Bloggen

Lynguide til SEO: 3 tips til søgemaskineoptimering i 2016

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

1. Få masser af kvalitetslinks til din hjemmeside

En analyse af Brian Dean med mere end 1.000.0000 søgeresultater viser, at den vigtigste faktor, der bidrager til at øge din placering i Googles søgemaskiner, er mængden og kvaliteten af relevante links til din hjemmeside. Det er der ved første øjekast ikke noget nyt i. Sådan har det været, siden Google blev grundlagt. Til gengæld er der stor forskel på links. Et link er ikke længere bare et link.

Google bruger i dag over 350 faktorer til at beregne, hvilke hjemmesider, der er de mest populære. I forhold til links er Google særlig opmærksom på flere faktorer herunder: mængden af links til din hjemmeside, kvaliteten af disse links og sidst men ikke mindst, ankerteksten på dine links

Når Google skal bedømme dine links går det højt op i, at dine links både er relevante og troværdige. Det vil sige, for at et link skal være effektivt, er det vigtigt, at de sider der linker til dig selv har en god troværdighed i Googles søgemaskiner.

Dernæst er det vigtigt, at linkesene opfattes som relevante af Google. Dette måler Google ved at se på om indholdet på en given side er relevant i forhold til din egen side.  Derfor et det ikke bare nok at have masser af links, der henviser til ens side. Det er snart vigtigere, at have de rigtige links med det mest relevante indhold.

En sidste ting der er vigtig her er hvilken ankertekst du bruger på din hjemmeside. Når det kommer til ankertekster er det vigtigt at sørge for at den effektivt beskriver, hvad den konkrete side handler da Google bruger ankerteksterne til at bedømme relevansen af et link. Derfor er det vigtigt at have ankertekster, der indeholder de søgeord du gerne vil ligge højt på i Googles søgninger.

I den forbindelse er dog ligeså vigtigt at man sørger for at variere sine ankertekster. Hvis de samme ord eller ankertekster bruges igen og igen opfattes det af Google som overoptimering af et specifikt søgeord og dermed registreres det som spam og du risikerer på sigt at blive straffet.

2. Gør noget ud af dit indhold – sørg for det er relevant

Som jeg har forklaret ovenover er det vigtigt, at dine hjemmesider har en stor troværdighed med relevante links. Det samme gør sig gældende for indholdet på din side. Google kigger ikke kun på de sider, der linker til dig – og dem du selv linker til – men også på indholdet på dine egne sider. Og det gælder uanset om du er en kæmpe virksomhed som Stenaline.dk eller et mindre nystartet side som gaveinspiration.dk

Derfor er det vigtigt at fokusere på at få en masse indhold ind på dine sider. Dette kan du gøre blandt andet ved at udarbejde blogindlæg, skrive produkttekster, optimere dine overskrifter, titler og metabeskrivelser mm. 

Her er det igen vigtigt at understrege, at man ikke skal overklistre sit indhold med sine søgeord for så kan det igen opfattes som overoptimering af dit søgeord og dermed spam. Så sørg for at variere dine tekster.

3. Brug og vær opmærksom på sociale medier

En sidste ting der er vigtig at holde øje med – især i 2016 – er sociale mediers betydning for din rangering i Googles søgemaskiner. 

Deling af sider – og dermed indhold på sociale medier, via Facebook eller Google+ - vil i dag, og sikkert i endnu højere grad i fremtiden, blive brugt til at vurdere kvaliteten af indholdet på din hjemmeside. Det betyder, at ved at få sit indhold delt på de sociale medier, vil det kunne skabe flere links til din hjemmeside – og dermed være med til at forbedre din plads i Googles søgemaskiner.

P.s. Hvis ikke du har læst det, så har jeg skrevet den ultimative danske guide til AdWords (PPC annoncering) på mere end +9000 ord.

4. Hastighed, hastighed og hastighed

Det er ikke en hemmelig, at Google lægger mere og mere vægt på din hjemmesides hastighed. Faktisk er det sådan, at hastighed også er blevet en del af AdWords-algoritmen, og det siger ret meget, da cirka 95% af Googles omsætning kommer direkte fra AdWords.

Niclas fra bygoghjem.dk har tweeket så meget, som han overhovedet kan ift. hastighed. Hjemmesiden er en affiliate-side, og det betyder bare, at der skal ekstra meget til, når placeringerne skal vindes. Efter Niclas havde forbedret hastigheden, steg hans organiske trafik med 125%, og det er ret meget, da websitet i forvejen har en masse besøgende.

Mit råd til dig er, at du hopper forbi Googles eget tool PageSpeed Insights, og finder ud af, hvad din hjemmeside måler. Alt under 80/100 skal du arbejde videre med. Tag en test af din forside, kategoriside og en vilkårlig anden statisk side. Noter tallene ned og find så de bedste websites i din branche og find ud af, hvad de måler. Toolet giver dig nogle tips sådan, at du kan forbedre hastigheden. Nemt og til at finde ud af.

5. Website struktur og navigation

Som udgangspunkt skal du altid tænke, at Google er en dum søgemaskinerobot, som ikke kan finde ud af, hvordan din hjemmeside skal læses. Sagen er den, at alle hjemmesider har det, som vi kalder for et "crawl-budget", og hvis Google-bot bruger for meget tid på at crawle ikke vigtige sider, går de vigtige sider glip af crawlingen. Derfor er det meget vigtigt, at du sørger for at alle dine vigtigste landingssider fremgår tydeligt i hjemmesidens struktur.

Jeg vil gerne vise et eksempel med renthjem.dk, som benytter en effektiv menustruktur. Du skal altid bruge forsiden til at hjælpe brugeren med at finde det, som de søger efter. Her har Renthjem.dk en klar og tydelig menustruktur i toppen, og så de vigtigste kategorier i "kasser" længere nede på forsiden. Når du har scrollet forbi disse, mødes du af enten de mest "populære" eller "nyeste" produkter. Slutteligt ser du et udvalg, af alle brands.

Hvorfor er det godt? Det er godt fordi, Google-bot ofte crawler forsiden og dermed også disse landingssider. De er vigtige, og derfor kommer de også i fokus. I SEO-verdenen kategoriserer vi dette som intern linkbuilding, og jeg har set hjemmesider komme direkte til tops udelukkende ved at fokusere på denne del.

6. Søgeordsanalysen

For bare 5 år siden så søgeordsanalysen meget anderledes ud end den gør i dag. Det er sådan, at dengang sagde man 1 landingsside pr. søgeord. Det er i sig selv korrekt nok. Men det vi skal være opmærksomme på er, at vi fx ikke skal oprette en landingsside til søgeordet dildo og en landingsside til søgeordet dildoer. Det kan også være, at du har en advokat virksomhed i Aarhus. Nogle gange kan flere ord eller sætninger have samme betydning. "Smilets by" betyder det samme som "Aarhus". Din søgeordsanalyse skal derfor munde ud i, at de samme søgehensigter får den samme landingsside.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

De mest successfulde arbejder med hele deres kanalmix og oftest, har SEO den højeste prioritet. En af de områder som du særligt skal fokusere på i 2021 er på den samlede brugeroplevelse.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:

Alle virksomheder er i hver deres grad blevet mere og mere digitale i takt med at verden går igennem en kæmpe digitalisering, som kun vil blive større. Alle virksomheder ønsker en større rækkevidde og mere synlighed overfor deres kunder. Det handler om at fange kundernes opmærksom først, men også skabe deres lyst og behov for lige netop at vælge ens virksomhed og ikke konkurrenten.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:

<p>Har du en virksomhed, hvor det er tid til i rykker online og får markedsført på de populære sociale medier, så kommer der her en vejledning til, hvor i bør gøre det og hvordan.&nbsp;</p>

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvordan bliver man ved med at finde gode søgerod? 

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital


Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.