Tags: IT
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
03.07.2014Laver du en søgeordsanalyse på dit site, er der en vis risiko / chance for, at du har en del geografiske søgninger.
En geografisk søgning kan være ”fag + by”. Et eksempel på et site, der har mange geografiske søgninger, er ”indhent 3 tilbud på ejendomsmæglere”-tjenesten Salea.dk, jeg er en del af.
Vi har et par generiske søgninger på fx ”prisen på en ejendomsmægler” og ”billig ejendomsmægler”, men langt de fleste af vores søgeord er i stedet ”ejendomsmægler amager”, ”ejendomsmægler frederiksberg” eller ”ejendomsmægler aarhus”.
Og det stiller os i en spændende situation. For hvordan laver vi et stykke indhold, uden at være hverken ejendomsmægler eller bo i Aarhus, der har en chance for at få organiske søgninger fra Google?
En af de hellige graler inden for søgemaskineoptimering er, er hvert søgeord har sin egen underside. Jeg har en underside til Nørrebro, Østerbro og Amager på Salea.dk, selvom de teknisk set alle kunne puttes ind under København.
Sådan har vi det med alle byer.
Lidt over 100 danske byer – vi tog en liste over de 100 største og gik i gang fra den ene ende til den anden – har i dag en dedikeret underside på Salea.dk med lidt tekst om, hvad vi tilbyder, når du vil sælge din bolig i netop den by.
På flere af siderne har vi også lavet en kort video – se fx siden om Amager og Frederiksberg her, der begge har en kort video på cirka 30 sekunder med mig. Formålet med videoen er at fange de besøgende, der foretrækker videoformatet. En dag sætter Michael og jeg os ned og laver nogle bedre videoer til samtlige undersider.
Byer, der ligger tæt på hinanden, linker vi sammen. Det betyder fx, at Helsingør linker til Hillerød.
Vi har også lavet oversigtssider ala ”Ejendomsmæglere på Sjælland”, hvor alle sjællandske byer er listet. Alt dette er for at skabe struktur på sitet. Kan en almindelig besøgende forstå vores struktur, kan Google også.
Fra forsiden linker vi til de vigtigste byer i en ”quicklink-menu”. Et stykke nede på forsiden har vi valgt at give et link til de 16 vigtigste by-søgeord – for det er samtidigt dem, der er flest søgninger efter, og chancen for at en besøgende kan komme videre med et af de links er derfor relativt stor. Og da forsiden er domænets vigtigste og tungeste side, kan vi sende noget af den saft og kraft videre til vores undersider. Dette gælder også for webshops; Made4men linker til deres brands fra forsiden her.
Vi kommer også til at lave en oversigt over ejendomsmæglere, uanset om de er med i Salea.dk eller ej, på de vigtigste bysider. Alt sammen linket sammen med et Google Maps-kort. Det vil også hjælpe nogle besøgende videre. Se det gjort fx her.
Så, et hurtigt-recap:
• Underside til hver by
• Link byer tæt på hinanden sammen
• Lav punkt på forsiden med links til vigtigste byer
• Lav videoer til byer hvor du kan
• Lav oversigt over fagmænd og Maps-kort (med mindre, du selv vil sælge ydelsen – i Salea.dk er vi blot mellemmænd)
Har du en fysisk virksomhed – fx tømrer i Slagelse – skal du især bruge lidt krudt på Google Places. Det er genvejen til en høj placering i søgeresultaterne uanset hvordan dit site faktisk klarer sig.
Pas på med dyre abonnementer på Google Places fra smarte virksomheder. Det koster gratis at sætte Places op og tager ikke mere end 15 minutter, hvis du har gjort det før.
Har du et website, der lever fortrinsvis af geografisk-targetede besøgende, ville jeg i dit sted starte med en søgeordsanalyse.
Vi lavede en heftig en for Salea.dk og er stadig i gang med at skrive tekster til alle de søgeord, der står på denne liste.
Til gengæld stiger og stiger den organiske trafik også bare, des længere vi kommer. :-)
PS: Det her er ikke første indlæg om RFQ, jeg skriver på Ivaekst.dk. Læs også "Så du vil starte en RFQ...".
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk