Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
04.07.2018I løbet af de sidste ti år har digital marketing på skift været med til at vende op og ned på en lang række etablerede brancher både i udlandet og også herhjemme. En af de brancher, der lige nu skal omstille sig til en ny digital virkelighed, er rekrutteringsbranchen. Her er sociale medier som Facebook og LinkedIn i løbet af få år blevet en magtfaktor, som man ikke kan komme udenom. Og det ser ud til at fortsætte i de kommende år. Men der er stadig mange (digitale) muligheder som etablere rekrutteringsbureauer kan benytte af i denne kappestrid.
De sociale medier med først Facebook og senest LinkedIn i spidsen har i løbet af relativt kort tid været med til at vende op og ned på, hvordan danske virksomheder rekrutterer medarbejdere.
I dag har både LinkedIn og særligt Facebook en lang række annonceformater, og funktioner, som gør at danske virksomheder hurtigt og effektivt kan danne sig en relevant målgruppe af potentielle kandidater til en given stilling.
Derudover har de mange annoncemuligheder skabt en ny situation, hvor rekruttering er gået fra at være noget akut til noget langt mere langsigtet.
Hos Obsidian Digital bruger vi selv de sociale medier i meget høj grad til at profilere os selv, og det er uden tvivl noget, som har effekt, når vi slår nye stillinger op. Og sådan oplever stadigt flere og flere virksomheder det. Kort sagt giver de sociale mediers mange annoncemuligheder virksomheder langt bedre muligheder for selv at klare deres rekruteringsopgaver på relativt kort tid til en relativ fordelagtig pris.
Men selvom at der kommer flere muligheder til, så skal de etablerede rekruteringsbureauer ikke nødvendigvis ryste i bukserne.
Heldigvis er der stadig mange muligheder for at klare sig på den digitale kampplads og der er således mange måder hvorpå man kan tage kampen op imod eksempelvis Facebook og LinkedIn.
En af måderne at modvirke denne udvikling på, er blandt andet ved at satse på øget digital branding samt ikke mindst digital PR.
Derudover bliver det vigtigere og vigtigere at satse på content marketing, hvis man som rekrutteringsbureau genre vil nå ud til såvel sine etablerede samt nye målgrupper.
Et godt eksempel på en virksomhed, som i min bog lykkes med begge dele, er Balisager.
Balisager formår stadig at gøre sig gældende i medierne og i mange danskere bevidsthed. Derudover skal man ikke bruge lang tid på at se, at de lægger et stort arbejde i at lave nyt og relevant indhold, som tiltrækker søgninger – og dermed også nye kunder.
Et andet aspekt som man skal tage højde for, er at selvom man kigger udelukkende på de sociale medier, så er et medie som LinkedIn stadig langt bagefter Facebook, særligt når man sammenligner annoncemuligheder og ikke mindst priser. Med de rette justeringer af LinkedIn, kan billedet dog hurtigt vende. Men lige nu ser det mest af alt stadig ud til, at LinkedIn vedbliver med at have et stort potentiale, som det har svært ved at indfri.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk