Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
27.02.2017I løbet af de sidste år har e-handlen buldret derudaf og præsenteret flotte vækstrater år efter år. Men ifølge flere eksperter kan denne vækst ikke opretholdes, hvis ikke også B2B- og servicevirksomhederne får mere ud af deres digitale markedsføring. I dag står traditionelle detailbutikker i form af webshops for størstedelen af væksten inden for e-handel, men det er hos servicevirksomhederne at væksten gemmer sig. Der er dog mange grunde til, at servicevirksomhederne ikke er kommer med på vognen og derfor kommer der her en kort liste med fem af hyppigste fejl jeg oplever i arbejdet med netop B2B- og servicevirksomheder.
1: Din side er ikke mobilvenlig
Lad os starte med det allervigtigste i dag: mobilvenlighed. I dag er det cirka 10% af alle søgninger i Danmark, der foretages fra mobile enheder som smartphones eller tablets. Men her er det særligt søgninger efter netop serviceydelser og virksomheder, der udgør en stor del af disse mobilsøgninger og derfor er det afgørende, at man som servicevirksomhed har en mobilvenlig hjemmeside. Google har også tidligere sagt, at man som udgangspunkt ikke vil tillade hjemmesider, der ikke er mobilvenlige at komme blandt de første tre søgeresultater. Så hvis du ikke har en mobilvenlig side, er det om at få det!
2: Dine brugere kan ikke udløse en konvertering på din hjemmeside
Den næste ting som går igen hos mange servicevirksomheder er at deres hjemmesider ikke er konverteringsoptimeret, overhovedet. Dette betyder, at det ikke er muligt for en bruger at udløse en konvertering direkte via hjemmesiden. Dette gør både, at mange brugere vil forlade siden igen samt, at du som virksomhed ikke kan måle, hvor meget din hjemmeside bidrager til din forretning. Selv hvis man sælger serviceydelser såsom rådgivning om arbejdsskader, er det afgørende, at dine brugere har mulighed for at indsende en kontaktformular med spørgsmål, booke et møde eller lignende. Sørg derfor for at man kan gøre noget med din hjemmeside.
3: Din hjemmeside består kun af tekst
En tredje ting som bidrager til at skræmme brugere væk, er hvis din hjemmeside kun består af tekst. Tekst, og masser af det er godt, hvis det vel at mærke tilfredsstiller den søgehensigt, der ligger bag den oprindelige søgning. Men tekst i sig selv er ikke nok.
Hvis man gerne vil have brugernes opmærksomhed, bør man gøre en stor dyd ud af at variere indholdet på ens side. Her bør man overveje at bruge både billeder samt ikke mindst videoer. Hvis man sælger et komplekst produkt kan en kort video på 30 sekunder, der præsenterer virksomheden og dens kompetencer gøre en stor forskel for at fange brugerne og fastholde dem!
Et godt eksempel på bugen af både billeder og videoer ses hos virksomheden J-Jensen, der er eksperter i både nedrivning og sanering. Her bidrager videoen til hurtigt at sætte både ord og billeder på virksomheden, hvilket særligt kan hjælpe førsterangsbesøgende til at forstå virksomheden. Derudover bidrager den til at øge sessionsvarigheden på siden, hvilket gavner ens placeringer hos Google.
4: Du klumper dine søgeord sammen – og går glip af søgninger
Den fjerde ting som mange servicevirksomheder desværre har problemer med er, at de ikke har oprettet tilstrækkeligt med ladingssider på deres domæne. I stedet vælger mange af inkludere flere forskellige søgeord på den samme landingsside.
Dette gør det selvfølgelig svært at komme til at rangere godt på et givent søgeord. Derudover bidrager det til at give en dårligere brugeroplevelse, da dine brugere ikke har den samme indsigt i din branche som dig selv. Hvis man er en advokatvirksomhed skal man eksempelvis ikke have landingssider, der omhandler både arv, pension og dødsboer. I stedet bør man bruge interne links til guide dine brugere rundt på din side. Hvis man klumper sine søgeord sammen, vil Google have svært ved at finde ud af det, og derfor ender man ofte med at have mange sider, som aldrig kommer i nærheden af side 1, og dermed går man glip af rigtig meget trafik og rigtig mange konverteringer.
5: Du bruger ikke rich snippets
En sidste ting som er afgørende for at klare sig godt som servicevirksomhed på nettet, er anmeldelser. Uanset om man sælger produkter som løfteborde, mobiltelefoner eller serviceydelser som advokatbistand eller finansiel rådgivning, er det afgørende at have gode anmeldelser, da salget af serviceydelser i langt højere grad præget af relationer og mennesker.
Derfor er det afgørende, at man har gode anmeldelser, da det skaber tillid til sine brugere. En god måde at opnå dette digitalt er ved at bruge rich snippets – også kaldet schema markup. Med rich snippets kan man tilføje en lang række ekstra information om sine produkter, som bliver synligt i Google søgeresultater. Dette kan være alt fra priser til som sagt anmeldelser af dine produkter. Jeg vil altid anbefale mine kunder at bruge dette, da det er den letteste måde at skille sig ud i mængden på!
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk