Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Facebook-nurturing – Sådan smelter du emails og facebook-annoncer sammen

Du kører facebook-annoncer med skarpe målgrupper. Check.

Du kører email flows, der skubber halvvarme leads mod målstregen. Check.

Nu er tiden kommet til at smelte disse to verdener sammen. Det var ikke teknisk muligt forleden, men det er det i dag, og det skal du udnytte.

Jeg har snakket med Bernt Elkjær-Pedersen om Marketing Automation-systemer, og hvordan man kan kombinere disse til at levere målrettede annoncer på facebook og andre annonceplatforme.

Dette er med Bernts egne ord opskriften på, hvordan du gør.

Facebook og emails er som regel hver sin planet

På facebook handler det om at målrette annonceringen mest muligt – til målgruppens demografi, interesser, aktuelle behov osv. Du vil ikke spilde pengene, så du vil naturligvis kun annoncere over for dem, som har interesse i dit produktområde.

Men det er sjældent, at facebook-annoncerne er målrettet til den enkelte persons kunderejse.

 

Det er til gengæld normalt i Marketing Automation-systemet, der udsender emails.

Du vil gerne udsende emails til alle de personer, du har modtaget en email-permission på – men du vil naturligvis gerne personalisere dine emails til hver enkelt modtagers interesse og stadie i kunderejsen.

Lidt forenklet sagt, så handler facebook-annoncering om at målrette for at frasortere irrelevante modtagere, mens email-automation handler om at personalisere og ramme den rette timing.

Kunderejsen er fundamentet i Marketing Automation

Når du arbejder med Marketing Automation, så begynder det hele med kunderejsen. Du kortlægger, hvordan kundens beslutningsproces typisk ser ud, og så designer du relevant indhold til hver fase i processen.

Så skal Marketing Automation-systemet følge med i hver persons adfærd og løbende vurdere, hvilken fase i kunderejsen, hver person aktuelt befinder sig i. Det giver systemet mulighed for at udsende emails, som både er relevante og har den rette timing i forhold til modtagernes behov.

Det er utrolig effektivt at udsende emails med den helt rigtige timing. Konverteringsraterne ryger i vejret i forhold til de brede udsendelser.

I dette eksempel har du nu 6 faser i kunderejsen, og du har 4 forskellige budskaber – et til hver fase:

• Værdi
• CTA
• Kom i gang
• Loyalitet

Denne målretning er resultatet af, at Marketing Automation-systemet har mulighed for at monitorere personernes adfærd på dit website og dine emails.

Det bliver som regel kombineret med data fra f.eks. din virksomheds CRM-system, kundeservice-system, ordresystem osv. Og måske også fra eksterne kilder, hvor du betaler for at få adgang til at berige dine data.

Det er en guldgrube af information, som Marketing Automation-systemet kan konsolidere.

Ud af alle disse data kan systemet f.eks. udlede, at ”Peter Hansen” har interesse i produktkategorien ”Air-conditioning”, og han aktuelt befinder sig i ”Learn”-fasen i kunderejsen.

Annoncer rammer ikke kunderejsen

Derfor sender systemet automatisk emails til Peter Hansen, der skal rådgive ham om indeklima og sund indretning. Det passer til hans interesse, og det er fagligt indhold (ikke produktrelateret indhold), så det passer til hans fase i kunderejsen.

Men på facebook tordner vi derudaf med ugens tilbud på aircon, og Peter er revnende ligeglad, for han er ikke klar til at købe lige nu.

Den viden, som Marketing Automation-systemet har, bør også afspejles i din annoncering på f.eks. facebook.

Desværre dækker facebook-annoncernes salgsbudskab som regel hele den første del af kunderejsen indtil købet, og det er er STORT problem, for i de fleste tilfælde rammer de skævt (eller slet ikke).

Et traditionelt setup af facebook-annoncering ser således ud i forhold til kunderejsen. Desværre.

Når Peter kommer til evalueringsfasen, så er dine annoncer pludselig relevante, men måske er han undervejs blevet irriteret og har ’muted’ dig.

Og når han har købt dit produkt, så bliver han sikkert frasorteret i din facebook-annoncering. Hvorfor ikke vise facebook-annoncer, der handler om onboarding? Hjælp ham i gang med sit nye produkt. Sørg for, at han har en god førstegangsoplevelse ved at handle hos dig.

Hvis han googler ”hvordan indstiller man aircon” – så ville det være ret godt, hvis det er DIN vejledning, der dukker op som det første annonceresultat.

Her er dit drømme-scenarie

Drømme-scenariet er følgende:



Her overfører Marketing Automation ved indgangen til hver fase opdaterede lister til facebook. Så har du en annoncegruppe for hvert budskab, der sikrer, at hver person altid får den annonce, der passer til vedkommendes fase i kunderejsen.

Du kan også indsætte et ekstra budskab, som jeg i tegningen har kaldt ”Rabat”. Jeg har ikke lyst til at udsende en email, for det virker så useriøst at give rabat i sidste øjeblik.

Men der kan jo dukke et kampagnetilbud op på facebook, som ”tilfældigvis” har den helt rigtige timing i forhold til kundens beslutningsproces.

Det er ”Facebook Nurturing” – altså facebook-annoncering på den måde, du ville bygge et Email Nurturing Flow.

Tænkt eksempel under research fasen:

Casinodanmark.net får løbende trafik, som de konverterer. Men en stor del af trafiken søger blot info - eller rettere bonuskoder - før de klikker videre og opretter en bruger. Derfor kan det virkelig betale sig at sætte flows op for de person, som fx lander på Royal Casino anmeldelses siden. Denne type trafik vil læse og forstå før, de laver en handling og de konverterer som udgangspunkt ikke her og nu. Så de skal påvirkes igen på Facebook med de rigtige budskaber før købet.

Sådan gør du i praksis

Nu kommer vi frem til, hvordan du skal udføre dette i praksis.

Du skal udnytte at facebook (og andre annnonceplatforme) kan importere ”custom audiences”, dvs. lister af email-adresser eller telefonnumre, som identificerer personerne.

Når en person træder ind i en ny fase i kunderejsen, så skal dit Marketing Automation-system tilføje personen til en liste. Det er en nem segmenteringsopgave i systemet.

Denne liste skal løbende opdateres over i et facebook ”Custom Audience”, og vupti-bum … så har du en målgruppe, hvor du kan køre annoncer, der er målrettet alle de personer, der aktuelt er medlem af en specifik fase i kunderejsen.

Når personen rykker videre til næste fase i kunderejsen, så skal du naturligvis pille vedkommende ud af den tidligere fase igen.

Derfor har du i praksis brug for 2 lister per fase:

1) Dem som skal tilføjes et Custom Audience, og
2) Dem som skal fjernes, fordi de er rykket videre.

Det skal du naturligvis ikke gøre manuelt hver eneste dag. Det skal automatiseres.

Det skal automatiseres
Det er så vigtigt, at det er værd at gentage: Det skal automatiseres.

Nogle systemer har en indbygget integration, så du nemt kan opdatere custom audiences direkte fra Marketing Automation-systemets brugergrænseflade. Her er det et eksempel med Oracles Marketing Cloud.



Det er dog ikke alle systemer, der har det indbygget.

Og derfor findes der naturligvis små services, som forbinder dit Marketing Automation-system med dine Custom Audiences.

De stikker simpelthen snablen i begge systemer via deres API, og så kan du opsætte hvilke lister/segmenter i Marketing Automation, der skal opdateres over i Custom Audiences, og hvor ofte.

Her er det et eksempel med SyncSumo, som gør præcis det (og ikke en dyt andet):



Du kan se, at der kører 2 integrationer i min SyncSumo – én til at tilføje nye personer til en rabatkampagne, og én til at fjerne dem.

Det er rimelig nemt at sætte op, hvis du kan finde et integrationssystem, som passer til dit Automation-system.

Du skal være opmærksom på, at det kræver et minimum af volumen for at få dette setup til at virke.

Facebook-annoncer vises kun, hvis der er mindst 20 medlemmer af målgruppen. Så der skal være mindst 20 personer i en given fase til ethvert tidspunkt, for at alle annoncer kører hele tiden.

Det bør du monitorere, hvis det er en udfordring.

Men den største udfordring er som regel at udtænke strukturen for kunderejsen. Det er der, du skal lægge en stor indsats, og det kan godt betale sig at få hjælp fra et bureau, der har prøvet det før.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Bounce Rate
Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Administration

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Salg
Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvordan bliver man ved med at finde gode søgerod? 

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords, IT, Salg

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her