Online markedsføring er en 360 graders tilgang. Hvis du virkelig vil høste frugterne og have succes med søgemaskineoptimering, AdWords, e-mail markedsføring og de sociale medier skal du mestre alle områderne.
Det er dog ikke altid lige nemt, når de nævnte platforme er i konstant udvikling.
I starten af januar 2014 besluttede Facebook at sætte andre boller på suppen ved at ændre deres algoritme for virksomhedssider. Algoritmen fokuserer på indhold af højt kvalitet, som ifølge Facebook er:
”…high quality articles about current events, their favorite sports team, or shared interests, to the latest meme”
Med andre ord, vil billeder eller sjove videoer af katte, som er hosted andre steder end Facebook ikke få den samme rækkevide, som vi ellers er vant til. Vi snakker altså om relevans her, som også er blevet nøgleordet indenfor søgemaskineoptimering de sidste par år.
Ved siden af min egen webshop Alor.dk laver jeg konsulent arbejde for en håndfuld e-business virksomheder. Hvad de alle har til fælles er, at de har problemer med at nå ud til deres fans på Facebook. En af dem jeg blev kontaktet af er Lars Johnsen fra Choopin.dk. Med over 20.000 fans på deres Facebookside har virksomheden en udfordring, hvad angår rækkevide. Alle deres fans er reelle, og er ikke blevet ”købt” via en ipad-konkurrence eller andet lignende. Før i tiden ramte de 20-60 % af deres fans med posts, men siden den seneste opdatering er det blevet langt færre.
Choopin.dk er ikke de eneste. Jeg oplever det også blandt andre virksomheder, der alle har de samme problemer. Facebook vil have dem til at betale for rækkevidde, hvor de før i tiden automatisk fik den. For at svare på Lars og alle de andres spørgsmål samt nogle af de frustrerende læsere her på Ivækst.dk, har jeg udarbejdet en mindre guide til, hvordan man arbejder med Facebooks nye algoritme.
Jeg forudser, at indhold af høj kvalitet kun bliver mere og mere relevant i fremtiden. Dette skal du være klar over og tilpasse i din marketingsstrategi på Facebook.
Kom med flere delinger
Sørge for at udgive indhold der bliver delt af dine fans (no shit Sherlock). Gå ind i din historik og læg mærke til, hvilke posts dine fans deler mest. Du kan med fordele producere mere indhold, som minder om de mest delte posts.
Drop memes
Drop de såkaldte memes (billeder eller videoer af katte), og producer dit eget indhold. Lav noget indhold, som du ved dine fans elsker. Svært at komme i gang? Download disse skabeloner til indholdsmarkedsføring.
Flere posts tak
En større undersøgelse af 1.000 hjemmesider med over 100.000 posts udført af Moz.com viser, at de virksomhedssider der har en høj udgivelsesfrekvens får større rækkevidde blandt fans. Som det ser ud lige nu, kan du med fordel poste oftere end du måske plejer.
Mindre call-to-action?
Samme undersøgelse viser en anden og måske endnu vigtigere detalje. De sider som poster med meget call-to-action, har mindre rækkevidde end de sider, som poster indlæg der ikke opfordrer til kliks væk fra Facebook.
Se nedenstående billeder:
Siden her oplever et større fald i rækkevidden omkring d. 5 december 2013. Efter opdateringer fik ingen posts mere end 15 % organisk rækkevidde. Denne side udgav meget indhold, der opfordrede til engagement og kliks væk fra Facebook.
Siden her oplever en stigning i rækkevidden. Den postede over en længere periode kun billeder, der ikke opfordrede til noget som helst.
Du kan altså med fordel forsøge dig med at poste indhold, der ikke opfordrer til kliks væk fra Facebook eller nogen typer for engagement.
Gratis, download, video, billeder
En anden undersøgelse viser, at rækkevidde også kan blive opnået, hvis du ”giver noget til dine fans”:
Du kan tydeligt se, at de posts hvor fans går glip af et eller andet, får noget gratis eller har mulighed for at se video eller billeder, har mest rækkevidde sammenlignet med andre posts, der bare er almindelige statusopdateringer.
Men modstrider det ikke eksemplet med intet engagement og call-to-action?
Tjo. Det er stadigvæk svært at give nogle klare retningslinjer for, hvad der virker og hvad der ikke virker. Det bedste du kan gøre er eksperimentere dig frem med de forskellige former for posts. Personligt tror jeg, at du sagtens kan opfordre til call-to-action så længe, at du holdet det 100 % relevant.
Og husk. Jo bedre indhold du laver på Facebook, jo større er chancen for at dit indhold vil ranke på Google – 360 graders online markedsføring, remember? :-)
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.