2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang. Og netop denne proces kan være en stor mundfuld, da der er mange opgaver at holde styr på fra logistiske til praktiske og netop derfor er der mange førstegangsiværksættere, der overser en række tekniske aspekter af det at drive en webshop - og det koster placeringer i søgemaskineresultaterne. Derfor kommer her en kort guide til fem tekniske aspekter, du skal have helt styr på, når du starter en webshop.
1: Sørg for at din side er mobilvenlig - mobilvenlighed bliver kun vigtigere
En af de vigtigste ting at have styr på, rent teknisk, når man stater en webshop idag er at sørge for, at ens hjemmeside eller webshop er mobilvenlig. Årsagen til dette er, at antallet af søgning og køb foretaget fra smartphones er stødt stigende. Som en konsekvens af denne udvikling indgår mobilvenlighed som en meget væsentlig rankingfaktor - også når der foretages søgninger fra computere eller tablets. Så hvis din hjemmeside ikke er mobilvlig kommer det til at koste både placeringer i søgemaskineresultsterne og ikke mindst salg. Selvom det ikke er alle brancher hvor mobilsøgninger udgør en stor del af det samlede antal søgninger er det vigtigt at finde ud af om det gør sig gældende. Inden for visse brancher såsom indenfor sportbetting og onlinepoker er mobilaktiviteten rigtigt høj da mange foretrækker at placere et væddemål eller at spille en hånd poker her og nu.
2: Sørg for at få din hjemmeside hastighedsoptimeret
Udover mobilvenlighed så er hastighed en af de væsentligste rsnkingfaktorer for Google og derfor er det afgørende, at man fra starten af sørger for, at ens side er hastighedsoptimeret. Hvis ikke dette er tilfældet, vil man typisk opleve en højere afvisningsprocent på sin hjemmeside eller webshop, da danske forbrugere er vant til korte svar tider og høje loadinghastigheder. Udover at koste salg, så koster det igen placeringer i Google søgemaskineresultater, da en hurtig hjemmeside anses for at være en vigtig del af at kunne levere en god brugeroplevelse.
Google har sin egen test, hvor man måle sin hjemmesides hastighed på en skala fra 1/100. Her bør man som minimum have en hastighed der ligger over 80/100, hvis man vil nå helt til tops i søgeresultaterne. Ofte er skyldes langsomme hjemmesider at der er problemer med cache eller komprimering af store billedfiler.
3: Undgå får enhver pris duplikeret indhold på din hjemmeside
En tredje ting som man for alt i verden skal have styr på, når man starter en webshop eller en hjemmeside er at sørge for, at der ikke findes duplikeret indhold på ens hjemmeside. Duplikeret indhold betyder konkret at man har flere landingssider med identisk indhold - det vil sige enten indhold, der kopieret fra andre hjemmesider eller blot, at der findes store mængder indhold som går igen på flere landingssider.
Duplikeret indhold opstå oftest fordi at en hjerneskade ejer er sprunget over hvor gærdet er lavest og har produceret for lidt unikt indhold på diverse landingssider, men det kan også skyldes mere tekniske faktorer. Blandt andet kan produktfiltre gøre, at det samme indhold indekseres flere gange og derudover kan det ske, hvis ikke man har opsat et korrekt www.-redireckt til non-www. Hvis man både kan tilgå en hjemmeside med en www-søgning og en ikke-www-søgning, vil Google tro, at ser findes to næsten identiske hjemmeside med det samme indhold på. Mange hjemmesider og websshops har produkter og ydelser der minder meget om hinanden men dette betyder ikke at man ikke kan lave unikt indhold. Et godt eksempel på unikt indhold kan ses hos hjemmesiden fair-laan.dk der udbyder en lang række forskellige lån herunder kviklån og forbrugslån. Her gør man meget ud af at forklare hvad forskellen er på de forskellige lån hvilket bidrager til at producere unikt indhold.
4 Undgå kanibalisering - få styr på kategoriinddelingen på din hjemmeside
En fjerde ting som man for alt i verden bør undgå, er det der kaldes kanibslisering. Med dette menes der, at der er flere kategorier, der omhandler det samme emne eller, at man har to undersider der er for tæt forbundne rent søgeordsmæssigt. Hvis man har et søgeord man gerne vil rangere godt på er det vigtigt, at have en landingssider for dette søgeord og kun én landingssider for det. Hvis ikke dette er tilfældet kan Google ikke vide, hvilken af de to sider den skal rangere højest og dermed kommer man til at konkurrere med sig selv - udover alle de øvrige konkurrenter på nettet. Netop derfor er det vigtigt at man laver en god kategoriinddeling selv hvis man har mange produkter eller serviceydelser der er tæt forbundne.
Et godt eksempel på en god kategoriopdeling der undgår kanibalisering ses hos Coolkondom.dk der som navnet angiver sælger kondomer. Her har man en god kategoriopdeling alt efter hvilke farver, størrelser og funktioner kondomet har. Denne opdeling gør at webshoppen kan opnå gode placeringer på flere søgeord relateret til kondomer uden at blive offer for kanibalisering.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.