Internettet er i stigende grad en hyppig anvendt platform, og i takt med dets stigende popularitet, har samfundet også tilpasset sig. Hvor man tidligere brugte manuelle metoder til at begå sig både i privat- og erhvervslivet, har man nu udskiftet disse metoder med en mere effektiv løsning: internettet.
Drastisk ændring på kort tid
For blot ti år siden var internettet og digitale enheder en langt mindre del af vores hverdag end hvad man ser i dag. Dengang foregik det meste manuelt. Man sendte post i stedet for mails, man afholdte møder hvor fysisk tilstedeværelse var nødvendigt i stedet for Skype-møder, og man mødtes for at fortælle om det nye i sit liv i stedet for at lægge et opslag op på de sociale medier.
Højt digitalt forbrug = samfundsændring
Men i dag ser det meget anderledes ud. Den digitale verden fylder efterhånden meget i vores liv, og det er meget få, der ikke ejer en digital enhed i form af en smartphone, en tablet eller en computer.
Denne ændring i vores personlige liv og vores adfærd, har gjort det nødvendigt for virksomheder, offentlige såvel som private, at følge med. I dag er internettet en så integreret del af vores hverdag, at selv de ældre borgere er nødt til at lære at begå sig online. Den offentlige sektor har nemlig også mærket det digitale skift, og alle borgere skal derfor nu kunne bruge de digitale tjenester. Eksempelvis modtager man i dag størstedelen af posten online, og det er derfor en nødvendighed at kunne begå sig på internettet, hvis man skal have adgang til de helt basale ting som post.
Virksomheders digitale integration
Ikke kun den offentlige sektor, men også private virksomheder har mærket præferencen for den digitale verden blandt forbrugere. Som resultat befinder et stort antal virksomheder sig i dag online på den ene eller anden måde.
Nogle virksomheder har skabt en online platform på de sociale medier, hvor de brander deres virksomhed og dets produkter eller serviceydelser, og samtidig skaber en community. Andre har valgt at lave webshops og udbyde deres produkter og ydelser der i kombination med fysiske butikker, mens en tredje gruppe har valgt udelukkende at befinde sig online.
Et eksempel på et brand, der har skabt et imponerende online interaktivt community, er Faxe Kondi, som har benyttet sig af Facebook til at nå ud til deres målgruppe. Her poster de konkurrencer, sjove facts og meget mere.
Herudover er der, som nævnt, virksomheder der både er tilstede fysisk og online, og her er der ikke kun tale om eksempelvis tøjbutikker, men også blandt andet TEDxAarhus, som organiserer live fysiske events, der består af en stor blanding af mennesker, der afholder taler om ideer og synspunkter, der er værd at sprede. I kombination med disse live events, uploades disse taler også som online videoer, med formål at starte interessante diskussioner i de lokale fællesskaber.
Til sidst er der, som omtalt, virksomheder der kun befinder sig online. Dette kan både være virksomheder, der sælger et bestemt produkt, men også virksomheder der udbyder ydelser. Eksempelvis er der i dag et stigende antal af online casinoer, som for at tiltrække kunder online, udbyder startbonusser, blandt andet LeoVegas casino, som på vegasbonuskode.dk i øjeblikket har en yderst appellerende startbonus.
Det er altså ikke kun privatpersoner, som har ændret adfærd, og i stigende grad bruger de sociale medier, men hele samfundet, der har ændret arbejdsmetode i takt med en stigende præference til den digitale verden. Som forklaret, er en stor del af samfundet integreret i den digitale verden, men idet den er i stor vækst, kan vi forvente flere ændringer til fordel for den digitale verden i fremtiden.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.