Mange forudsagde, at fremkomsten af andre alternative platforme ville bevirke til, at Facebook fremtidigt ville spille en mindre rolle i virksomheders digitale marketingstrategier. Dette har dog langt fra været tilfældet. Facebook har lige rundet 2 milliarder aktive brugere, og platformen er mere relevant end nogensinde.
Den primære årsag til dette er, at Facebook er rigtig god til at tilpasse sig efter tidens tendenser. Dette har dog også resulteret i, at landskabet for markedsføring har ændret sig. Mere om det i det der følger.
Algoritme begrænser antallet af modtagere
Som svar på den enorme udbredelse af platformen og den dertilhørende stigende interaktion brugerne imellem har Facebook lavet en algoritme, der begrænser, hvad du modtager i dit feed. Det har været absolut nødvendigt, da du ellers bliver bombarderet i sådan grad, at platformen nærmest er ubrugelig.
Algoritmen sørger for, at du bliver præsenteret for nyheder fra dem, du interagerer med mest, hvorimod opslag fra dem du ikke har så meget at gøre med bliver gradueret ned. Det estimeres, at algoritmen præsenterer dig for et sted mellem 2-6% af alle opslagene fra dine venner, og dem du følger. Dette tal er betydeligt lavere, end hvad det var for bare nogle år siden. Det er derfor blevet sværere at penetrere gennem støjen og nå ud til din målgruppe, hvilket er årsagen til du skal implementere jab, jab, jab, right hook-strategien.
Facebook er en fest hvor du ikke kender deltagerne
Ligesom til en fest er det vigtigt, når du træder ind på Facebook med et budskab, at du spiller efter de uskrevne, sociale regler. Facebook er et sted, hvor folk socialiserer, og hvor der er en afslappet tone. For ikke at være den akavede festdeltager. som ingen kender, skal du derfor smalltalke, indlede dialoger og give dem et positivt indtryk af dig, inden du begynder at sælge dem din ydelse.
Ligesom når du bokser, skal du altså med et par jabs føle modstanderen eller den mulige kunde an, inden du sætter nådestødet ind med et right hook. Hvis du for eksempel har en side som www.onlinecasino.dk, skal du først jabbe til dine mulige kunder for at skabe goodwill og en større læserskare.
Skab værdi for kunden
Overordnet set gøres det ved at lave værdifulde og populære opdateringer. Disse opdateringer skal indeholde relevant indhold, være inspirerende og underholdende. Hvis du er en virksomhed, der udbyder online casino, kan det eksempelvis gøres ved på en underholdende måde at udbyde en form for startbonus. Når du har skabt tilstrækkelig værdi, vil det i bedste fald automatisk udmunde sig i køb. I det nedenstående kan du se en oversigt over, hvordan strategien gerne skal fungere:
1. Jab – opslag med formål at få likes og interaktion
2. Jab – samme formål. Fokus på tekst der inviterer til interaktion
3. Jab – Gem det stærkeste indhold til sidst med en fantastisk afslutning
4. Right Hook – Det er her du slår til med en tekst, der meget eksplicit refererer til en call-to-action
Sundhedshjemmesiden Doc24.dk benytter ovenstående metode. Ved at gøre dette har den fået mindst 20.000 faste brugere på hjemmesiden. På trods af emner som klamydia og fiskeolie. Det dur. Uanset din branche.
Det er meget normalt, at din right hook ikke rammer lige så godt som dine jabs, hvorfor det er vigtigt, at du følger op med flere jabs for at bevare populariteten og interessen.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.