Bloggen

Sådan kommer du til tops i Googles søgeresultater

Title tags og Meta descriptions
Når det kommer til de On-site SEO aktiviteter, som er de aktiviteter der foretages direkte på hjemmesiden, er Title tag noget af det absolut vigtigste. Ved at lave gode Title tags, er det muligt at avancere placeringer, alene på baggrund af dette.
Mange glemmer at udfylde dette Title-tag, hvilket medfører at hjemmesiden selv laver et. Dette er ofte et Title tag, som ikke er i nærheden af at være så effektivt, som hvis man selv laver det manuelt i CMS systemet.


Hvordan lave man Title tag?
De fleste CMS systemer gør det muligt, nemt og overskueligt, at skifte Title-tag til det ønskede. Under det nye Title-tag, er det samtidig muligt at lave en metadescription, der fungerer som en lille beskrivelse af selve Title tagget. Meta description er i sig selv ikke en direkte faktor som Google rangerer på, men det er med til at fange læseren, og vil derfor være en nem måde at få flere til at klikke på linket.


Hastighed
Det er utroligt vigtigt, at have en hurtig hjemmeside. Ingen kan lide en langsom hjemmeside, og de fleste brugere vil falde fra, hvis loadingtiden føles langsom. Når Google skal rangere, er hastighed ligeledes en faktor, der bliver rangeret efter. Google kan ligesom brugeren, se at hastigheden er langsom, hvorefter der vil blive rangeret efter denne.
Hastighed kan optimeres med Plug-ins såsom Chaché og Kraken.io

Struktureret data

Det er ikke til at komme udenom. Struktureret data vises mere og mere i de organiske søgeresultater. Hvad er det? Søger du efter opskrifter eller anmeldelser på Google, vil du bl.a. kunne se stjerner ude i søgeresultaterne. Det samme med video eller "på lager". Google ved som udgangspunkt ikke, hvad elementerne på din hjemmeside betyder selvom, du skriver "pris" eller "farve". Det skal du hjælpe Google med at forstå.

Derfor er Google gået sammen med schema.org og lavet et struktureret data, som alle hjemmesider i hele verden kan bruge. Hvis du skal have det implementeret, kan du få det hos os via Obsidian.dk eller hos Henrik B her.

Kvalitetsindhold
Googles løbende Penguin opdateringer, gør det i stigende grad vigtigt, at skrive kvalitetsindhold for at rangere godt i søgeresultaterne. Googles algoritme kan læse, hvad der står på dine sider, og rangerer efter det. Det er derfor vigtigt for en god placering i Google søgeresultater, at udarbejde noget indhold på siderne af høj relevans og kvalitet.
Brugeroplevelse

Brugeroplevelsen er en faktor, der i høj grad er med til at få brugeren til at blive på hjemmesiden i længere tid. Brugeroplevelse er delt op i mange områder, hvor alle er tiltænkt, at gøre det nemmer og bedre at være bruger på hjemmesiden.


En måde at skabe god brugeroplevelse på, er ved at gøre hjemmesiden overskuelig og nem at finde ud af. Brugeren har mange alternativer, inden for samme brancher, så brugeroplevelse vil være en god måde at differentiere sin hjemmesiden eller webshop på.


Eksempel:

Der findes utrolig mange låneudbydere på internettet. Denne branche har over de seneste år, oplevet en enorm vækst, hvilket har presset konkurrencen. Denne stigning har samtidig medført, at der er kommet en lang række nye aktører på internettet der sammenligner de forskellige lån.


Moneybanker.com er en af de mange sammenligningssider der er på markedet. Denne sammenligningsside har dog forsøgt, og lykkedes med at differentiere sig på brugeroplevelse overfor konkurrenterne.
Dette sker blandt andet ved, at man enkelt og nemt taster det ønskede lånebeløb, samt alder, hvorefter siden selv beregner de optimale låneforslag.
På den måde slipper man som bruger, for at skulle gå alle lånetyperne igennem, og vil kun få vist de mest relevante.


Interne links
Links der forbinder egne sider eller kategorier på hjemmesiden.
Interne links hjælper brugeren med, at finde rundt til de relevante sider og kategorier. Men interne links er ikke kun til gavn for brugeren, men også for Google, der bliver hjulpet rundt til det mest relevante på siden. Dette er en vigtigt faktor for at avancerer i Google søgeresultater.


Eksempel:

Andpants.dk er en webshop, der udbyder en lang række skomodeller samt tøj til både herre og damer. Hvis der udformes en produktbeskrivelse, eller en overordnede beskrivelse af siden for skjorter til mænd, kunne det være relevant at linke til webshoppens kategori for slips, eller anden relevant supplement til skjorten.
Det er dog vigtigt at finde balancen i brugen af interne links, da det ikke må virke for spammende og derved irriterende for brugeren.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

De mest successfulde arbejder med hele deres kanalmix og oftest, har SEO den højeste prioritet. En af de områder som du særligt skal fokusere på i 2021 er på den samlede brugeroplevelse.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:

Alle virksomheder er i hver deres grad blevet mere og mere digitale i takt med at verden går igennem en kæmpe digitalisering, som kun vil blive større. Alle virksomheder ønsker en større rækkevidde og mere synlighed overfor deres kunder. Det handler om at fange kundernes opmærksom først, men også skabe deres lyst og behov for lige netop at vælge ens virksomhed og ikke konkurrenten.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:

<p>Har du en virksomhed, hvor det er tid til i rykker online og får markedsført på de populære sociale medier, så kommer der her en vejledning til, hvor i bør gøre det og hvordan.&nbsp;</p>

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvordan bliver man ved med at finde gode søgerod? 

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital


Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.