Tags: IT
Det er bestemt ikke en sjældenhed, at udviklingen af digitale teknologier og programmer fuldstændig kan ændre en given industri. Eksemplerne er mange. Et af de mest kendte er Uber, der med en ny, effektiv og billig teknologi og ydelse, hvis ikke satte taxaselskaberne skakmat så i hvert fald satte dem skak, indtil en lovgivning, i hvert fald i Danmark, reddede de mere traditionsrige og integrerede virksomheder.
Det samme har til en vis grad været tilfældet med poker og Twitch. Til de få der endnu ikke kender Twitch, så er det en hjemmeside med livestreaming af forskellige begivenheder og aktiviteter. At Twitch på bare tre år udviklede sig til at være den fjerdestørste hjemmeside i USA målt på datamængde, kun overgået af giganterne Netflix, Google og Apple, taler sit tydelige sprog.
Livestreaming har tilført poker endnu et boost
Poker har været alment kendt i mange år, men blev i starten af det 21.århundrede mainstream, da det pludselig blev sendt på diverse tv-kanaler i Danmark. Hertil var Gus Hansen en af de vigtigste årsager.
I forlængelse af dette begyndte mange at spille live poker, for sidenhen at blive meget optaget af den online mulighed, der bød sig med den øgede digitalisering. Fordelen med online poker er, at det slet og ret er muligt at spille på flere borde på en gang og det derfor er muligt at tjene flere penge. Med den øgede interesse for den online mulighed, fulgte mange af pokerstjernerne trop. Rigtig vildt blev det dog først, da Twitch blev lanceret og blev en integreret del af pokerverdenen.
I dag er Twitch en mastodont inden for pokerverden, og bliver blandt andet brugt af PokerStars til at tiltrække tusinder af seere. På Twitch bliver store internationale turneringer streamet og antallet af seere er til at tage og føle på. Jason Somerville, en af streaming fanebærerne inden for poker, har haft næsten 20 millioner seere på sin account.
En af årsagerne til dette er, at poker simpelthen fungerer rigtig godt til livestreaming, hvor seerne løbende bliver præsenteret for analyser af de forskellige hænder. På den måde bliver Twitch, udover at være katalysator for underholdning, også en uddannende instans. Gennem de forskellige analyser bliver seerne bedre pokerspillere.
Fremtiden ser lys ud
Forudsigelserne lyder på, at antallet af seere også fremtidigt vil stige eksplosivt. Eftersom Twitch oprindeligt var en streaming tjeneste for computerspilskonkurrencer, ser man allerede nu en tendens, hvor mange af disse gamere begynder at tage pokeren til sig.
Poker var der allerede for at blive, men har med Twitch konsolideret sin plads som en af spilleverdenens stærkeste aktører.
Den digitale transformation
Den digitale transformation betyder, at mange brancher er mere volatile end tidligere, og at nye forretningsmodeller hele tiden opstår og bliver revurderet.
En af grundene til at fænomener som Twitch kan opstå og overtage et helt marked, er fordi topledelsen i form af bestyrelsen og/eller direktionen i en virksomhed med en mere klassisk organisationsstruktur, sjældent besidder de nødvendige digitale kompetencer til at formalisere og realisere de digitale strategier. Kun 29 procent af topledelsen i danske virksomheder besidder digitale kompetencer, der kan imødekomme transformationen.
I de mange virksomheder hvor topledelsen ikke til fulde kan varetage opgaverne, er det dygtige medarbejdere rundt omkring i de forskellige afdelinger, der tager udfordringerne op. Dette sænker produktiviteten intern i afdelingerne, men fører også til en dårligere kommunikation afdelingerne imellem, end hvis strategierne blev udarbejdet fra ledelsen og kommunikeret ned gennem organisationen.
For at disse virksomheder skal forblive konkurrencedygtige i samme grad, bliver topledelsen fremover nødt til at kigge indad og fokusere på en udvidelse af deres egne, digitale kompetencer.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.