Bloggen

Starthjælp til førsterangs-iværksættere: Sådan finder du hullerne i markedet

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder! 

Lige ud ad landevejen: ideen bag Obsidian Digital

I maj måned lancerede jeg min seneste virksomhed, onlinemarketing-bureauet Obsidian Digital. Ideen til at gøre dette kom naturligt til mig, da jeg så, der var et hul i markedet inden for digital marketing.
Jeg følte ikke, at de etablerede search-bureauer havde tilstrækkeligt fokus på at levere en samlet marketingsstrategi til deres kunder, men kun på den digitale markedsføring – rigtig mange af de nuværende bureauer er super skarpe til deres søgemaskineoptimering eller Google AdWords, men de færreste stiller de rigtige spørgsmål før samarbejdet starter. Det resulterer i, at kunderne får et godt produkt som ikke performer fordi priserne muligvis var fastsat forkert eller at det slet ikke var SEO kunden skulle have men AdWords..

Så den ide var kort sagt meget lige ud ad landevejen – hvis du har kendskab til et bestemt emne eller en bestemt branche, og du kan se nogle aspekter, der kan forbedres eller gøres mere professionelt, så har du gode forudsætninger for at starte en succesfuld forretning.

På afveje: fra skolebøger til skønlitteratur

Det er dog ikke altid tilfældet, at man har en stor faglig indsigt i et givent emne eller industri, som man kan udnytte til at starte sin egen forretning.
Derfor må man ofte stille nogle andre spørgsmål, hvis man vil finde frem til en god ide. En metode man kan benytte sig af i denne situation er ved at spørge dig selv: hvad er populært om få år?
Jeg har selv flere gange kigget imod skønlitteraturen, når jeg har skullet starte en webshop. Således tog jeg en chance, da jeg startede Alor.dk i 2013. På det tidspunkt lagde jeg mærke til, at erotisk litteratur var blevet mainstream efter udgivelsen af først Twilight-serien og senere Fifity Shades of Grey-bøgerne. Og det smittede hurtigt af på markedet for sexlegetøj hvor sexlegetøj i de senere år er blevet langt mere udbredt end tidligere. Jeg tror selv, at litteraturen her har spillet en stor rolle i, at åbne folks øjne for en ny verden – det er jo det som litteratur gør.

Derfor kan man sagtens tage et kig på, hvad der rører sig indenfor skønlitteraturen og filmens verden, hvis man vil lede efter nye trends. Hvis der kommer et nyt franchise ligesom Harry Potter eller Fifty Shades of Grey er der også penge at tjene ved at sælge merchandise.

Lidt af en omvej: en tur til udlandet 

En tredje løsning er at tage til udlandet. Her er det klogest at tage til lande, som vi kan sammenligne os med, som eksempelvis Storbritannien og USA, hvor man har en lignende forbrugskultur og samme høje grad af digitalisering. Ved at tage på opdagelse i udlandet kan du måske få øje på koncepter, ideer eller produkter, som du forventer kommer til Danmark indenfor en overskuelig fremtid.
Som et eksempel kan man her se på udviklingen indenfor droner. Droner har været populært blandt elektronikentusiaster i flere år men det er først her for nylig at det rigtigt har fået fat i danskerne.

Rocket Internet har altid været gode til at lade dem inspirere af andres koncepter. Hvis de kan se, at et koncept fungerer godt i Sydamerika, tager de blot konceptet og kopierer det til et andet land, som nogenlunde opfylder de samme kriterier. Nemt og effektivt.

Fra landevej til motorvej: udfordr de gamle brancher!

Endnu en metode du kan bruge til at finde dit næste projekt er ved at gå på jagt efter gamle etablerede brancher, der stadig ikke er kommet på nettet.
Som et eksempel kan jeg her nævne Cofman.com, der er lykkedes med dette. Cofman er i dag den største online sommerhusportal i Danmark, der har over 85% af alle danske sommerhuse på deres side. Danskere har altid været meget glade for at tage i sommerhus, men før skulle man ofte ringe til et udlejningsselskab indenfor normal åbningstid osv. I Cofmans tilfælde har man derfor fra starten af vidst at der var en efterspørgsel efter sommerhuse som man kunne tjene penge på og jo mere onlinebasseret sommerhusudlejning bliver jo bedre vil de klare sig.

Når det kommer til gamle branche, er der fortsat gang i affiliate aktiviteterne. I dag kræver det mere, men det betyder også, at der er færre spiller. En branche mange fortsat undervurderer er betting og casino. Jeg har nogle bekendte, som tjener kassen hver eneste måned på hjemmesider om poker, væddemål, og bonuskoder. Vi taler om et mange mange tusindekroner.

Hvad er kunsten så? Det er såmænd at levere et højt kvalitet. Du bliver nød til at bruge tid og penge på at bygge en ordenlig affiliate website i dag. Jeg bruger aldrig selv under 5.000 kr. på et design, og jeg tager mig tid til at undersøge, hvilke informationer folk gerne vil have. Næste skridt er et bygge kvalitets links, som i sig selv også er en kunst. Noget af det mest effektive linkbuilding ift. tid og ressourcer er altid at hive fat i netværket. Snak med dine bekendte og hør om, I ikke kan hjælpe hinanden. Det er helt ok, og det er praktiseret blandt alle online marketing folk.

Gå imod strømmen: skab en konkurrent!

Den sidste løsning kan lyde nem, men det er den langt fra altid. Men en måde at skabe en succesfuld forretning på, er ved at skabe en konkurrent til en aktør i et marked, hvor der er lille eller ingen konkurrence. Som et eksempel på dette kan jeg nævne Hungry.dk, som jeg blev ansat i kort før de startede op.

Her var målet entydigt at skabe en konkurrent til Just Eat, der i alt for mange år havde haft hele markedet for junkfood for sig selv. Derfor ville Hungry gerne skabe en konkurrent og meget sigende tage en ordentlig bid af Just Eats kage. På overfladen er der måske ikke den store forskel på de to virksomheders koncepter, men det kan jeg dog garantere at der er, selvom det ikke ser sådan ud, ved første øjekast.

Men ligesom jeg startede med at sige så gælder det om at forbedre og effektivisere og levere noget nyt, hvis du vil have succes. Men hvis du prøver at komme ind i et marked med få konkurrenter eller måske kun en konkurrent, så behøver man ikke altid at opfinde den dybe tallerken. På den anden side skal man være klar over at hvis man tager kampen op imod en gigant som Just Eat, så er der en god chance for at de bider hovedet af dig.

Det samme har Niclas gjort med Testmagasinet.dk For et par år siden fandtes der ganske få danske hjemmesider med fokus på test af alverdens produkter. Det er slet ikke så svært, og man skal lade være med at gøre det svært for sig selv. Niclas startede med at lave en site:domæne søgning på alle konkurrenterne for at identificere deres stærkeste artikler. Dernæst udvalgte han 50 artikler og fik en række freelancere til at skrive endnu bedre artikler med mere indhold (ægte Brian Dean stil). I dag er testmagasinet.dk en af Danmarks mest besøgte.

Det er slet ikke så svært.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

De mest successfulde arbejder med hele deres kanalmix og oftest, har SEO den højeste prioritet. En af de områder som du særligt skal fokusere på i 2021 er på den samlede brugeroplevelse.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:

Alle virksomheder er i hver deres grad blevet mere og mere digitale i takt med at verden går igennem en kæmpe digitalisering, som kun vil blive større. Alle virksomheder ønsker en større rækkevidde og mere synlighed overfor deres kunder. Det handler om at fange kundernes opmærksom først, men også skabe deres lyst og behov for lige netop at vælge ens virksomhed og ikke konkurrenten.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:

<p>Har du en virksomhed, hvor det er tid til i rykker online og får markedsført på de populære sociale medier, så kommer der her en vejledning til, hvor i bør gøre det og hvordan.&nbsp;</p>

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvordan bliver man ved med at finde gode søgerod? 

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Det kan være ganske frustrerende, at have brugt en masse tid og energi på at have opbygget en flot og kreativ webshop, som man føler har det hele, undtaget kunder der i virkeligheden køber produkterne. Her kommer der nogle tips til, hvordan man kan forbedre sin konverteringsrate, og derved få gang i salget.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital


Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Tags:
Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic

Partner, Obsidian Digital

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.

Partner, Obsidian Digital

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.

Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.

Følg Sasa på og hans egen blog.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.