Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Benyt dig af Jab, jab, jab, right hook marketingstrategien på Facebook

Mange forudsagde, at fremkomsten af andre alternative platforme ville bevirke til, at Facebook fremtidigt ville spille en mindre rolle i virksomheders digitale marketingstrategier. Dette har dog langt fra været tilfældet. Facebook har lige rundet 2 milliarder aktive brugere, og platformen er mere relevant end nogensinde.

Den primære årsag til dette er, at Facebook er rigtig god til at tilpasse sig efter tidens tendenser. Dette har dog også resulteret i, at landskabet for markedsføring har ændret sig. Mere om det i det der følger.

Algoritme begrænser antallet af modtagere
Som svar på den enorme udbredelse af platformen og den dertilhørende stigende interaktion brugerne imellem har Facebook lavet en algoritme, der begrænser, hvad du modtager i dit feed. Det har været absolut nødvendigt, da du ellers bliver bombarderet i sådan grad, at platformen nærmest er ubrugelig.

Algoritmen sørger for, at du bliver præsenteret for nyheder fra dem, du interagerer med mest, hvorimod opslag fra dem du ikke har så meget at gøre med bliver gradueret ned. Det estimeres, at algoritmen præsenterer dig for et sted mellem 2-6% af alle opslagene fra dine venner, og dem du følger. Dette tal er betydeligt lavere, end hvad det var for bare nogle år siden. Det er derfor blevet sværere at penetrere gennem støjen og nå ud til din målgruppe, hvilket er årsagen til du skal implementere jab, jab, jab, right hook-strategien.

Facebook er en fest hvor du ikke kender deltagerne
Ligesom til en fest er det vigtigt, når du træder ind på Facebook med et budskab, at du spiller efter de uskrevne, sociale regler. Facebook er et sted, hvor folk socialiserer, og hvor der er en afslappet tone. For ikke at være den akavede festdeltager. som ingen kender, skal du derfor smalltalke, indlede dialoger og give dem et positivt indtryk af dig, inden du begynder at sælge dem din ydelse.

Ligesom når du bokser, skal du altså med et par jabs føle modstanderen eller den mulige kunde an, inden du sætter nådestødet ind med et right hook. Hvis du for eksempel har en side som www.onlinecasino.dk, skal du først jabbe til dine mulige kunder for at skabe goodwill og en større læserskare.
Skab værdi for kunden

Overordnet set gøres det ved at lave værdifulde og populære opdateringer. Disse opdateringer skal indeholde relevant indhold, være inspirerende og underholdende. Hvis du er en virksomhed, der udbyder online casino, kan det eksempelvis gøres ved på en underholdende måde at udbyde en form for startbonus. Når du har skabt tilstrækkelig værdi, vil det i bedste fald automatisk udmunde sig i køb. I det nedenstående kan du se en oversigt over, hvordan strategien gerne skal fungere:

1. Jab – opslag med formål at få likes og interaktion
2. Jab – samme formål. Fokus på tekst der inviterer til interaktion
3. Jab – Gem det stærkeste indhold til sidst med en fantastisk afslutning
4. Right Hook – Det er her du slår til med en tekst, der meget eksplicit refererer til en call-to-action

Sundhedshjemmesiden Doc24.dk benytter ovenstående metode. Ved at gøre dette har den fået mindst 20.000 faste brugere på hjemmesiden. På trods af emner som klamydia og fiskeolie. Det dur. Uanset din branche.

Det er meget normalt, at din right hook ikke rammer lige så godt som dine jabs, hvorfor det er vigtigt, at du følger op med flere jabs for at bevare populariteten og interessen.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags:

De digitale medier, er stadig et hit inden for markedsføring. Hvis man ikke allerede er i gang, er det i hvert fald på tide, at man lægger sin strategi. Med de sociale medier, er det blevet endnu nemmere, at markedsføre sig til sin målgruppe. Det er derfor vigtigt, at man følger godt med i udviklingen. 

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags:

<p>Har du en virksomhed, hvor det er tid til i rykker online og får markedsført på de populære sociale medier, så kommer der her en vejledning til, hvor i bør gøre det og hvordan.&nbsp;</p>

Bounce Rate
Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Administration

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Salg
Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvordan bliver man ved med at finde gode søgerod? 

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords, IT, Salg

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her