Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
30.10.2017SEO er død. Affiliate er død. Og marketing er også død i øvrigt, for det handler alt sammen om at skabe fans og en kult.
Men så igen: SEO er blevet udråbt som en døende branche de sidste 10 år. Jeg har for nyligt fået ny jobtitel som Head of SEO. Ikke kun fordi det er her inden for online marketing, jeg måske er bedst, men i lige så høj grad fordi jeg tror på branchen i fremtiden. Det gør jeg også med affiliate marketing.
Affiliate marketing har dog ændret sig.
Tidligere kunne du få sider, der kun tilbød brugeren lidt eller ingen værdi til at rangere højt i søgeresultaterne på profitable søgeord. Sådan er det ikke længere. Konkurrencen er intensiveret over de senere år og i nogle brancher – herunder spillebranchen (særligt casino-relaterede sider) og finans – er konkurrencen i dag så hård, at kun virksomheder med stor startkapital og mange ansatte kan følge med.
Det efterlader dog stadig andre nicher, der er plukkemodne – og du behøver ikke at være afhængig af de organiske søgeresultater som tidligere:
Video fylder mere og mere. I takt med at vi er begyndt at se video på mobiltelefonen, er vi begyndt at se mere af den. Vi ser video i sengen, i bussen og når vi har et øjeblik på toilettet.
Særligt to områder er store: Fashion og fitness.
Hvis du har mange følgere, der lytter til din mening om hvilke kjoler der er hotte, eller hvilke kosttilskud der skal til for at få større muskler, har du mulighed for at kapitalisere på dem.
Det kan være direkte med salg af annonceplads, med promoverede produkter eller almindelig affiliate marketing.
Det tager tid at opbygge autoritet i en branche, men når du har den, kan du kommercialisere den igen og igen.
Podcastmediet er eksploderet i popularitet de senere år.
For nyligt har podcast overhalet den almindelige radio – vi lytter nu flere minutters podcast. Det var umuligt at forestille sig for 5 år siden.
Podcast-formatet lægger op til, du går dybere ind i et emne. Populære podcasts handler om blandt andet iværksætteri, motivation og finans. Du opbygger her en følgerskare ligesom du ville gøre det med YouTube. Herefter har du mulighed for at sælge reklameplads i dit podcast, hvor du med URL’er, der er nemme at huske bliver affiliate for dine sponsorer.
Særligt Danmarks Radio laver mange populære podcasts. Dem kan du finde her.
Vi forbrugere kan godt lide et samlet overblik.
Hvis du kan blive den der skaber overblik og transparens i en branche, kan du tjene mange penge på affiliate marketing.
Eksempler herpå kan være fora som bodybuilding.dk, prisportaler som kelkoo og Pricerunner eller nicheportaler som Candidlab.
Dette kræver ofte en stor investering enten i ny teknik, der serverer et overblik folk ikke havde før – eller en investering i content, der lokker brugerne ind på siden gennem søgemaskinerne.
Siden jeg begyndte at arbejde med affiliate marketing, har branchen gennemført et hamskifte.
Væk er de tider, hvor de med optimerede meta keywords pressede dig op til tops med en i øvrigt dårlig side. Men en affiliate-side, der oprigtigt leverer værdi til brugeren, har den samme berettigelse som før.
Hvis ikke mere.
God arbejdslyst.
Vil du læse mere om affiliate? Jeg har skrevet et indlæg om emnet her også.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk