Tags: IT
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
29.08.2016Google har ikke kun fokus på links og godt indhold, de har også fokus på CTR fra SERP. Hvis din side ligger nr. 3 i SERP, men en større andel af brugerne klikker sig ind på din side frem for den første side, vil
Google tolke netop din side til at være det bedste resultat til den givne søgning.
Indholdet spiller stadig en rolle i den samlede ranking, så det giver ikke særlig meget værdi, hvis du får flere klik end 1 og 2, men brugeren stryger tilbage til Google, når de har været inde på din side i nogle få sekunder. Du skal altså skabe godt indhold og efterfølgende optimere din CTR fra SERP, det kan gøres på flere måder, som jeg gennemgår herunder.
Google lancerede i 2011 de såkaldte ”Rich Snippets” i samarbejde med Bing og Yahoo via schema.org. Det giver flere muligheder for tilpasning af sin synlighed i SERP. Det betyder, man kan tilføje strukturerede data på den givne side, som søgemaskinerne har mulighed for at vise i søgeresultaterne. Det er vigtigt at pointere det, ikke er en garanti, de bliver vist.
Her ses et eksempel fra hjemmesiden Fair-laan.dk, der viser brugerbedømmelser fra deres besøgende.
Ved et søgeresultat i Google, hvor kun et enkelt resultat indeholder disse stjerner, vil det påvirke den givne sides CTR på grund af stjernerne fanger brugeren.
En af mest benyttede metoder til at fange brugerens opmærksomhed er brug af forskellige tegn og ikoner. Fotobloggen Alexanderleo.dk benytter sig af en pil i starten af titlen, som er med til at fange brugerens interesse.
Det er muligt at benytte sig af smileys eller andre tegn, der kan fange dine potentielle kunders interesse. Det er vigtigt, man ikke bruger disse tegn for meget, så det skræmmer brugerne væk eller på anden vis, skader din CTR.
Mennesker bliver draget af tal. Det kan SEO-guruen, Brian Dean, selv berette om. Over 90% af hans title tags indeholder et tal, som fx Ultimate Web Design Checklist - 128 tasks to create an amazing website, der oplevede et organisk boost i besøgstal på 71%.
Derudover er en side som Pinterest begyndt at gøre brug af dette trick, så en stor del af deres kategorisider har ”1000+” i starten af deres title tag.
Google viser de såkaldte ”brødkrummer” i søgeresultaterne, som fx kan ses ved at søge på boligrådgivning. Det er yderst vigtigt, man optimerer sin URL, så den ikke følger standarden fra CMS-systemet Wordpress, der ville have navngivet URL’en i dette eksempel til ”boligraadgivning-raadgivning-om-boliglaan-boligsalg-og-boligkob”.
URL’en ville blive forkortet i søgeresultatet, hvis man havde valgt den lange og forkerte løsning. Det samlede udseende i SERP er mere minimalistisk, så det ikke fylder for meget i søgeresultaterne.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk