Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
14.12.2015Remarketing – især på Facebook, men også gennem Google AdWords – er et fantastisk markedsføringsredskab.
Du betaler små penge for visninger til brugere, der én gang har vist sig at være interesserede i det produkt eller den ydelse, du tilbyder.
Men hvorfor nøjes med at lave remarketing mod dine egne brugere, når du nemt kan tage naboens med også?
Med din Facebook-annoncekonto har du mulighed for at oprette en ’pixel’. Det er et trackingscript, der matcher din hjemmesides besøgende op med Facebook-brugere. Til din annoncekonto har du én pixel, du lægger på alle dine sider. Herefter segmenterer du dine målgrupper, så du kan adskille besøgende på ét domæne eller URL fra en anden.
Tag din Facebook-pixel og giv den til en person i samme branche som dig, men som ikke er direkte konkurrent.
Eksempel: Du sælger fodboldudstyr og har en ven, der sælger løbesko. Jeres målgrupper minder om hinanden, men I er ikke konkurrenter.
Eksempel: Jeg har skrevet en bog om ejendomsinvestering. Den ranker #1 på ’ejendomsinvestering’. Men jeg vil også gerne have opmærksomhed fra dem, der søger på ’bedste investering’. Derfor har jeg købt domænet og opsat remarketing (da købet af en dyr e-bog næppe er en impulsbeslutning). Hvis du så meget som smugkigger på min side rammer mine remarketing-annoncer i 14 dage herefter.
Efter at have placeret pixlen hos din gode ven går du ind i din annoncekonto under ”Målgrupper”.
Her opretter du en ny målgruppe ud fra websitetrafik.
Tryk på dropdown-menuen og vælg muligheden ”folk der har været inde på specifikke sider”. Indtast nu din vens domænenavn.
SÅ har du oprettet en målgruppe over besøgende på din vens side, du nu kan annoncere efter, når du opretter dine næster annoncer.
Med en velopsat Facebook-annonce betaler du 30-40 kroner for tusinde visninger.
Det er en høj pris, hvis du holder hænderne op for øjnene og ikke ved, hvem du målretter. Modsætningsvis er det en rigtigt god pris, hvis det er 1000 personer, der er i din målgruppe og er interesserede i dit produkt.
Det er derfor, remarketing på Facebook virker så godt overfor dine egne besøgende. De kender dig og er interesserede i dit produkt. Jeg har også skrevet om det før på Ivaekst-bloggen - se fx et indlæg om 3 tips og tools her. Du kan også læse en case med Alor på Leadsonline.dk.
Det virker næsten lige så godt over for dine venners besøgende.
De kender dig måske ikke – men de er interesserede i produktet. Vi markedsfører til dem efter deres adfærd.
Held og lykke med opsætningen!
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk