Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan får du gang i konverteringen på din webshop

Det kan være svært at regne ud, hvorfor kunderne ikke køber fra en webshop, som man føler har det hele. Man kan have bygget nok så flot en webshop, men hvis der ikke er nogle købere til produkterne, kan det i virkeligheden være lige meget det hele.
Her kommer der nogle tips til, hvordan du kan få gang i konverteringen, af kunderne der besøger hjemmesiden.


Benyt dig af SEO aktiviteter
Søgemaskineoptimering/SEO er et digitalt værktøj, der skal være med til at få hjemmesiden til at rangerer højt i Googles søgeresultater. Aktivitetslisten inden for SEO er stor, men dog utrolig nødvendig. Undersøgelser viser, at brugere som hovedregel ikke klikker på links udenfor top 5. Det er derfor utrolig vigtigt at være tilstede i toppen, hvis der skal ordentlig trafik ind på hjemmesiden.


Uden trafik på hjemmesiden, er der ikke nogle brugere at konvertere til kunder. Men hvis webshoppens analyseprogrammer viser at der er massere trafik på hjemmesiden, men lav konvertering, er der nogle enkle tips som det kan anbefales at følge, og som med garanti vil hjælpe på konverteringsraten.


Brugervenlighed – Hastighed
Det er vigtigt at have struktureret hjemmesiden således, at den føles brugervenlig og overskuelig at færdes rundt på. En god brugeroplevelse kommer til udtryk ved, at man som bruger, nemt og overskueligt kan skelne mellem de forskellige produktkategorier og emner på hjemmesiden.


Det er samtidig vigtigt, at hastigheden på siden er hurtig. Ved hastighed menes der, at loadingtiden mellem siderne skal være hurtig. Brugerne bliver utrolig hurtigt utålmodige, og vil derfor forlade siden, hvis den føles langsom for derefter at finde produktet andetsteds.

Vælg de rigtige områder

Søgeordsanalysen i dag kalder jeg for markedsanalysen, da det er her du finder ud af, hvor du skal lave din indsats. Det nytter ikke noget, hvis du vælger at gå målrettet efter søgeord, som alle dine konkurrenter også gøre. Det afhænger selvfølgelig af dine ressourcer. Hvis de er ubegrænsede, kan det sagtens give mening at gøre dette. Men hvis det ikke er tilfældet, så husk at lave analysen ordenlig. Det er ikke nok bare at gå efter søgevolumen.

Et eksempel er Gulvkanonen.dk som arbejder med gulvafhøvling. Der er kæmpe konkurrence i branchen, og derfor giver det ikke altid mening at arbejde efter et ord som "gulvafslibning". Det er muligvis bedre at starte med nogle af de såkaldte "long-tail" ord, hvor konkurrencen ikke er høj.

Jeg anbefaler, at du laver en simpel Google søgning efter "søgeordsanalyser" og finder nogle af de mange guides.


Vælg dine ”Call to action” funktioner med omhu
Mange webshops har call to actions knapper, der i praksis virker som de funktioner, der skal få forbrugeren til at købe, læse mere, eller tilmelde sig et nyhedsbrev.
Et eksempel på en call to action knap som stort set alle webshops benytter sig af, er funktionen ”køb” eller ”læg i kurv”


Et godt trick til udarbejdelsen af call to action knapper vil være, hverken at bruge for generiske ord, og samtidig passe på med at gøre dem for aggressive. For nogle brugere kan det virke skræmmende, at trykke på en knap, hvor der står ”køb” eller ”tilmeld”.  Derfor benytter mange webshops sig af mere passive ordsætninger såsom ”læg i kurv”, eller alternativt tilføje en beskrivelse under knappen, der beskriver hvad der sker når man trykker på ”tilmeld nyhedsbrev” eksempelvis. 


Tilpas dine tilbud, brugerens købsadfærd
Når man udarbejder sine tilbudsstrategier, er det vigtigt at sætte sig i kundens sted. Forbrugerne er dagligt udsat for rabatter, tilbud, udsalg og meget andet der nedsætter den ”oprindelige” pris.
Dette har gjort forbrugeren forvent til altid at få en form for rabat, hver gang der foretages et køb. Man kan derfor komme ud for at forbrugeren ikke lægger meget i, at du laver faste tilbud på din hjemmeside, medmindre du gør det så billigt, at det næsten ikke kan svare sig at lave forretning.


Et eksempel på traditionel generiske tilbud, med mulighed for differentiering er spillesiderne på internettet, som ofte slår på åbningstilbud og rabatter ved oprettelse af en bruger. Men hvis alle konkurrenterne gør det samme, kan det igen være svært at skulle overbevise brugeren om, at det lige netop skal være din side der blive konverteret på. 
I den forbindelse kan det være smart at udarbejde sine ”tilbud” på en anden måde.


Det kan i spillesidernes eksempel være relevant, at tilbyde bonusser såsom: spil risikofrit på nettet, Binære Optioner eller lignende, som adskiller sig fra de vante tilbud hos konkurrenterne.
Eksemplet med spillesiderne kan sagtens overføres til andre brancher, hvor det igen kan anbefales udarbejde sine tilbud, så de differentierer sig fra konkurrenternes samt de generelle typer tilbud forbrugerne modtager.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags:

<p>Har du en virksomhed, hvor det er tid til i rykker online og får markedsført på de populære sociale medier, så kommer der her en vejledning til, hvor i bør gøre det og hvordan.&nbsp;</p>

Bounce Rate
Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I denne artikel bliver du klogere på Bounce Rate generelt, samt hvordan du kan formindske din bounce rate, med 3 skarpe tips, som gør dit website mere spændende for dine besøgende.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Administration

Effektivitet er en af vigtigste strenge i en god virksomhedsstart. En almindelig arbejdsdag er kun på 8 timer, og det handler derfor om, at få så meget fakturerbart arbejde ud af arbejdstimerne. Denne artikel vil give dig 3 tips til, hvordan du kan effektivere din startup virksomhed.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Uanset hvilken virksomhed du har, er det i dag afgørende at være til stede online. Men det er ikke nok blot at være der, du skal også vise de potentielle kunder at du har en troværdig forretning. Her er det vigtig at sætte fokus på din hjemmeside, da den repræsenterer din virksomhed, og derfor skal give et godt og ikke mindst troværdigt indtryk af din forretning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis en virksomhed har i tanke at gøre brug af Snapchat som markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje medieplatformen som helhed og i relation til virksomheden selv samt dens formål med online markedsføring og produktorientering. Følgende artikel giver dig og din virksomhed tips og trick til brugen af Snapchat som markedsføringsstrategi og giver eksempler på samme for konkret orientering.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Der er forskel på nu og dengang, og i SEO branchen er ”dengang” ikke mere end et par år tilbage, når snakken falder på de – for nogen – notoriske SEO tekster. Billedet ser noget anderledes ud i dag end for blot få år siden. Den gode SEO tekst handler i dag i bund og grund om at give værdi for den, der læser den.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Arbejder du med Facebook annoncering som en del af dit arbejde, sidder du formentlig og bruger de samme annoncemålsætninger, når du sætter kampagner op.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Facebook annoncering er en effektiv måde at annoncere på, når man har et produkt, man gerne vil have eksponeret for den rigtige målgruppe.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Regeringens vækstplan er godt nyt for iværksættere, der har problemer med finansiering. Vækstplanen indeholder nemlig flere udspil, som gør det nemmere at investere i iværksættervirksomheder.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

2016 var et rigtige godt år for e-handlen. Både antallet af webshops herhjemme samt omsætningen fra e-handlen er steget markant. Denne udvikling tiltrækker naturlig mange nye digitale iværksættere, der skal stifte bekendtskab med at drive en webshop for første gang.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Har du en online forretning, kan du ikke komme udenom Google AdWords. Mere og mere af Googles trafik ender på PPC-delen, og du har mulighed for at blive vist for søgeord her-og-nu, hvorimod du med SEO bliver nød til at vente tålmodigt før du kan høste frugten af dit arbejde.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Den stigende brug af internettet og derved Google, har medført en stigende konkurrence om trafikken i Googles søgeresultater. Der er stor forskel på, hvem der løber med trafikken, når der søges på specifikke søgeord, og det er derfor essentielt for succes, at ligge i den absolutte top i Google søgeresultater.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Du har sikkert oplevet det, og måske endda også været skyld i dem – drabeligt kedelige præsentationer, hvor øjenlågene føles tungere for hvert powerpointslide. Det mest skræmmende er, at disse præsentationer ikke kun forekommer på studiet – du oplever det også hos store og velrenommerede virksomheder, som alt andet lige lever af at skulle overbevise deres kunder om, at de er perfekte til jobbet. Nogle vil mene, at det handler om det sagte og kolde tal nærmere end det visuelle udtryk, men som med alt andet, vurderer du pakken på dens indpakning.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis man vil klare sig godt i et konkurrencepræget marked er det afgørende, at man kan rekurrere de bedste talenter og ikke mindst udvikle dem. Desværre er dette svært inden for online marketing navnligt fordi, at der ikke er ret mange – relativt set – der har fået øjnene op for det kæmpemæssige potentiale, der ligger indenfor online marketing og de muligheder, som en karriere kan give. Hvis vi som branche, land og industri gerne vil fortsætte med at vokse er det afgørende, at vi bliver bedre til at markedsføre os selv og finde de helt rigtige talenter.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

SEO er en uendelig proces, som udvikles konstant, og det er derfor ikke bare en liste, hvor du kan krydse alle felterne og læne dig tilbage. SEO er en løbende proces, som skal holdes ved lige. Det hænger sammen med Googles evigt ændrende algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords

Vi kender det alle sammen. For et par dage siden ledte du efter noget på en hjemmeside og nu dukker der en annonce op alle vegne fra denne hjemmeside, imens du surfer på nettet. Det er et klassisk eksempel på display remarketing. Og selvom det kan udløse flere salg, skyder man dog oftest med spredehagl. For hvis du var inde og lede efter en billig iPhone i fredags, men endte med at købe den et andet sted, så køber du nok ikke en mere, bare fordi du ser denne annonce

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation

Jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil være iværksættere. Og det glæder mig! For hvis der er noget vi virkelig har brug for herhjemme, så er det, at vi bliver bedre til at starte vores egne virksomheder. For selvom det indbefatter en hvis risiko, så er glæden ved at lykkes med sit projekt større end noget andet man kan forestille sig – og netop den følelse under jeg alle!
En af de spørgsmål som jeg får igen og igen er, hvordan man kommer i gang. Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal sælge eller tilbyde? Jeg har selv stået i samme situation flere gange og min erfaringer har lært mig, at der findes mange veje til at finde din næste gode ide. Her er der fem muligheder!

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en teknologi der heller tiden udvikler sig. Google bliver hele tiden mere intelligent og i takt med dette vil spillereglerne for SEO også ændre sig over tid. Derfor gælder det om at være opdateret. Derfor har jeg lavet denne lynguide med tre tips til hvordan du kan forbedre dine placeringer i Googles søgemaskiner i 2016.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Finansiering

Medierne beretter om den ene iværksættervirksomhed efter den anden, der har klaret sig over al forventning og bliver solgt fantastiske høje millionbeløb. Du har sikkert fulgt virksomheder som justeat.dk, sitecore, Momondo osv. Men hvordan kommer man i gang, hvordan får man midlerne til at starte noget fra bunden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I starten linker man fra de bedste hjemmesider, som man kender og har adgang til. Kvaliteten er typisk høj, og de søgeord man har valgt i sin søgeordsanalyse buldrer derud af. Men overtid pga. af alle nu engang kun har en vis mængde ressourcer, falder kvaliteten af linkbuildingen og som den gennemsnitlige hjemmesideejer, står man og tænker, hvor pokker skal man nu linke fra?

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Med hreflang-tagget kan du nemt angive, hvilket sprog der anvendes på siden. Det betyder, at Google kun præsenterer siden i søgeresultaterne hos de brugere, der har valgt at få søgeresultater på det pågældende sprog. Derved havner dine besøgende ikke på den forkerte sprogversion af siden.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT

Gang på gang ser jeg, at rigtig mange nye webshop-ejere vælger en platform, som ikke opfylder de vigtigste og mest simple krav, når det kommer til onsite seo. Har du allerede en webshop eller skal du ud og investere i en ny, så læs med her. Jeg kommer med 13 simple men vigtige punkter, som du skal have styr på.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: IT, Salg

Ligesom søgemaskineoptimering hos Google ændrer sig over tid, så er Facebooks algoritme for virksomhedssider efterhånden også i konstant forandring. I januar 2014 frigav Facebook deres hidtil største ændring for virksomhedssider. Før i tiden ramte man med garanti op til 20-60 % fans med den organisme rækkevidde. I dag er tallet langt lavere og til stor frustration hos alle med virksomhedssider. Jeg har derfor lavet denne guide om, hvordan du pt. bedst muligt håndterer Facebooks nye algoritme.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Salg

Som medejer og medstifter af 20stepguide, der er ude i +60 butikker, har jeg tilegnet mig en del viden og dyrkøbte erfaringer når det kommer til salg af egne produkter direkte ude i butikkerne. Derfor kommer jeg med mine 5 tips til, hvordan du nemmere får dine produkter ud i butikkerne, hvis du er ny i branchen.

Sasa Kovacevic
Partner, Obsidian Digital
Tags: Google AdWords, IT, Salg

Juleræset er over os, og rigtig mange danske webshops har allerede været ude i god tid med at forberede deres shop på til årets julegavesalg. Nu nærmer vi os d. 24/12, og det bliver sværere at rykke frem på Google på så kort tid. Her får du 3 tips, du stadig kan nå at implementere.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her