procent, der, hvis du ikke benytter dig af retargeting, simpelthen slipper væk, selvom de tidligere har vist interesse i din virksomhed ved at besøge den.
Retargeting handler simpelthen om at agitere de personer, der ellers slipper væk til at konvertere ved gentagne gange at vise en annonce for noget, som er relevant for dem – man skaber simpelthen et behov for kunden.
Hvis du for eksempel er en virksomhed, der annoncerer for kropsterapi, er der en stor sandsynlighed for, at personen der ser dine første annoncer ikke har noget akut behov for at gå til en kropsterapeut. Eller arbejder du med affiliate marketing og branchen casinoer (som dette site), så er der nok en god chance for at dem, du normalt vil annoncere til med display/bannere ikke er i målgruppen eller står og har brug for det.
Derimod hvis denne person får annoncer over en lang periode, vil sandsynligheden for, at personen har en eller anden form for ubehag i kroppen, der skal behandles, stige. Fordi personen er blevet ramt af dine annoncer, vil du være først on mind og formentlig få kunden.
Efterhånden kender de fleste dog til den klassiske form for retargeting. Det er derfor, du skal lære de andre former. Hvad du hertil skal benytte dig af er meget kontekstuelt og vil blive accentueret i det følgende.
Kategoribaseret retargeting
Som navnet antyder, henvender du med denne form til målgruppen med annoncer på et kategoribaseret plan. Det betyder, at du kan opsætte annoncer indenfor en konkret kategori og et dertilhørende budskab. Det skaber meget mere relevans for modtagerne, da det er meget mere konkret.
Dynamisk retargeting
Med dynamisk retargeting går du lige skridtet videre i forhold til at skabe relevans. At annoncerne er dynamiske betyder, at målgruppen bliver eksponeret for en karrusel af produkter de har vist mest interesse i. I kontrast til kategoribaseret retargeting bliver målgruppen vist annoncer på produkt plan.
Det er dog vigtigt at understrege, at budskabet og teksten i annoncen er meget generisk, da netop denne tekst skal favne hele produktporteføljen.
Kategoribaseret dynamisk retargeting
Nu begynder det virkelig at ligne noget. Med denne annonceringsform eksponerer du målgruppen for de produkter de har vist mest interesse i indenfor en given kategori. Du er altså både konkret i din relevans og i dit budskab.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.