SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.
5 bærende SEO principper i 2016
Her er 5 principper, som også i 2016 er nogle af de faktorer, du skal være opmærksom på i forbindelse med dit løbende SEO-arbejde.
Dit domænenavn, din title og din meta description skal svare til, hvad den besøgende også finder på siden. Afstemmer du galt fra starten af, risikerer du at give en dårlig oplevelse.
Ud fra hver søgning er der en bestemt bagvedliggende intention. Såvel i dit arbejde med AdWords som SEO, er dit mål at målrette dine sider til de søgeord, hvor du kan opfylde ønsket bag denne intention.
Hvis brugerne kommer ind på din side og du ikke kan levere, bouncer de tilbage til søgemaskinen – og et værre signal kan du næppe sende til Big G.
Langsomme hjemmesider resulterer statistisk i, at flere falder fra. Ved hastigheden forstås indlæsningstiden på hjemmesiden. Det er vigtigt for brugeroplevelsen, at navigeringen rundt på hjemmesiden er næsten øjeblikkelig, så brugeren ikke skal vente mellem siderne.
Dette er særligt gældende for mobile enheder, hvor tendensen for frafald ved sløv indlæsning er endnu mere udtalt end ved traditionelle hjemmesider.
Hurtig indlæsning på platformen resulterer ikke kun for et mindre frafald, men gør samtidig også at brugerne bliver længere på siden, hvilket er godt for SEO.
Med værktøjet Google Pagespeed kan du få et tal både for din hastighed og brugeroplevelse. Begge er vigtige. Du kan godt have 100/100 i brugeroplevelse, men stadig have en sløv hastighed – se fx laan-service.dk for et eksempel på dette eller Jespers side fra dabradiotest.dk
Pop ups kan være smarte – men de kan også give en dårlig oplevelse.
Det er i din interesse som ejer af hjemmesiden ikke at distrahere brugeren for meget, når de søger rundt på den. Overlays som ikke har noget at gøre med hjemmesidens indhold, kan være skadende for brugeroplevelsen og resultere i frafald.
Relevante pop ups kan bidrage med værdi og behøver ikke at skade brugeroplevelsen. Men brug dine pop ups med omtanke.
Du bør sikre, dine primære søgeord er til stede i følgende elementer – udover naturligvis din brødtekst:
Titler
Når titlerne skal udarbejdes på hjemmesiden, er det vigtigt at den matcher det keyword, der ønskes at blive ranket på. Hvis brugeren som har klikket på søgeresultaterne på Google, klikker på én titel for så at komme ind på en hjemmeside med en anden titel i overskriften, kan medføre forvirring og i sidste ende frafald. Det kan både være i hjemmesiden H1 titler, men også i forhold til hjemmesidens overordnet titel.
Billedtitler
Google kan sagtens finde frem til keywords i hjemmesiden indhold. Det er noget andet med billederne som bruges rundt omkring i artikler, nyheder, produktbeskrivelser og andre indlæg. Det er derfor vigtigt at gøre Google opmærksom på hvad billederne signalere, ved hjælp af keywords som der ønskes ranking på.
Det er muligt at tilføre en ”Alternate text” til de billeder som benyttes, hvilket gør søgemaskinerne opmærksom på hvad billederne signalerer, og der kan derfor rankes på f.eks. Googles billedsøgning.
Interne links
Interne links er et virkemiddel, som kan få brugeren til at navigere let rundt på hjemmesiden, og derved bruge længere tid på den. Eksemplet kan være at der skrives en artikel, som berører et andet emne eller indlæg, siden også udbyder. Det er både god brugeroplevelse og god SEO.
Snippet optimization er et værktøj, som hjælper med at gøre brugeren opmærksom på lige netop dit link i søgeresultaterne. Med snippet optimization er det muligt at tilføje visuelle og informative virkemidler, der kan tilføres linkbeskrivelsen hos søgemaskinerne.
Det er muligt at indsætte brugerbedømmelser i form af visueller stjerner og tal under Meta teksten, for at skabe opmærksomhed på produktets kvalitet. Dette kan være med til at skabe troværdighed, men det er samtidig med til at skabe visuel opmærksomhed når brugerne kigger på de søge resultater, de er kommet frem til på søgemaskinerne.
Du kan også – som kurserforledige.dk herunder – indsætte datoer for begivenheder mm.:
Du kan læse mere om rich snippets på Schema.org.
Jeg ser det igen og igen. Overoptimeringer på landingssiderne - det smadrer din SEO. Casinolisten.com kæmpede med at ranke på ordet "casino" i flere år. Domænet havde gode links, hastigheden var i top men det var lidt som om, at Google bare ikke ville belønne. Efter at have kigget nærmere fik jeg øje på, at forsiden VIRKELIG var optimeret mod søgeordet "casino". Faktisk fremstod ordet 28 gange. Jeg talte med ejeren og anbefalede, at det blev skåret kraftigt ned til 5-6 gange. Efter en uge begyndte rankings for alvor at gå frem.
Takeaway: Lad vær med at skrive spammy tekster.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.