Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
30.09.2017Retargeting er fantastisk – og for e-commerce er dynamisk retargeting på Facebook og Instagram en cornerstone i deres marketing.
Vi ser for vores kunder, hvordan ROAS på +10 ikke er undtagelsen, men standard.
Men fra bare at sætte den op er der et par tricks, du kan udføre – og så får du endnu mere ud af dine anstrengelser. Som følger:
Standard er at vise de samme annoncer til personer, der har gennemført et ViewContent og et AddToCart-event. Men der er forskel på de to.
Hvis en person har gennemført et ViewContent, har vedkommende set på et produkt. Men der er mere interesse hos de personer, der er gået så langt som at lægge i kurven. Derfor koster køb hos de personer, der har lagt i kurv også mindre.
Det kan du bruge til to ting:
1) Vis annoncer til personer der har lagt i kurven i længere tid end dem, der blot har set produktet
2) Skriv en særlig annoncetekst til de, der har lagt i kurven om at kurven er gemt, og de har mulighed for at gennemføre deres køb nu
Tip nummer to handler om dine annoncebilleder. Du har flotte produkter, men dine billeder er stadigt kedelige.
Det kan et dynamisk skin hjælpe med at råde bod på.
Med et dynamisk skin, bliver der lagt en ramme, pris, logo og lignende på billedet.
Se fx denne annonce fra danske Styled.dk:
Det dynamiske skin er en nem måde lige at få det mere opmærksomhed for de samme annoncekroner.
Du kan lave det enten med Facebooks egne (begrænsede) funktioner på annonceniveau. Der findes også udmærkede tredjepartsværktøjer som BoostMyFeed og ImageUp, hvor det første tilmed er gratis for alle.
Hvis du sælger flybilletter, hotelophold og lignende har du mulighed for at lave nogle særlige dynamiske retargeting-annoncer med præcis de afgangstider og ophold, dine brugere har kigget på.
Dette er endnu kun udnyttet at få, men giver et bedre afkast end sædvanlig dynamisk retargeting, da annoncerne er mere relevante og præcise for de, der skal ud at rejse.
Det giver ikke mening, hvis du blot har et enkelt hotel – her er stnadard retargeting fint.
Men hvis du har fx en oversigt over alle hoteller i København, så kan retargeting-funktionen med hoteller i en karrusel give god mening.
Find flere tips til Facebook-annoncering på 6principles.dk.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk