Tags: Kommunikation
Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!
I maj måned lancerede jeg min seneste virksomhed, onlinemarketing-bureauet Obsidian Digital. Ideen til at gøre dette kom naturligt til mig, da jeg så, der var et hul i markedet inden for digital marketing.
Jeg følte ikke, at de etablerede search-bureauer havde tilstrækkeligt fokus på at levere en samlet marketingsstrategi til deres kunder, men kun på den digitale markedsføring – rigtig mange af de nuværende bureauer er super skarpe til deres søgemaskineoptimering eller Google AdWords, men de færreste stiller de rigtige spørgsmål før samarbejdet starter. Det resulterer i, at kunderne får et godt produkt som ikke performer fordi priserne muligvis var fastsat forkert eller at det slet ikke var SEO kunden skulle have men AdWords..
Så den ide var kort sagt meget lige ud ad landevejen – hvis du har kendskab til et bestemt emne eller en bestemt branche, og du kan se nogle aspekter, der kan forbedres eller gøres mere professionelt, så har du gode forudsætninger for at starte en succesfuld forretning.
Det er dog ikke altid tilfældet, at man har en stor faglig indsigt i et givent emne eller industri, som man kan udnytte til at starte sin egen forretning.
Derfor må man ofte stille nogle andre spørgsmål, hvis man vil finde frem til en god ide. En metode man kan benytte sig af i denne situation er ved at spørge dig selv: hvad er populært om få år?
Jeg har selv flere gange kigget imod skønlitteraturen, når jeg har skullet starte en webshop. Således tog jeg en chance, da jeg startede Alor.dk i 2013. På det tidspunkt lagde jeg mærke til, at erotisk litteratur var blevet mainstream efter udgivelsen af først Twilight-serien og senere Fifity Shades of Grey-bøgerne. Og det smittede hurtigt af på markedet for sexlegetøj hvor sexlegetøj i de senere år er blevet langt mere udbredt end tidligere. Jeg tror selv, at litteraturen her har spillet en stor rolle i, at åbne folks øjne for en ny verden – det er jo det som litteratur gør.
Derfor kan man sagtens tage et kig på, hvad der rører sig indenfor skønlitteraturen og filmens verden, hvis man vil lede efter nye trends. Hvis der kommer et nyt franchise ligesom Harry Potter eller Fifty Shades of Grey er der også penge at tjene ved at sælge merchandise.
En tredje løsning er at tage til udlandet. Her er det klogest at tage til lande, som vi kan sammenligne os med, som eksempelvis Storbritannien og USA, hvor man har en lignende forbrugskultur og samme høje grad af digitalisering. Ved at tage på opdagelse i udlandet kan du måske få øje på koncepter, ideer eller produkter, som du forventer kommer til Danmark indenfor en overskuelig fremtid.
Som et eksempel kan man her se på udviklingen indenfor droner. Droner har været populært blandt elektronikentusiaster i flere år men det er først her for nylig at det rigtigt har fået fat i danskerne.
Rocket Internet har altid været gode til at lade dem inspirere af andres koncepter. Hvis de kan se, at et koncept fungerer godt i Sydamerika, tager de blot konceptet og kopierer det til et andet land, som nogenlunde opfylder de samme kriterier. Nemt og effektivt.
Endnu en metode du kan bruge til at finde dit næste projekt er ved at gå på jagt efter gamle etablerede brancher, der stadig ikke er kommet på nettet.
Som et eksempel kan jeg her nævne Cofman.com, der er lykkedes med dette. Cofman er i dag den største online sommerhusportal i Danmark, der har over 85% af alle danske sommerhuse på deres side. Danskere har altid været meget glade for at tage i sommerhus, men før skulle man ofte ringe til et udlejningsselskab indenfor normal åbningstid osv. I Cofmans tilfælde har man derfor fra starten af vidst at der var en efterspørgsel efter sommerhuse som man kunne tjene penge på og jo mere onlinebasseret sommerhusudlejning bliver jo bedre vil de klare sig.
Når det kommer til gamle branche, er der fortsat gang i affiliate aktiviteterne. I dag kræver det mere, men det betyder også, at der er færre spiller. En branche mange fortsat undervurderer er betting og casino. Jeg har nogle bekendte, som tjener kassen hver eneste måned på hjemmesider om poker, væddemål, og bonuskoder. Vi taler om et mange mange tusindekroner.
Hvad er kunsten så? Det er såmænd at levere et højt kvalitet. Du bliver nød til at bruge tid og penge på at bygge en ordenlig affiliate website i dag. Jeg bruger aldrig selv under 5.000 kr. på et design, og jeg tager mig tid til at undersøge, hvilke informationer folk gerne vil have. Næste skridt er et bygge kvalitets links, som i sig selv også er en kunst. Noget af det mest effektive linkbuilding ift. tid og ressourcer er altid at hive fat i netværket. Snak med dine bekendte og hør om, I ikke kan hjælpe hinanden. Det er helt ok, og det er praktiseret blandt alle online marketing folk.
Den sidste løsning kan lyde nem, men det er den langt fra altid. Men en måde at skabe en succesfuld forretning på, er ved at skabe en konkurrent til en aktør i et marked, hvor der er lille eller ingen konkurrence. Som et eksempel på dette kan jeg nævne Hungry.dk, som jeg blev ansat i kort før de startede op.
Her var målet entydigt at skabe en konkurrent til Just Eat, der i alt for mange år havde haft hele markedet for junkfood for sig selv. Derfor ville Hungry gerne skabe en konkurrent og meget sigende tage en ordentlig bid af Just Eats kage. På overfladen er der måske ikke den store forskel på de to virksomheders koncepter, men det kan jeg dog garantere at der er, selvom det ikke ser sådan ud, ved første øjekast.
Men ligesom jeg startede med at sige så gælder det om at forbedre og effektivisere og levere noget nyt, hvis du vil have succes. Men hvis du prøver at komme ind i et marked med få konkurrenter eller måske kun en konkurrent, så behøver man ikke altid at opfinde den dybe tallerken. På den anden side skal man være klar over at hvis man tager kampen op imod en gigant som Just Eat, så er der en god chance for at de bider hovedet af dig.
Det samme har Niclas gjort med Testmagasinet.dk For et par år siden fandtes der ganske få danske hjemmesider med fokus på test af alverdens produkter. Det er slet ikke så svært, og man skal lade være med at gøre det svært for sig selv. Niclas startede med at lave en site:domæne søgning på alle konkurrenterne for at identificere deres stærkeste artikler. Dernæst udvalgte han 50 artikler og fik en række freelancere til at skrive endnu bedre artikler med mere indhold (ægte Brian Dean stil). I dag er testmagasinet.dk en af Danmarks mest besøgte.
Det er slet ikke så svært.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.