Tags: Administration
Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.
Alt effektivitet på arbejdspladsen starter og slutter ved økonomien. Hvis du ikke nemt kan finde relevante nøgletal, holde øje med at budgettet holder eller danne dig et overblik over, hvilke poster du kan spare på, vil din effektivitet forringes betydeligt.
Den gode løsning er at bruge Excel til budgettering fra start af. Bliv komfortabel med værktøjet, og lav budgettet, så det giver mening for dig.
Det vil tage dig en halv krig, hvis du manuelt skal udregne alle de vigtige beregninger. Dit årsregnskab og årsopgørelse vil blive lavet på rekordtid efter du er blevet en haj til Excel.
Manuelt arbejde er oftest ikke specielt fakturerbart i og med effekten af processen er væsentlig mindre end de sammenlagte timer, der er brugt på det. Derfor kan det være fordelagtigt at automatisere så mange af sine processer som muligt.
Et værktøj som din startup virksomhed bør implementere, er et ERP-system. Det er et system, der holder styr på områder som økonomi, salg, logistik, lager mv. Systemet skaber og præsenterer det overordnede overblik over produktrejsen igennem din virksomhedens interne og eksterne processer.
I en kort betegnelse vil et ERP samle alt data ét sted, således at de ansatte har et datagrundlag at træffe beslutninger på.
Ydermere er et godt kendskab til Microsoft-pakken til arbejdsbrug også et værktøj, der straks vil hjælpe dine medarbejdere til at skyde de korte genveje, opstille udtryksfulde PowerPoint og generelt blive komfortabel med programmerne. På Abakion.com kan du booke en konsultation, hvor du kan sparre omkring, hvilket system der ville være den bedste løsning til din nyopstartede virksomhed.
Effektiviteten kan hurtigt blive forringet, hvis de ansatte hele tiden, er nødsaget til at spørge om hjælp fra andre. Dette kan forhindres, hvis man løbende holder nogle møder, hvor man opdaterer hinanden på områder, man er særligt stærk indenfor.
Viden kan både bestå i nye funktioner i Excel, en ny spirende konkurrent eller en præsentation af nye muligheder for markedsføring digitalt.
For det første vil dine medarbejdere få en mere nuanceret viden, som er værdifuldt for kvaliteten af deres arbejde. Og for det andet slipper de for at spilde en masse tid på at spørge om simple ting på kryds og tværs af vidensområder, som vil resultere i en mere effektiv arbejdsdag for alle parter.
Med disse 3 tips vil du forhåbentlig opleve en stigning i den generelle effektivitet og tilfredshed på din arbejdsplads.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.