Søgeordsanalysen er en af den digitale marketings kongediscipliner, og derfor også en af de mest udfordrende. Det er virkelig her man kan skille sig ud fra konkurrenterne og vinde slaget om at tiltrække mest trafik. Jeg har selv brugt rigtig lang tid på søgeordsanalyser, så hvis du mangler noget yderligere inspiration, kommer der her fire tips, du kan bruge i arbejdet med dine søgeordsanalyser.
1: ’Hack’ en branche ved hjælp af Wikipedia
Som digital konsulent er tiden ofte knap, hvilket betyder at man skal hurtigt skal kunne opnå en hvis brancheindsigt, herunder i dine kunders ordforråd og sprogbrug, da fagtermer er rigtige gode søgeord, da konverteringsraten som regel er meget højt, uanset om der er tale om en bank, en håndværkervirksomhed eller et advokatkontor. Den bedste måde i min bog, på at ’hacke’ en branche og få en forståelse for centrale termer er på Wikipedia. Søger man efter den danske wikipedia version for fodboldklubber, vil man lynhurtig få en oversigt over alle danske fodboldklubber. Hvis man har en betting side som spiltips, kan man få hurtig inspiration til hvilke klubber, man kan lave aritkler om.
Selvfølgelig skal man være kritisk, men de fleste Wikipedia sider er i dag meget troværdige og netop fordi, at Wikipedia gør så godt brug af interne links, kan man hurtigt komme til at forstå en branche og dermed finde en lang række relevante søgeord herunder særligt synonymer.
2: Brug hv-spørgsmål som søgeord
En anden måde man kan få ekstra trafik til sin side på er ved at udarbejde blogindlæg, der svarer på ofte stillede spørgsmål relateret til din kundes branche. Rigtig mange danskere bruger stadig Google til at stille deciderede spørgsmål og derfor bruges Google i høj grad til research. Dette bør man udnytte ved altid at undersøge, hvilke spørgsmål, der stilles inden for din kundes branche. For eksempel er der mange danskere, der gerne vil vide hvor man kan finde det billigste lån med de højeste renter, hvilke rettigheder man har i forbindelse med skilsmisse, eller hvad hunde ikke må spise. Antallet af søgninger her vil selvfølgelig variere alt efter hvilken branche der er tale om, men man kan hurtigt finde sig nogle yderst relevante søgeord med lav konkurrence.
3: Husk at inkludere gadenavne for lokale søgninger
En tredje ting som man bør huske – særligt hvis man arbejder med lokale kunder – er at undersøge hvor mange søgninger der er inden for kundens erhverv på gadeniveau. Selvom Danmark er et lille land, så er der masser af danskere som søger efter produkter og ydelser på gadeniveau. Dette er særligt relevant for servicevirksomheder som blandt andet restauranter, frisører, håndværkere, elektrikere og mange flere. Særligt i København er der mange steder, hvor befolkningstætheden er meget høj blandt andet på Østerbro og Frederiksberg, og derfor er det naturligt at der er mange, der vælger at starte med at søge efter en virksomhed eller en ydelse i nærheden af dem selv, særligt hvis man ved at udbuddet af eksempelvis restauranter eller frisører er stort. I USA er denne tendens endnu mere udbredt end herhjemme!
4: Gode søgeord er mere end bare volumen og lav konkurrence
Udover at finde søgeord med den rette mængde trafik er det også vigtigt at vide hvordan man prioriterer sine søgeord – og her er det ikke kun volumen der er afgrøderne. De fleste i min branche bruger Google Keyword Planner i deres arbejde. Og selvom det er et fantastisk værktøj så har den nogle mangler, som jeg til gengæld synes ahrefs keyword tool udfylder. Med Ahrefs kan man også få et fingerpeg om hvor mange links man skal have for at komme på side 1 for et givent søgeord og derudover kan man se hvordan fordelingen af klik fordeler sig på organiske og betalte resultater, hvilekt er særlgit vigtigt inden for brancher hvor der i forvejen er stor konkurrence ligesom det er tilfældet inden for blandt andet tøj og ikke mindst sportsbetting. I disse brancher er det svært at komme helt udenom at man skal byde på mange af de samme kategorier som sine konkurrenter og måske overveje yderligere tiltags da alle bettingvirksomheder tilbyder en gratis sport betting bonus og de fleste tøjbutikker slår også på både fri fragt og gratis ombytning.
Men ved at have et overblik over hvor svært det er at rangere på et givent søgeord, samt kan se hvordan de forskellige kliks fordeler sig imellem betalte og organiske resultater, har du noget viden du kan bruge til at forbedre dine kunders resultater markant. Det skal dog siges at jeg stadig vil anbefale Google Keyword Planner, men i dag bruger jeg det ikke uden først at tjekke med dataen hos Ahrefs. Ahrefs inkludere dog også søgninger fra Bing, så derfor skal man altid afstemme antallet af søgninger med Googles keyword planner.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.