Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Nystartet webshop - Sådan fremstår du troværdigt fra starten

Antallet af nystartede webshops fortsætter med at stige, og i takt med at flere og flere webshops skyder op, jo hårdere bliver konkurrencen på alle parametre, hvilket selvsagt gør det sværere at få foden inden for på et konkurrencepræget marked. SEO er dog ikke det eneste man skal fokusere på, hvis man vil have succes med sin webshop. Både god kundeservice og ikke mindst troværdighed er vigtige faktorer som man ikke må glemme. Jeg har selv prøvet at skulle trænge ind på et svært marked med en webshop og derfor kommer der her fem tips til, hvordan du kan gøre din webshop mere troværdig – og få flere salg.

1: Husk kontaktoplysninger og CVR nummeret
Det første som man skal huske – men som mange særligt små webshop- og hjemmesideejere glemmer – er at vise deres kontaktoplysninger og deres cvr numre på deres sider. Dette er selvsagt et stort problem, særligt hvis man er en lokalfunderet virksomhed, der leverer en bestemt service inden for et lille område. Dette kunne for eksempel være en kørelærer eller lignende. Her er det afgørende, at man klart og tydeligt skilter med sin adresse og man skal helst også vise det via Google maps for en sikkerheds skyld. Derudover er det også vigtigt at man viser sit CVR-nummer på siden. Hvis ikke man gør dette, kan en kunde nemt få en mistanke om at du ikke er reel. Til gengæld må du leve med at de kan læse med i dine regnskaber. Hvis man har flere fysiske butikker eller afdelinger koblet op på sin hjemmeside bør man også gøre opmærksom på dette. Et godt eksempel på hvordan man gør opmærksom på sine adresser ses hos virksomheden Ihero.dk der reparer IPhones i både Aarhus, Herning, Silkeborg og Viborg. Her viser man tydeligt adressen på hver butik i hver enkel by og har oprettet en landingsside med udførlige kontaktoplysninger for hver enkel afdeling. 

2: Gør noget ud af din ’Om os’ side – vis din passion og ekspertise
En anden ting som man bør gøre en masse ud af, hvis man gerne vil fremstå troværdigt og ikke mindst vinde kunder, er din Om os side. En om os-side er din mulighed for at sætte ord på din interesse og ikke mindst din passion for de produkter eller services, som du sælger. Her skal du virkelig brænde igennem på skrift, så dine kunder kan se hvordan du skiller dig ud fra dine konkurrenter. Det er noget som kunderne bider mærke i, hvis du kan vise, at du både brænder for din webshop og virkelig ved noget om de services du leverer eller de produkter som du sælger. Et godt eksempel på en god om os side, finder du her.

3: Vis stolt dine referencer frem
En tredje ting som man med fordel kan gøre, hvis man vil fremstå troværdig, er at skilte med sine referencer. Den bedste måde at fremstå troværdig og kompetent er ofte ved at lade andre sætte ord på en selv og sine produkter. Derfor gælder det ret tidligt om at få nogle positive reviews, både via trustpilot og personligt fra dine kunder.


Læg det gerne disse udtalelser ud på din hjemmeside, og hvis du har arbejdet enten for eller sammen med store eller kendte virksomheder, så spørg om du må vise deres logo på din hjemmeside. Det samme gør sig i øvrigt gældende, hvis du har fået noget positiv omtale i kendte medier. Vær ikke bange for at vise det frem, enten ved at lave en side om det med links til artikler eller videointerviews. Det viser at folk har fået øje på dig, og det må der jo være en (positiv) grund til!

4: Skriv ikke noget med småt – vis hvad din hjemmeside handler 
En fjerde ting som er vigtig, særligt hvis du arbejder inden for visse brancher, er ikke at skrive noget med småt på din side. Dette kan ofte blive opfattet som et faresignal af dine kunder. Hvis du har en affiliate side, bør du også gøre opmærksom på, at du netop er dette. Et andet eksempel kan ses med en side som moneylender.dk, der er en hjemmeside, der sammenligner lånebetingelser hos forskellige låneudbydere. Her har man gjort et godt stykke arbejde ud af at understrege, at man er en uafhængig sammenligningsside, der finansieres af låneudbydere som siden samarbejder med, og dermed ikke en side, hvor man kan låne penge i traditionel forstand. Åbenhed er derfor afgørende for at kunne fremstå troværdigt.

5: Tilbyd flere betalingsformer end dine konkurrenter.

En femte og sidste ting som er vigtig, hvis man gerne vil fremstå troværdigt er, at man tilbyder alle de foretrukne betalingsmidler, hvilket i Danmark er dankortbetaling, netbank overførsel og ikke mindst mobilepay.

I Danmark bruger de fleste Dankort når de køber noget online, men i mange andre lande såsom i Sverige betaler mange stadig med faktura, og her har flere studier vist, at de webshops som ikke tog imod betaling via faktura – selvom man kan synes at dette virker gammeldags – havde de laveste konverteringsrater. Det samme kan gøre sig gældende herhjemme, hvis man tager imod så mange betalingskort og betalingsformer som muligt.

6: Få styr på din online markedsføring

Mange virksomheder glemmer, at deres digitale salgskanaler også repræsenterer deres kommunikation og brand. Derfor er det ikke ligemeget, hvordan virksomhedens online markedsføring strikkes sammen Hos Obsidian Digital har vi forklaret det her. Hvis du er en webshop, der ikke har en lokal tilstedeværelse, giver det ikke mening at arbejde med lokal SEO.

Typisk anbefaler vi altid, at du starter med at kigge på din SEO, AdWords og Facebook annoncering, da disse er de mest lavt hængende frugter.

 

Alle disse råd kan betegnes som lavt hængende frugter, når vi taler om at få succes med sin webshop, men netop derfor er det vigtigt at sørge for at få dem høstet.

God fornøjelse!

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Bounce Rate
Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Administration

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords, IT, Salg

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her