Tags: IT
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
26.05.2016Forbinder du lige nu Facebook-annoncering med boosts af dine indlæg til dem, der i forvejen ”Synes godt om” din side?
Så er der virkeligt forbedringspotentiale. :-)
Med Facebook-annoncering betaler du et givent beløb per tusinde visninger af dine annoncer. Oftest er beløbet mellem 50 og 100 kroner. Det er cirka samme pris uanset, om du rammer folk der er interesserede i dine søgninger – eller nogle, der ikke kunne være ligeglade.
”Hemmeligheden” bag succesfuld Facebook-annoncering er således også at målrette alene de personer, der potentielt er interesserede i dit produkt.
Jeg viser her vejen til 6 mulige segmenteringsmuligheder, du skal kende til. Overvej hvilke der er relevante for din virksomhed og gå på opdagelse i Facebooks målgruppe-funktion for at lære mere.
Med retargeting er det normalt målet at konvertere potentielle kunder til faktiske kunder – altså at lave første salg.
Men du kan også med fordel bruge Facebooks mulighed for at ramme dine besøgende til at konvertere dine kunder igen.
Du kan opsætte en målgruppe bestående af personer, der har set din ”Tak for dit køb” eller ”Tak for din henvendelse”-side. Det er således de personer, der er konverteret en gang.
Til denne målgruppe kan du vise annoncer med opsalg af relevante produkter.
For Bedrenaetter.dk er det måske relevant at vise annoncer for sengetøj og betræk til dem, der allerede har været inde at købe en seng. For din webshop, der primært sælger kosttilskud, kunne det være et fosøg på at opsælge et digitalt produkt i form af en guide til bedre træning. Mulighederne er mange – og det er altid nemmere at skaffe anden konvertering end den første.
En ny og sjov – men næppe så brugbar – mulighed er:
”Affinity for Mid-High Level Goods – India”.
Facebook har så meget data om indiske brugere, du nu kan målrette dem, der er villige til at bruge penge på lidt mere luksuriøse varer end gennemsnittet.
Det kan kun lade sig gøre med Indien lige nu – men mon ikke det er et spørgsmål om tid, før funktionen bredes ud til flere lande.
Vi har desværre ikke mulighed for at målrette ”Rige danskere”.
Men vi har en mulighed for at komme tæt på.
Du kan målrette efter uddannelse.
Jeg har god erfaring med at vælge målretningen ”Gennemført kandidatuddannelse” til kampagner, der henvender sig de mere velhavende danskere – eksempelvis til formuerådgivning, investering og lignende. Hvis du kombinerer en målgruppe bestående af høj uddannelse med danske rigmandsghettoer som Gentofte, Hasseris og Risskov er der grundlag for nogle spændende annoncer.
Jeg har en bog om ejendomsinvestering. Den sælges fra 15pct.dk. Siden er målrettet søgeordet ”ejendomsinvestering”. Men jeg vil også gerne målrette de personer, der søger efter sikker investering’ – det gør et par hundrede danskere om måneden.
Derfor har jeg opsat en side om ’sikker investering’ på min blog Langsomtrig.dk.
På denne side er der opsat en retargeting-pixel.
Når en person har set denne artikel, bliver der således vist annoncering for min bog – 15pct.dk – direkte i Facebook-feedet.
Det er ikke retargeting i traditionel forstand, for vedkommende har ikke været inde og se bogen – men jeg ved dog, fra den side han har været inde på, at han er i min målgruppe og derfor også er værd at vise til.
Dette har allerede genereret de første salg til samme pris som jeg betaler med direkte retargeting fra 15pct.dk.
Jeg har også før beskrevet denne mulighed i et indlæg på Ivaekst-bloggen.
Da jeg ejede JUF.dk og genererede leads til danske advokater og revisorer, var dette en af mine bedst fungerende målgrupper.
Under Adfærd har du mulighed for at vælge ”Ejere af små virksomheder”. Facebook ved dette ud fra hvem der har oprettet en Facebook-side for en virksomhed og erklæret, de ejer den.
Hvis du sælger B2B, så er denne mulighed interessant kombineret med geografisk målretning til dit område.
En af de sjovere annoncer jeg for nyligt har sat op, er for den odenseanske ejendomsmægler BoligTilBolig.
Thomas herfra hjælper ofte separationsramte danskere med at sælge deres fælles hus.
Vi har derfor lavet en annonce, der målretter danskere, der under civilstatus har angivet ”Separere” og samtidigt bor på Fyn.
Det er en begrænset målgruppe på få hundrede personer. Det betyder blot, at annoncerne er meget relevante for modtageren og at Thomas’ månedlige budget for annoncen næppe rammer 100 kroner.
Det er en ny annonce, så jeg kan desværre ikke dele tal for performance endnu – men den er sjov og jeg bliver overrasket, hvis ikke den genererer et par leads i løbet af året.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk