Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Online-kundeservice: Fire ting der giver gladere kunder og flere salg

Som webshopejer bliver man hele tiden målt og vejet, både af Google og af sine kunder. Her fokuserer de fleste selvfølgelig på at gøre Google tilfreds, når de arbejder med deres hjemmesider, men der er som sagt lige så vigtigt at sørge for at levere en god service til sine brugere, og der er ingen grund til at dette ikke kan både kan udløse flere slag, og give bedre placeringer i søgemaskineresultaterne. Jeg har selv været vidne til, hvor vigtig god kundeservice er online, og derfor kommer der her fire simple tips du kan bruge til at få flere tilfredse kunder online – og flere salg!

Vær hurtig på live-chatten og de sociale medier
Et fjerde og sidste sted som man skal holde øje med, hvis man gerne vil give sine brugere en god kundeservice, er på henholdsvis de sociale medier og ikke mindst på ens egen livechat.

I begge henseender er det afgørende, at man formår at svare hurtigt på brugernes henvendelser, både når der er godt nyt og ikke mindst, når der er opstået problemer.

Forbrugerundersøgelser i USA har vist at 88% af alle kunder er mindre villige til at købe varer og services fra hjemmesider, der har en inaktiv Facebookprofil, fordi det sender et dårligt signal til brugerne. Derudover viste samme undersøgelse, at et flertal forventer, at Facebook i højere grad bliver det primære sted at henvende sig med spørgsmål og lignende, hvilket betyder at det kun bliver vigtigere at være tilstede på de sociale medier, på alle tider af døgnet. Nogle brancher som er gode på de sociale medier med kundeservicen er ofte casino-sider. Det er ikke en nem branche at være i, og derfor bliver man som ejer nød til at trække på alle muligheder for at yde god kundeservice.

Hvordan kan man være endnu mere konrket med dette?

Prøv og tage din kundeservice helt ned på produktniveau. Et eksempel er at gøre det på dine anmeldelser. Denne hjemmeside med Karamba anmeldelser, kører med livechat, telefonnummer og direkte e-mail kontakt. På den måde har den besøgende hele tiden hjælp lige ved hånden.

Sørg for at have brugervenligt content: brug både videoer og infografikker

Det første sted du bør starte, hvis du både vil gøre dine kunder tilfredse, og ikke mindst Google er, når det kommer til arbejdet med dit content. Uanset hvilke produkter eller hvilke serviceydelser du sælger, er det afgørende, at du har noget godt indhold på din side. Men her er det ikke kun nok at have godt indhold som Google kan scanne og indeksere. Det er også vigtigt at have noget indhold, som du kan være sikker på rent faktisk bliver læst af dine brugere.

En måde at øge sandsynligheden for dette er ved at gøre brug af både videoer og ikke mindst infografikker. Grunden til dette er, at mange hellere vil se en video end at læse en 1000 ords tekst. Det samme gør sig gældende med infografikker. Disse giver dig en god mulighed til at opsummere noget som ellers ville være meget teksttungt, og dine brugere vil ofte kigge længe på denne infografik og få en støre forståelse for det budskab som du forsøger at kommunikere. Udover at infografikker kan øge effektiviteten af din kommunikation, så giver det også en højere gennemsnittelig sessionsvarighed, som er en af de væsentligste rankingfaktorer for Google, hvilket gør, at det bidrager til at give dig bedre placeringer hos Google.

Sider som særligt er gode til dette, er sammenligningssider som man kender det fra både lån, flybilletter og mobilpriser.

Vis at du kerer dig om dine brugeres privatliv

En anden måde hvorpå man kan give sine brugere en god kundeoplevelse er, hvis du kan vise dem, at du går højt i deres ret til privatliv. Hvis man sælger produkter, såsom kondomer eller lignende produkter kan være lettere pinlige at købe for nogle, bør man slå på, at pakken kommer i diskret indpakning. Derudover er det også vigtigt, hvis man taler med en utilfreds kunde – for eksempel i forbindelse med problemer med en pakke der er blevet væk, at man ikke udspørger kunden om personfølsomme oplysninger, såsom ens fulde dankorts nummer, da dette skal være privat. Det kan lyde meget banalt. men det er netop i en krisesituation, at man skal vise at man går op i sin kundes ret til privatliv, også selvom at det ville hjælpe dig at bede om de sidste fire cifre.

Sørg for at gøre noget særligt for dine stamkunder: bonusser eller fri fragt virker altid!

En tredje ting som man bør holde skarpt øje med som webshopejer, hvis man ønsker at opnå flere tilfredse kunder, er ens stamkunder. Jo flere stamkunder man får oparbejdet, jo bedre er det selvsagt for din forretning. Netop derfor er det også vigtigt, at man prioritere at gøre noget ekstra for sine stamkunder. Her kan man gøre mange ting, såsom at sende dem en reminder mail om, at man savner dem, eller man kan give dem nogle særlige tilbud.

Dette har ofte stor effekt og det bruges især af spillevirksomheder, der kæmper hårdt om kunderne, der alle ønsker at få den største spilnu velkomstbonus, når de opretter en ny bruger, og derfor er bonusser en central del af at både kapre og fastholde kunder. Gamle kunder får til gengæld en opfyldningsbonus eller et par gratis free spins. Men udover bonusser kan man også vælge at tilbyde fri fragt til udvalgte kunder. Det kan ofte være det, der skal til for at folk vender tilbage til din webshop og lægger et par ekstra varer i kurven. Så selvom du taber lidt på fragten, så er dine penge givet godt ud på den lange bane.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Bounce Rate
Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Administration

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvordan bliver man ved med at finde gode søgerod? 

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords, IT, Salg

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her