Det er ofte en vanskelig opgave at finde den rette markedsføring for din virksomhed. Nøglen til succesen er ofte at etablere dit unikke salgsargument (USP). Når du udforsker og prøver at specificere din USP, skal du spørge dig selv; hvad er mit differentieringsgrundlag? Hvad definerer mig og skelner mig fra resten? Hvorfor vil kunden købe mit produkt/min ydelse?
Det er ikke altid nemt at identificere. Jeg kommer derfor med 5 eksempler på uimodståelige USP’er til inspiration.
1. Tryghed hos Norsknettcasino
Spillebranchen er i vækst, men det er også en branche, der bliver angrebet fra mange sider. Den bliver blandt andet angrebet for at limitere og afhængiggøre brugere. Dette er derfor et punkt, hvor man virkelig kan differentiere sig fra sine konkurrenter.
Det udnytter Norsknettcasino til fulde. Hvis en potentiel kunde går ind på norsnettcasino.net for at lede efter de ’beste casino bonus 2017’, men stadig befinder sig i evalueringsfasen i købsbeslutningsprocessen, vil vedkommende med større sandsynlighed registrere sig, når personen ser, at virksomheden benytter sig af branchespecifikke, troværdige ikoner.
2. 'Outspoken' medier
Hvordan differentierer man sig hos medierne? Ved rent faktisk at tale lige ud af posen. Medierne har fået et ry af konstant at have skjulte agendaer. Når en virksomhed pludselig fremstår modige, stolte og ikke er bange for at sige præcis, hvad de mener. Det er præcis hvad Outspoken media gør.
At de tilmed alle er kvinder, og ikke er bange for at skelne med det, giver dem endnu en konkurrencemæssig fordel.
3. Velgørenhed hos Toms Shoes
Toms Shoes har mange USP’er. Designet er populætr. De er komfortable, lette og billige. Men det der virkelig differentierer virksomheden for resten, er deres CSR-profil.
Mange donerer en vis procentdel af et køb til velgørende formål, men det er få der donerer et helt nyt par af deres sko til et barn i nød, for hver gang du foretager et køb.
4. Tinder Headshots
”Get the most out of Tinder by taking photos of you that show your true self, or a slightly better looking version”
Tinder Headshot formår at differentiere sig som ekstra ydelse til et allerede eksisterende produkt. de har haft en lidt anden fremgangsmåde. I stedet for at spørge, hvad der skelner mig fra resten, har de udforsket, hvorfor folk benytter et allerede eksisterende produkt.
De er kommet frem til, at det for brugerne primært er bekræftelsen i de mange matches, der skaber behovet, og har med udgangspunkt i det lavet en app, der giver brugere mulighed for endnu mere bekræftelse. Ved at tænke i USP’er har de formået at lave en Blue Ocean.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.