Tags: Salg
Tilfredsstil dine kunder
God kundeservice er et af de vigtigste grundsten for at kunne have en forretning kørende. At have tilfredse kunder og at kunne bibeholde eksisterende kunder skal derfor også tænkes ind i den altid vedvarende salgsproces. Generelt er det en god ide at have en god kommunikation, og at kunden altid føler, at de kan kontakte jer - selv når de har dumme spørgsmål. Det bedste er, hvis du kan give dine nuværende og potentielle kunder en ekstra service, hvor du adskiller dig fra konkurrenten. Sælger du f.eks. fysiske varer, kan du med en webshop have åbent 24 timer i døgnet. For det første kan dine kunder bruge din online shop til løbende at se tilgængelige varer og nye kollektioner, og din forretning vil dermed også have større potentiale for hurtige salg og mersalg. For det andet skal du ikke bøvle med fysiske salgskataloger og fakturaer, og dermed sparer du både penge og tid.
Outsourcing af opgaver
Jo mere din business vokser, jo flere ansvarsområder og to-do lists vil dukke op. For ikke at miste fokus, er man nødt til at fralægge sig noget ansvar til specialister, som kan hjælpe din forretning med at vokse endnu mere. Hvis du gerne vil fokusere på salg, så kan du f.eks. få nogle andre for at stå for fakturering eller leadgenerering. En stor del af salgsprocessen bliver brugt på at finde og kontakte leads, hvilket sommetider kan føles demotiverende når du bare vil ud og mødes med potentielle kunder. Mange virksomheder bruger sociale medier som Facebook og LinkedIn til at anskaffe nye kunder, og her kan man benytte sig af danske Obsidian, der specialiserer sig i digital markedsføring. Hvis denne del bliver outsourcet, kan du bruge mere tid og energi på at mødes med kunderne og få salget i hus!
Optimer dine salgsprocesser
Kunne det ikke være dejligt at bruge tiden på det, der faktisk er vigtigst for din virksomhed? Man kommer ofte til at undervurdere, hvor meget tid man skal bruge på kontoret, og pludselig ophober papirarbejdet sig. Hvis nogle af dine salgsprocesser ikke skal outsources, kan alt fra ovennævnte leadgenerering og møde med kunder til håndtering af fakturaer optimeres. Den nemmeste måde at optimere dine processer på, er at finde digitale løsninger, der netop passer til din forretning. En mulighed hertil kan findes ved at benytte sig af en platform, der samler alle dine B2B aktiviteter på ét sted. Et godt bud på det er Traede, der er en B2B cloud-baseret platform, der blandt andet effektiviserer lagerstyring, fakturering, produkthåndtering, salg og genbestillinger.
Digitaliser din forretning
Uanset, hvordan din forretning er bygget op, er det i dag en nødvendighed at tænke digitalt. Der findes mange cloud-baserede platforme, som kan hjælpe din virksomhed med at sælge bedre og effektivisere forretningens processer. Du skal også tænke på at digitalisere alt fra at holde styr på dine nye leads til at skulle sælge fysiske produkter til andre firmaer. Ved at bruge skyen også kaldt “the Cloud”, kan du arbejde hvor som helst og når som helst. Cloud-løsninger gør din virksomhed tilgængelig, så længe du har internet - og hvornår har man ikke det?
Tænk globalt
Internettet har gjort det nemmere for virksomheder at få internationale kunder. At sælge uden for landets grænser åbner op for mere vækst samt muligheder for ekspansion til nye markeder. Det kan virke uoverskueligt at skulle sælge til virksomheder i andre lande, men hvis der er behov for dit produkt i Danmark, så er der også sandsynlighed for, at det kan bruges i de nærliggende lande som Norge, Sverige og Finland samt f.eks. Tyskland og Holland. Hvis dit produkt har internationalt potentiale, skal du selvfølgelig bruge lidt tid på at oversætte din hjemmeside til hvert fald engelsk. Derudover kan du overveje at ansætte en eller flere sælgere, der kan sproget i nogle af de andre lande. Hvis du sælger fysiske produkter, skal dine produktbeskrivelser også oversættes, og derudover skal du have undersøgt, hvilke internationale salgsmesser, du bør deltage i. Igen, bør du overveje en online salgsplatform, så dine internationale kunder altid har adgang til dine varer, uanset tidszone og sted.
Når du sælger B2B er dine kunder andre firmaer, og det handler derfor ofte mere om at samarbejde, og derfor mindre om hurtige salg. Kundekontakten er en vedvarende salgsproces, og du skal overveje både at outsource og benytte dig af digitale platforme, så du kan fokusere på selve salget og kunden.
Ekstra tip
Husk på at selvom din virksomhed er b2b, så kan du sagtens alligevel benytte b2c marketing. Alt for få b2b virksomheder benytter affiliate marketing fordi, at de tror affiliate udelukkende henvender sig til b2c-branchen.
Affiliate kan bruges til begge, og jo bedre forhold man skaber jo større chance er der for, at affiliate marketing kan blive den bedste kanal til flere salg. En af de brancher som gør det rigtig godt er spil og gambling. Det er en branche, som forstår at udnytte affiliate marketing. Tjek eksempelvis denne anmedelse af Spilnu.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.