Bloggen

Begynderguide: fire tekniske fejl du ikke skal begå som webshopejer

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang. Og netop denne proces kan være en stor mundfuld, da der er mange opgaver at holde styr på fra logistiske til praktiske og netop derfor er der mange førstegangsiværksættere, der overser en række tekniske aspekter af det at drive en webshop - og det koster placeringer i søgemaskineresultaterne. Derfor kommer her en kort guide til fem tekniske aspekter, du skal have helt styr på, når du starter en webshop.

1: Sørg for at din side er mobilvenlig - mobilvenlighed bliver kun vigtigere

En af de vigtigste ting at have styr på, rent teknisk, når man stater en webshop idag er at sørge for, at ens hjemmeside eller webshop er mobilvenlig. Årsagen til dette er, at antallet af søgning og køb foretaget fra smartphones er stødt stigende. Som en konsekvens af denne udvikling indgår mobilvenlighed som en meget væsentlig rankingfaktor - også når der foretages søgninger fra computere eller tablets. Så hvis din hjemmeside ikke er mobilvlig kommer det til at koste både placeringer i søgemaskineresultsterne og ikke mindst salg. Selvom det ikke er alle brancher hvor mobilsøgninger udgør en stor del af det samlede antal søgninger er det vigtigt at finde ud af om det gør sig gældende. Inden for visse brancher såsom indenfor sportbetting og onlinepoker er mobilaktiviteten rigtigt høj da mange foretrækker at placere et væddemål eller at spille en hånd poker her og nu.

2: Sørg for at få din hjemmeside hastighedsoptimeret
Udover mobilvenlighed så er hastighed en af de væsentligste rsnkingfaktorer for Google og derfor er det afgørende, at man fra starten af sørger for, at ens side er hastighedsoptimeret. Hvis ikke dette er tilfældet, vil man typisk opleve en højere afvisningsprocent på sin hjemmeside eller webshop, da danske forbrugere er vant til korte svar tider og høje loadinghastigheder. Udover at koste salg, så koster det igen placeringer i Google søgemaskineresultater, da en hurtig hjemmeside anses for at være en vigtig del af at kunne levere en god brugeroplevelse.

Google har sin egen test, hvor man måle sin hjemmesides hastighed på en skala fra 1/100. Her bør man som minimum have en hastighed der ligger over 80/100, hvis man vil nå helt til tops i søgeresultaterne. Ofte er skyldes langsomme hjemmesider at der er problemer med cache eller komprimering af store billedfiler.

3: Undgå får enhver pris duplikeret indhold på din hjemmeside
En tredje ting som man for alt i verden skal have styr på, når man starter en webshop eller en hjemmeside er at sørge for, at der ikke findes duplikeret indhold på ens hjemmeside. Duplikeret indhold betyder konkret at man har flere landingssider med identisk indhold - det vil sige enten indhold, der kopieret fra andre hjemmesider eller blot, at der findes store mængder indhold som går igen på flere landingssider.

Duplikeret indhold opstå oftest fordi at en hjerneskade ejer er sprunget over hvor gærdet er lavest og har produceret for lidt unikt indhold på diverse landingssider, men det kan også skyldes mere tekniske faktorer. Blandt andet kan produktfiltre gøre, at det samme indhold indekseres flere gange og derudover kan det ske, hvis ikke man har opsat et korrekt www.-redireckt til non-www. Hvis man både kan tilgå en hjemmeside med en www-søgning og en ikke-www-søgning, vil Google tro, at ser findes to næsten identiske hjemmeside med det samme indhold på. Mange hjemmesider og websshops har produkter og ydelser der minder meget om hinanden men dette betyder ikke at man ikke kan lave unikt indhold. Et godt eksempel på unikt indhold kan ses hos hjemmesiden fair-laan.dk der udbyder en lang række forskellige lån herunder kviklån og forbrugslån. Her gør man meget ud af at forklare hvad forskellen er på de forskellige lån hvilket bidrager til at producere unikt indhold.

4 Undgå kanibalisering - få styr på kategoriinddelingen på din hjemmeside
En fjerde ting som man for alt i verden bør undgå, er det der kaldes kanibslisering. Med dette menes der, at der er flere kategorier, der omhandler det samme emne eller, at man har to undersider der er for tæt forbundne rent søgeordsmæssigt. Hvis man har et søgeord man gerne vil rangere godt på er det vigtigt, at have en landingssider for dette søgeord og kun én landingssider for det. Hvis ikke dette er tilfældet kan Google ikke vide, hvilken af de to sider den skal rangere højest og dermed kommer man til at konkurrere med sig selv - udover alle de øvrige konkurrenter på nettet. Netop derfor er det vigtigt at man laver en god kategoriinddeling selv hvis man har mange produkter eller serviceydelser der er tæt forbundne.

Et godt eksempel på en god kategoriopdeling der undgår kanibalisering ses hos Coolkondom.dk der som navnet angiver sælger kondomer. Her har man en god kategoriopdeling alt efter hvilke farver, størrelser og funktioner kondomet har. Denne opdeling gør at webshoppen kan opnå gode placeringer på flere søgeord relateret til kondomer uden at blive offer for kanibalisering.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

De mest successfulde arbejder med hele deres kanalmix og oftest, har SEO den højeste prioritet. En af de områder som du særligt skal fokusere på i 2021 er på den samlede brugeroplevelse.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:

Alle virksomheder er i hver deres grad blevet mere og mere digitale i takt med at verden går igennem en kæmpe digitalisering, som kun vil blive større. Alle virksomheder ønsker en større rækkevidde og mere synlighed overfor deres kunder. Det handler om at fange kundernes opmærksom først, men også skabe deres lyst og behov for lige netop at vælge ens virksomhed og ikke konkurrenten.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:

<p>Har du en virksomhed, hvor det er tid til i rykker online og får markedsført på de populære sociale medier, så kommer der her en vejledning til, hvor i bør gøre det og hvordan.&nbsp;</p>

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvordan bliver man ved med at finde gode søgerod? 

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital


Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.