Antallet af nystartede webshops fortsætter med at stige, og i takt med at flere og flere webshops skyder op, jo hårdere bliver konkurrencen på alle parametre, hvilket selvsagt gør det sværere at få foden inden for på et konkurrencepræget marked. SEO er dog ikke det eneste man skal fokusere på, hvis man vil have succes med sin webshop. Både god kundeservice og ikke mindst troværdighed er vigtige faktorer som man ikke må glemme. Jeg har selv prøvet at skulle trænge ind på et svært marked med en webshop og derfor kommer der her fem tips til, hvordan du kan gøre din webshop mere troværdig – og få flere salg.
1: Husk kontaktoplysninger og CVR nummeret
Det første som man skal huske – men som mange særligt små webshop- og hjemmesideejere glemmer – er at vise deres kontaktoplysninger og deres cvr numre på deres sider. Dette er selvsagt et stort problem, særligt hvis man er en lokalfunderet virksomhed, der leverer en bestemt service inden for et lille område. Dette kunne for eksempel være en kørelærer eller lignende. Her er det afgørende, at man klart og tydeligt skilter med sin adresse og man skal helst også vise det via Google maps for en sikkerheds skyld. Derudover er det også vigtigt at man viser sit CVR-nummer på siden. Hvis ikke man gør dette, kan en kunde nemt få en mistanke om at du ikke er reel. Til gengæld må du leve med at de kan læse med i dine regnskaber. Hvis man har flere fysiske butikker eller afdelinger koblet op på sin hjemmeside bør man også gøre opmærksom på dette. Et godt eksempel på hvordan man gør opmærksom på sine adresser ses hos virksomheden Ihero.dk der reparer IPhones i både Aarhus, Herning, Silkeborg og Viborg. Her viser man tydeligt adressen på hver butik i hver enkel by og har oprettet en landingsside med udførlige kontaktoplysninger for hver enkel afdeling.
2: Gør noget ud af din ’Om os’ side – vis din passion og ekspertise
En anden ting som man bør gøre en masse ud af, hvis man gerne vil fremstå troværdigt og ikke mindst vinde kunder, er din Om os side. En om os-side er din mulighed for at sætte ord på din interesse og ikke mindst din passion for de produkter eller services, som du sælger. Her skal du virkelig brænde igennem på skrift, så dine kunder kan se hvordan du skiller dig ud fra dine konkurrenter. Det er noget som kunderne bider mærke i, hvis du kan vise, at du både brænder for din webshop og virkelig ved noget om de services du leverer eller de produkter som du sælger. Et godt eksempel på en god om os side, finder du her.
3: Vis stolt dine referencer frem
En tredje ting som man med fordel kan gøre, hvis man vil fremstå troværdig, er at skilte med sine referencer. Den bedste måde at fremstå troværdig og kompetent er ofte ved at lade andre sætte ord på en selv og sine produkter. Derfor gælder det ret tidligt om at få nogle positive reviews, både via trustpilot og personligt fra dine kunder.
Læg det gerne disse udtalelser ud på din hjemmeside, og hvis du har arbejdet enten for eller sammen med store eller kendte virksomheder, så spørg om du må vise deres logo på din hjemmeside. Det samme gør sig i øvrigt gældende, hvis du har fået noget positiv omtale i kendte medier. Vær ikke bange for at vise det frem, enten ved at lave en side om det med links til artikler eller videointerviews. Det viser at folk har fået øje på dig, og det må der jo være en (positiv) grund til!
4: Skriv ikke noget med småt – vis hvad din hjemmeside handler
En fjerde ting som er vigtig, særligt hvis du arbejder inden for visse brancher, er ikke at skrive noget med småt på din side. Dette kan ofte blive opfattet som et faresignal af dine kunder. Hvis du har en affiliate side, bør du også gøre opmærksom på, at du netop er dette. Et andet eksempel kan ses med en side som moneylender.dk, der er en hjemmeside, der sammenligner lånebetingelser hos forskellige låneudbydere. Her har man gjort et godt stykke arbejde ud af at understrege, at man er en uafhængig sammenligningsside, der finansieres af låneudbydere som siden samarbejder med, og dermed ikke en side, hvor man kan låne penge i traditionel forstand. Åbenhed er derfor afgørende for at kunne fremstå troværdigt.
5: Tilbyd flere betalingsformer end dine konkurrenter.
En femte og sidste ting som er vigtig, hvis man gerne vil fremstå troværdigt er, at man tilbyder alle de foretrukne betalingsmidler, hvilket i Danmark er dankortbetaling, netbank overførsel og ikke mindst mobilepay.
I Danmark bruger de fleste Dankort når de køber noget online, men i mange andre lande såsom i Sverige betaler mange stadig med faktura, og her har flere studier vist, at de webshops som ikke tog imod betaling via faktura – selvom man kan synes at dette virker gammeldags – havde de laveste konverteringsrater. Det samme kan gøre sig gældende herhjemme, hvis man tager imod så mange betalingskort og betalingsformer som muligt.
6: Få styr på din online markedsføring
Mange virksomheder glemmer, at deres digitale salgskanaler også repræsenterer deres kommunikation og brand. Derfor er det ikke ligemeget, hvordan virksomhedens online markedsføring strikkes sammen Hos Obsidian Digital har vi forklaret det her. Hvis du er en webshop, der ikke har en lokal tilstedeværelse, giver det ikke mening at arbejde med lokal SEO.
Typisk anbefaler vi altid, at du starter med at kigge på din SEO, AdWords og Facebook annoncering, da disse er de mest lavt hængende frugter.
Alle disse råd kan betegnes som lavt hængende frugter, når vi taler om at få succes med sin webshop, men netop derfor er det vigtigt at sørge for at få dem høstet.
God fornøjelse!
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.