Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
17.01.2017Jeg har idag lånt bloggen ud til Micky Weis, der er CMO for Firtal Web. Firtal er af den almindelige dansker er Firtal kendt fordi de fik den største investering i første sæson af Løvens Hule. For mig fordi de er hamrende dygtige på både drift og markedsføring af webshops. Jeg lader Micky tale:
Som enhver dansk webshopejer er drømmen naturligvis at udvide forretninger over vores kære nabogrænser. Det gælder også for vores online forretninger i Firtal regi. Efter vores investering på 3 millioner kroner gennem Løvens Hule fra henholdsvis Stadil, Ahlers og Buch har der været tryk på kedlerne. Et af vores 3 fokusområder har netop været at få trykket på speederen på de udenlandske markeder.
I denne artikel vil give et par af vores fejltagelser og hvordan du måske selv bedre kan komme i gang i Norden. Vi tester i øjeblikket hvordan vi kan udvide i kategorien personlig pleje til mænd i form af Made4men.no og Made4men.se til henholdsvis Norge og Sverige. Vi er allerede repræsenteret i Danmark med Made4men.dk
Vi startede med at bruge et meget dyrt oversættelsesbureau og eksterne studiemedhjælpere der på daværende tidspunkt var bosat i Sverige bla. til at oversætte Made4men.se - hvad vi ikke vidste på dette tidspunkt var at kvaliteten ikke var i orden i forhold til svensk standard. Ligeledes har vi siden lært at svenskerne går meget op i at tingene står rigtigt og ikke er fyldt med sproglige fejl. Denne læring har kostet os mange tusinde kroner og kom først i hus da vi ansatte en in-house landeansvarlig for netop det svenske marked. Så skal du outsource - specielt oversættelser, vil jeg anbefale at du bruger en in-house først der kan kvalitetssikre.
Da jeg selv startede i Firtal var struktur stadig ikke 100% seriøs kontra virksomhedens voksende størrelse. Det er en hårdfin balance med processer og struktur da det også kan dræbe mange start-ups. Efter godt 2 måneder og test's af en masse projektstyringssystemer faldt mit valg på Trello pga. dets simple interface og billige pris. Nu kører vi alt gennem Trello og Drive og det er strukturen der bærer os i den rigtige retning og ikke daglige mavefornemmelser.
Denne strukturering har også vist sig at være særdeles gavnlig når vi snakker udenlandske markeder. Via export filer af kategorier og produkter fra Google Analytics har det været meget nemmere at vurdere hvor vi skulle starte og ikke mindst hvor langt vi var med oversættelserne. Kombiner dette med stærke guides - det kan være på skrift, vi har nogle stærke kategoriguides, det kan dog også fungere på video. En god video guide hvor det forklares hvordan et blogindlæg eller produkttekst skrives kan være afgørende for om der bliver spildt en time eller et par hundrede kroner på en forkert tekst.
En anden vigtig faktor er de sociale forskelle. Der er så mange ting man ikke ser når man ikke er vokset op i et land. Eksempelvis ved vi at i Tyskland handler folk på Amazon, så der er gamet for normale webshops langt hårdere på de tradtionielle kanaler da konkurrencen er størrere og kundepotetialtet mindre da de slet ikke søger på Google som vi gør i Norden.
Vi ser det samme i Norge og Sverige. Vi har lært meget om deres nationale helligdage, lønningsdage, skæve ferier, hvilke trustsignaler der skal til for at en webshop virker troværdig, hvilke fragtmetoder de ønsker og meget mere. Så mit største råd er at finde en nordmand eller en svesker og sug alt deres viden. Hvis de ikke er e-commerce native så bed dem lave en kundeundersørgelse via Google Survey til eksisterende kunder. Vi får sågar vores landeansvarlige til at ringe til vores kunder for at forbedre deres oplevelser og høre hvad vi kan gøre bedre.
Da vi ikke havde folk i huset som vi har nu var det langt sværere at få de rigtige svar så vi måtte teste os til alt - det gør vi stadigvæk, dog er vores teser blevet væsentlig bedre. Vi bruger VWO - Visual Website Optimizer i stor stil og forsøger konstant at stille os kritiske overfor både design, produkttekster og hvad der ellers kan testes. Det kan også tilføjes at man kan lære meget af de store spillere i markedet - vi har brugt langt tid på research på de største konkurrenter og derved lært hvor vi skal starte i stedet for at tro vi blot kan kopirer det danske marked til de udenlandske.
Skrevet af Micky Weis | CMO Firtal Web A/S
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk