Title tags og Meta descriptions
Når det kommer til de On-site SEO aktiviteter, som er de aktiviteter der foretages direkte på hjemmesiden, er Title tag noget af det absolut vigtigste. Ved at lave gode Title tags, er det muligt at avancere placeringer, alene på baggrund af dette.
Mange glemmer at udfylde dette Title-tag, hvilket medfører at hjemmesiden selv laver et. Dette er ofte et Title tag, som ikke er i nærheden af at være så effektivt, som hvis man selv laver det manuelt i CMS systemet.
Hvordan lave man Title tag?
De fleste CMS systemer gør det muligt, nemt og overskueligt, at skifte Title-tag til det ønskede. Under det nye Title-tag, er det samtidig muligt at lave en metadescription, der fungerer som en lille beskrivelse af selve Title tagget. Meta description er i sig selv ikke en direkte faktor som Google rangerer på, men det er med til at fange læseren, og vil derfor være en nem måde at få flere til at klikke på linket.
Hastighed
Det er utroligt vigtigt, at have en hurtig hjemmeside. Ingen kan lide en langsom hjemmeside, og de fleste brugere vil falde fra, hvis loadingtiden føles langsom. Når Google skal rangere, er hastighed ligeledes en faktor, der bliver rangeret efter. Google kan ligesom brugeren, se at hastigheden er langsom, hvorefter der vil blive rangeret efter denne.
Hastighed kan optimeres med Plug-ins såsom Chaché og Kraken.io
Struktureret data
Det er ikke til at komme udenom. Struktureret data vises mere og mere i de organiske søgeresultater. Hvad er det? Søger du efter opskrifter eller anmeldelser på Google, vil du bl.a. kunne se stjerner ude i søgeresultaterne. Det samme med video eller "på lager". Google ved som udgangspunkt ikke, hvad elementerne på din hjemmeside betyder selvom, du skriver "pris" eller "farve". Det skal du hjælpe Google med at forstå.
Derfor er Google gået sammen med schema.org og lavet et struktureret data, som alle hjemmesider i hele verden kan bruge. Hvis du skal have det implementeret, kan du få det hos os via Obsidian.dk eller hos Henrik B her.
Kvalitetsindhold
Googles løbende Penguin opdateringer, gør det i stigende grad vigtigt, at skrive kvalitetsindhold for at rangere godt i søgeresultaterne. Googles algoritme kan læse, hvad der står på dine sider, og rangerer efter det. Det er derfor vigtigt for en god placering i Google søgeresultater, at udarbejde noget indhold på siderne af høj relevans og kvalitet.
Brugeroplevelse
Brugeroplevelsen er en faktor, der i høj grad er med til at få brugeren til at blive på hjemmesiden i længere tid. Brugeroplevelse er delt op i mange områder, hvor alle er tiltænkt, at gøre det nemmer og bedre at være bruger på hjemmesiden.
En måde at skabe god brugeroplevelse på, er ved at gøre hjemmesiden overskuelig og nem at finde ud af. Brugeren har mange alternativer, inden for samme brancher, så brugeroplevelse vil være en god måde at differentiere sin hjemmesiden eller webshop på.
Eksempel:
Der findes utrolig mange låneudbydere på internettet. Denne branche har over de seneste år, oplevet en enorm vækst, hvilket har presset konkurrencen. Denne stigning har samtidig medført, at der er kommet en lang række nye aktører på internettet der sammenligner de forskellige lån.
Moneybanker.com er en af de mange sammenligningssider der er på markedet. Denne sammenligningsside har dog forsøgt, og lykkedes med at differentiere sig på brugeroplevelse overfor konkurrenterne.
Dette sker blandt andet ved, at man enkelt og nemt taster det ønskede lånebeløb, samt alder, hvorefter siden selv beregner de optimale låneforslag.
På den måde slipper man som bruger, for at skulle gå alle lånetyperne igennem, og vil kun få vist de mest relevante.
Interne links
Links der forbinder egne sider eller kategorier på hjemmesiden.
Interne links hjælper brugeren med, at finde rundt til de relevante sider og kategorier. Men interne links er ikke kun til gavn for brugeren, men også for Google, der bliver hjulpet rundt til det mest relevante på siden. Dette er en vigtigt faktor for at avancerer i Google søgeresultater.
Eksempel:
Andpants.dk er en webshop, der udbyder en lang række skomodeller samt tøj til både herre og damer. Hvis der udformes en produktbeskrivelse, eller en overordnede beskrivelse af siden for skjorter til mænd, kunne det være relevant at linke til webshoppens kategori for slips, eller anden relevant supplement til skjorten.
Det er dog vigtigt at finde balancen i brugen af interne links, da det ikke må virke for spammende og derved irriterende for brugeren.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.