Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give.
Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.
Selvom vi har været en af de hurtigst voksende brancher i de sidste ti år herhjemme, så er der som bekendt på nuværende tidspunkt ikke blevet oprettet en egentlig uddannelse i onlinemarketing, selvom enkelte uddannelser indeholder kurser inden for forskellige grene af digital markedsføring. Men samlet set findes der stadig ikke én samlet uddannelse, hvor man både kan lære om søgemaskineoptimering, PPC, og social media marketing, for blot at nævne et par grene fra det store online marketing træ.
Det gør i dag, at mange danske digitale bureauer i min bog må bruge mange ressourcer på selv at finde og oplære deres medarbejdere – ofte fra egne rækker, og selvom det kan have visse fordele, så ville det dog være bedre, hvis man besluttede at lave én samlet uddannelse enten på erhvervs- eller universitetsniveau. Desværre har det stadig lange udsigter og jeg har ikke hørt at der skulle være en sådan uddannelse under udarbejdelse på nuværende tidspunkt, så indtil det sker må vi gå andre veje.
Hos Obsidian Digital har vi selv haft problemer med at rekruttere folk både når det kommer til SEO og PPC. En god PPC mand hænger bestemt ikke på træerne og i værste fald, så er dette et problem som kan blive endnu større i fremtiden i takt med at branchen fortsætter med at vokse. Det er uden tvivl godt for de få, der er rigtigt dygtige til PPC eller SEO, men over en bred karm har vi alle en interesse i at have et stort udbud af kvalificeret arbejdskraft.
Derfor har vi hos Obsidian Digital besluttet at oprette Obsidian Legatet, som er et legat 10.000 kroner, der gives en gang til en eller flere unge, der på den ene eller den anden måde beskæftiger sig med online markedsføring.
Det kan både være unge som ønsker at tage en uddannelse inden for onlinemarketing i udlandet eller til unge som mangler startkapital til at komme i gang med deres egne projekter og som har et talent inden for online marketing der fortjener støtte.
For at få legatet skal man blot løse en case som vi har lavet. Vi mener langt hen ad vejen at dette er den bedste måde at spotte talenter på.
Jeg ved selv hvor vigtigt det er at blive hjulpet på vej som iværksætter. I 2007 modtog jeg selv EU's Small Medium Enterprise Award der bestod af en pengepræmie på 20.000 kroner, da jeg arbejde med et af mine første iværksætterprojekter. Og selvom hverken 10.000 eller 20.000 kroner kan forandre ens liv, så kan et legat være med til at anspore til at fortsætte at det spor de allerede er på vej ned ad – og vi skal have væsentligt flere til at gå i vores retning.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.