Det kan være svært at regne ud, hvorfor kunderne ikke køber fra en webshop, som man føler har det hele. Man kan have bygget nok så flot en webshop, men hvis der ikke er nogle købere til produkterne, kan det i virkeligheden være lige meget det hele.
Her kommer der nogle tips til, hvordan du kan få gang i konverteringen, af kunderne der besøger hjemmesiden..
Benyt dig af SEO aktiviteter
Søgemaskineoptimering/SEO er et digitalt værktøj, der skal være med til at få hjemmesiden til at rangerer højt i Googles søgeresultater. Aktivitetslisten inden for SEO er stor, men dog utrolig nødvendig. Undersøgelser viser, at brugere som hovedregel ikke klikker på links udenfor top 5. Det er derfor utrolig vigtigt at være tilstede i toppen, hvis der skal ordentlig trafik ind på hjemmesiden.
Uden trafik på hjemmesiden, er der ikke nogle brugere at konvertere til kunder. Men hvis webshoppens analyseprogrammer viser at der er massere trafik på hjemmesiden, men lav konvertering, er der nogle enkle tips som det kan anbefales at følge, og som med garanti vil hjælpe på konverteringsraten.
Brugervenlighed – Hastighed
Det er vigtigt at have struktureret hjemmesiden således, at den føles brugervenlig og overskuelig at færdes rundt på. En god brugeroplevelse kommer til udtryk ved, at man som bruger, nemt og overskueligt kan skelne mellem de forskellige produktkategorier og emner på hjemmesiden.
Det er samtidig vigtigt, at hastigheden på siden er hurtig. Ved hastighed menes der, at loadingtiden mellem siderne skal være hurtig. Brugerne bliver utrolig hurtigt utålmodige, og vil derfor forlade siden, hvis den føles langsom for derefter at finde produktet andetsteds.
Søgeordsanalysen i dag kalder jeg for markedsanalysen, da det er her du finder ud af, hvor du skal lave din indsats. Det nytter ikke noget, hvis du vælger at gå målrettet efter søgeord, som alle dine konkurrenter også gøre. Det afhænger selvfølgelig af dine ressourcer. Hvis de er ubegrænsede, kan det sagtens give mening at gøre dette. Men hvis det ikke er tilfældet, så husk at lave analysen ordenlig. Det er ikke nok bare at gå efter søgevolumen.
Et eksempel er Gulvkanonen.dk som arbejder med gulvafhøvling. Der er kæmpe konkurrence i branchen, og derfor giver det ikke altid mening at arbejde efter et ord som "gulvafslibning". Det er muligvis bedre at starte med nogle af de såkaldte "long-tail" ord, hvor konkurrencen ikke er høj.
Jeg anbefaler, at du laver en simpel Google søgning efter "søgeordsanalyser" og finder nogle af de mange guides.
Vælg dine ”Call to action” funktioner med omhu
Mange webshops har call to actions knapper, der i praksis virker som de funktioner, der skal få forbrugeren til at købe, læse mere, eller tilmelde sig et nyhedsbrev.
Et eksempel på en call to action knap som stort set alle webshops benytter sig af, er funktionen ”køb” eller ”læg i kurv”
Et godt trick til udarbejdelsen af call to action knapper vil være, hverken at bruge for generiske ord, og samtidig passe på med at gøre dem for aggressive. For nogle brugere kan det virke skræmmende, at trykke på en knap, hvor der står ”køb” eller ”tilmeld”. Derfor benytter mange webshops sig af mere passive ordsætninger såsom ”læg i kurv”, eller alternativt tilføje en beskrivelse under knappen, der beskriver hvad der sker når man trykker på ”tilmeld nyhedsbrev” eksempelvis.
Tilpas dine tilbud, brugerens købsadfærd
Når man udarbejder sine tilbudsstrategier, er det vigtigt at sætte sig i kundens sted. Forbrugerne er dagligt udsat for rabatter, tilbud, udsalg og meget andet der nedsætter den ”oprindelige” pris.
Dette har gjort forbrugeren forvent til altid at få en form for rabat, hver gang der foretages et køb. Man kan derfor komme ud for at forbrugeren ikke lægger meget i, at du laver faste tilbud på din hjemmeside, medmindre du gør det så billigt, at det næsten ikke kan svare sig at lave forretning.
Et eksempel på traditionel generiske tilbud, med mulighed for differentiering er spillesiderne på internettet, som ofte slår på åbningstilbud og rabatter ved oprettelse af en bruger. Men hvis alle konkurrenterne gør det samme, kan det igen være svært at skulle overbevise brugeren om, at det lige netop skal være din side der blive konverteret på.
I den forbindelse kan det være smart at udarbejde sine ”tilbud” på en anden måde.
Det kan i spillesidernes eksempel være relevant, at tilbyde bonusser såsom: spil risikofrit på nettet, Binære Optioner eller lignende, som adskiller sig fra de vante tilbud hos konkurrenterne.
Eksemplet med spillesiderne kan sagtens overføres til andre brancher, hvor det igen kan anbefales udarbejde sine tilbud, så de differentierer sig fra konkurrenternes samt de generelle typer tilbud forbrugerne modtager.
Partner, Obsidian Digital
Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbjeder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.
Sasa vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden om SEO, PPC marketing, konverteringsoptimering, salg, motivation og alt hvad der ellers rører sig indenfor SEM universitet.
Følg Sasa på og hans egen blog.