Det først du bør gøre, hvis du ønsker at bevare dine gode placeringer er at tilføje ekstra indhold til din hjemmeside. Indhold er sammen med links den måske vigtigste ranking faktor – og derfor gælder det om at gøre endnu mere ud af sit indhold i det kommende år. Hvis du ejer en webshop kan du prøve at tilføje 100-200 ord til dine vigtigste URL’er og hvis du har en blog eller lignende, kan du med fordel gå den igennem og se, om der er noget nyt du kan tilføje til dine gamle indlæg. Hvis der er tale om en blog, må du gerne tilføje mere end blot 100 ord!
Når du tilføjer indhold til din side opfatter Google det hurtigt og crawler den igen. Hvis Google mener at dit indhold er blevet bedre, er det sandsynligt at du bliver ranket bedre. Så hvis du har blogget om en bestemt trend i 2017 som eksempelvis online marketing, fake news, yoga eller noget helt andet, som du regner med at blive fundet på i det kommende år, så sørg for at opdatere dit indhold.
Det næste du bør gøre, hvis du vil komme godt fra start i 2018, er at ændre dine title tags og meta beskrivelser. Du skal selvfølgelig ikke få dine sider til at rangere på nye søgeord, men du kan med fordel bruge nytåret som anledning til at se, om der er nogle af dine title tags, der kan gøres endnu bedre. Derudover skal du også sikre dig at ’2017’ ikke indgår i nogle af dine title tags. Hvis du bruger årstal i dine title tags, som mange med god grund gør, så husk at opdatere dem. At bruge årstal skaber aktualitet og det er noget som vi ved, at rigtigt mange reagerer på.
Men et uaktuelt title tag vil nok give færre kliks – og det gavner ikke din hjemmeside.
Det er ikke længere nok kun at have en god teknisk optimeret hjemmeside. Du bliver også nød til at have en vis mængde autoritet. Dette kan du opnå via links fra andre hjemmesider. Du kan også opnå det ved at have de rigtige troværdighedssignaler. Det kan være alt fra Trustpilot til dine juridiske oplysninger eller GDPR synlig fremme. Min egen hjemmeside har fx. alle de nødvendige juridiske elementer. Tag denne landingsside om en retssag (Søren Ehlert versus Jesper Krogh), som jeg vandt i 2017 omhandlende en konkurrenceklausul
En fjerde ting som er afgørende at få gjort inden nytår, er at få redirectet alle midlertidige URL’er på din hjemmeside.
Dette er særligt aktuelt, hvis man har kørt nogle kampagner i løbet af året, der er midlertidig i natur. Det kan være tilbudskampagner, fødselsdagsfester eller noget lignende.
I mange af disse tilfælde har du sikkert oprettet nogle nye URL’er til formålet. Men nu hvor året er omme, og du ved, at disse ikke bliver aktive igen, gælder det om at holde på den linværdi, som disse URL har fået tilført. Og den bedste måde at gøre dette på er ved at lave et 301-redirect. 301 redirects overfører som bekendt linkværdi, og dermed bidrager du til, at du ikke mister linkværdi i det nye år.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.