Der er efterhånden rigtig mange, der gør sig i Facebook annoncering. Det er der en grund til. Der er nemlig mange muligheder på Facebook, og der kommer hele tiden flere. Derudover er Facebook et meget universelt Facebook-værktøj. Man kan bruge det til stort set alle virksomheder.
Det er dog ikke alle, der har lige meget succes med der annoncering på Facebook. En af grundene til det findes i retargeting. Retargeting er nemlig tit nøglen til den gode kampagne. Derfor guider vi dig i det følgende indenfor retargeting.
Hvad er retargeting?
Til dem der endnu ikke ved, hvad retargeting mere konkret går ud på, så er det en måde, hvorpå man kun annoncerer mod dem, der tidligere har vist interesse for dine produkter.
Hvis du eksempelvis er en virksomhed, der udbyder en oversigt over billige lån, ryger alle der på en eller anden interagerer med virksomheden ind i retargeting flowet. Det vil sige, hvis en person liker virksomhedens opslag på Facebook, klikker på annonceringen, eller besøger hjemmesiden Tjeklån.dk. Når de først er inden i retargeting flowet, er de ’fanget’ og du har derved mulighed for at eksponere dem for din annoncering.
Hvorfor retargeting?
Det er under 2 procent af dem, der besøger en webshop, der resulterer i en konvertering. Det er endda temmelig højt sat. Med andre ord så har over 98 procent af de personer, der ellers har vist så meget interesse for dine produkter, at de har givet sig tid til at besøge din hjemmeside og derved er oplagte købskandidater, der slipper væk.
Det er altså rigtig mange, og det er endnu højere hvis du er en servicevirksomhed eller platform, der giver dig et overblik over forskellige lejeboliger. Det er de færreste, der er klar til at konvertere på en lejlighed, selvom de har klikket på ’lejebolig Aarhus’. Personerne skal modnes og rammes på det helt rigtige tidspunkt i købsbeslutningsprocessen.
Ved gentagne gange at vise relevante annoncer agiterer du over tid de givne personer til at konvertere – du skaber simpelthen et behov.
Dynamisk retargeting
Hvor de fleste benytter sig af den klassiske retargetingform som beskrevet ovenstående, er der væsentligt færre, der benytter sig af dynamisk retargeting. Hvor normal retargeting viser vilkårlige annoncer til dem, der tidligere har vist interesse, så vises der med dynamisk retargeting annoncer af de 5 produkter, personerne har vist mest interesse i.
Dette skaber meget mere relevans for dem, der modtager annonceringen. Du skal dog være opmærksom på, at teksten og derved budskabet er meget generisk, da det skal favne hele produktporteføljen.
Produktkategoribaseret dynamisk retargeting
Nu bevæger vi os ud i noget, de færreste rigtig benytter sig af, nemlig produktkategoribaseret dynamisk retargeting.
Problemet med den traditionelle dynamiske retargeting er, at budskabet tit bliver meget generisk, da det skal favne hele virksomhedens produktportefølje. Med produktkategoribaseret dynamisk retargeting, bliver der vist de 5 produkter, der er vist mest interesse i inden for en valgt kategori. På den måde kan du gøre budskabet meget mere specifikt.
Opdelt retargeting
Med opdelt retargeting kan du opdele på baggrund af, hvor langt de kom i købsbeslutningsprocessen på din hjemmeside. I praksis kan det blandt andet betyde, at du kan lave en annoncering, hvor du gør personer, der har lagt dine produkter i en kurv, men ikke konverteret, at produkterne stadig venter i kurven på dem. Det er en utrolig effektiv måde at annoncere, der i de fleste tilfælde vil resultere i rigtig mange, billige konverteringer.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.