Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring
Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.
En analyse af Brian Dean med mere end 1.000.0000 søgeresultater viser, at den vigtigste faktor, der bidrager til at øge din placering i Googles søgemaskiner, er mængden og kvaliteten af relevante links til din hjemmeside. Det er der ved første øjekast ikke noget nyt i. Sådan har det været, siden Google blev grundlagt. Til gengæld er der stor forskel på links. Et link er ikke længere bare et link.
Google bruger i dag over 350 faktorer til at beregne, hvilke hjemmesider, der er de mest populære. I forhold til links er Google særlig opmærksom på flere faktorer herunder: mængden af links til din hjemmeside, kvaliteten af disse links og sidst men ikke mindst, ankerteksten på dine links
Når Google skal bedømme dine links går det højt op i, at dine links både er relevante og troværdige. Det vil sige, for at et link skal være effektivt, er det vigtigt, at de sider der linker til dig selv har en god troværdighed i Googles søgemaskiner.
Dernæst er det vigtigt, at linkesene opfattes som relevante af Google. Dette måler Google ved at se på om indholdet på en given side er relevant i forhold til din egen side. Derfor et det ikke bare nok at have masser af links, der henviser til ens side. Det er snart vigtigere, at have de rigtige links med det mest relevante indhold.
En sidste ting der er vigtig her er hvilken ankertekst du bruger på din hjemmeside. Når det kommer til ankertekster er det vigtigt at sørge for at den effektivt beskriver, hvad den konkrete side handler da Google bruger ankerteksterne til at bedømme relevansen af et link. Derfor er det vigtigt at have ankertekster, der indeholder de søgeord du gerne vil ligge højt på i Googles søgninger.
I den forbindelse er dog ligeså vigtigt at man sørger for at variere sine ankertekster. Hvis de samme ord eller ankertekster bruges igen og igen opfattes det af Google som overoptimering af et specifikt søgeord og dermed registreres det som spam og du risikerer på sigt at blive straffet.
Som jeg har forklaret ovenover er det vigtigt, at dine hjemmesider har en stor troværdighed med relevante links. Det samme gør sig gældende for indholdet på din side. Google kigger ikke kun på de sider, der linker til dig – og dem du selv linker til – men også på indholdet på dine egne sider. Og det gælder uanset om du er en kæmpe virksomhed som Stenaline.dk eller et mindre nystartet side som gaveinspiration.dk
Derfor er det vigtigt at fokusere på at få en masse indhold ind på dine sider. Dette kan du gøre blandt andet ved at udarbejde blogindlæg, skrive produkttekster, optimere dine overskrifter, titler og metabeskrivelser mm.
Her er det igen vigtigt at understrege, at man ikke skal overklistre sit indhold med sine søgeord for så kan det igen opfattes som overoptimering af dit søgeord og dermed spam. Så sørg for at variere dine tekster.
En sidste ting der er vigtig at holde øje med – især i 2016 – er sociale mediers betydning for din rangering i Googles søgemaskiner.
Deling af sider – og dermed indhold på sociale medier, via Facebook eller Google+ - vil i dag, og sikkert i endnu højere grad i fremtiden, blive brugt til at vurdere kvaliteten af indholdet på din hjemmeside. Det betyder, at ved at få sit indhold delt på de sociale medier, vil det kunne skabe flere links til din hjemmeside – og dermed være med til at forbedre din plads i Googles søgemaskiner.
P.s. Hvis ikke du har læst det, så har jeg skrevet den ultimative danske guide til AdWords (PPC annoncering) på mere end +9000 ord.
Det er ikke en hemmelig, at Google lægger mere og mere vægt på din hjemmesides hastighed. Faktisk er det sådan, at hastighed også er blevet en del af AdWords-algoritmen, og det siger ret meget, da cirka 95% af Googles omsætning kommer direkte fra AdWords.
Niclas fra bygoghjem.dk har tweeket så meget, som han overhovedet kan ift. hastighed. Hjemmesiden er en affiliate-side, og det betyder bare, at der skal ekstra meget til, når placeringerne skal vindes. Efter Niclas havde forbedret hastigheden, steg hans organiske trafik med 125%, og det er ret meget, da websitet i forvejen har en masse besøgende.
Mit råd til dig er, at du hopper forbi Googles eget tool PageSpeed Insights, og finder ud af, hvad din hjemmeside måler. Alt under 80/100 skal du arbejde videre med. Tag en test af din forside, kategoriside og en vilkårlig anden statisk side. Noter tallene ned og find så de bedste websites i din branche og find ud af, hvad de måler. Toolet giver dig nogle tips sådan, at du kan forbedre hastigheden. Nemt og til at finde ud af.
Som udgangspunkt skal du altid tænke, at Google er en dum søgemaskinerobot, som ikke kan finde ud af, hvordan din hjemmeside skal læses. Sagen er den, at alle hjemmesider har det, som vi kalder for et "crawl-budget", og hvis Google-bot bruger for meget tid på at crawle ikke vigtige sider, går de vigtige sider glip af crawlingen. Derfor er det meget vigtigt, at du sørger for at alle dine vigtigste landingssider fremgår tydeligt i hjemmesidens struktur.
Jeg vil gerne vise et eksempel med renthjem.dk, som benytter en effektiv menustruktur. Du skal altid bruge forsiden til at hjælpe brugeren med at finde det, som de søger efter. Her har Renthjem.dk en klar og tydelig menustruktur i toppen, og så de vigtigste kategorier i "kasser" længere nede på forsiden. Når du har scrollet forbi disse, mødes du af enten de mest "populære" eller "nyeste" produkter. Slutteligt ser du et udvalg, af alle brands.
Hvorfor er det godt? Det er godt fordi, Google-bot ofte crawler forsiden og dermed også disse landingssider. De er vigtige, og derfor kommer de også i fokus. I SEO-verdenen kategoriserer vi dette som intern linkbuilding, og jeg har set hjemmesider komme direkte til tops udelukkende ved at fokusere på denne del.
For bare 5 år siden så søgeordsanalysen meget anderledes ud end den gør i dag. Det er sådan, at dengang sagde man 1 landingsside pr. søgeord. Det er i sig selv korrekt nok. Men det vi skal være opmærksomme på er, at vi fx ikke skal oprette en landingsside til søgeordet dildo og en landingsside til søgeordet dildoer. Det kan også være, at du har en advokat virksomhed i Aarhus. Nogle gange kan flere ord eller sætninger have samme betydning. "Smilets by" betyder det samme som "Aarhus". Din søgeordsanalyse skal derfor munde ud i, at de samme søgehensigter får den samme landingsside.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.