Tags: Salg
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
14.10.2013Du har rigtigt mange mails hver eneste dag med tilbud (og spam). Når du logger på Twitter bliver du mødt af promoverede tweets fra diverse firmaer og på Facebook ser du annoncer til højre og "sponsorerede historier" i dit feed. Og logger du på LinkedIN kan andre mennesker købe adgang til at sende dig in-mails uanset, I ikke i forvejen er bekendte med hinanden.
Problemet med alle ovenstående markedsføringsmetoder er, at alle bruger dem. Du bliver blot en i mængden og så kræver det noget ekstraordinært at bryde ud af det fyld af firmaer, der prøver at få vores opmærksomhed.
Anderledes forholder det sig med det almindelige brev. Snail-mail. Konvolutter med frimærker sendt med Post Danmark.
Når vi får et brev stilet personligt til os, læser vi det også. Det kræver mere af afsenderen at sende os et brev end en mail, en FB-annonce, et sponsoreret tweet el. lignende. Det kræver mere tid og det koster faktisk penge. Derfor læser vi det også.
Jeg har JUF.dk, hvor kunderne er advokater, der køber adgang til vores kundeemner. Jeg skal overbevise disse advokater om, at JUF.dk er værd at bruge deres tid på - og her vil jeg bruge brevet.
Case: Mogens Møller
Mogens Møller er specialist i konverteringsoptimering og har tidligere afholdt workshops omhandlende konverteringsoptimering. Disse workshops kostede fra 4-7.000 kroner at deltage i for virksomhederne.
Mogens Møller betalte en freelancer 5.000 kroner for at generere en stor liste over danske webshops og deres adresse.
Herefter betalte han et trykkeri 10.000 kroner for at trykke cirka 1.000 breve, putte firmærker på dem og sende dem afsted. Intet manuelt arbejde.
Hvor mange billetter til hans workshops inden for et så specialiseret og smalt emne som konverteringsoptimering, han solgte til disse webshops - vel at mærke for 4-7.000 kroner per billet? Alene på at sende breve til folk, der for langt majoritetens vedkommende ikke kendte Mogens i forvejen?
40 styk.
Intet manuelt arbejde. En investering på 15.000 kroner.
Hvad der skilte Mogens ud fra andre var, at Mogens havde taget sig tid til at stile et personligt brev. Han havde ikke udsendt 1.000 mails. Det koster ingenting og tager 5 minutter (og koster potentielt en bøde for spam).
Nej, han havde fået lavet et brev stilet personligt til hver enkelte webshop.
På den måde skilte Mogens Møller sig ud fra mængden, genererede et stort salg af billetter og flere kunder, der er hængt ved. En fantastisk investering ved at tænke ud af voksen i vores ellers så digitale verden.
Hvad jeg gør
Jeg står med den konkrete problemstilling på JUF.dk, at jeg har flere testamenteoprettelser og dødsboskifter, end der er advokater til at tage sig af dem.
Vi har i Danmark en forening, der hedder Danske Arveretsadvokater. Der er lidt over 250 medlemmer, der alle er specialiseret i arveret - altså lige min målgruppe. På deres websites er medlemmer listet og jeg kan nemt finde deres adresser.
Du kan godt se, hvor jeg vil hen, ikke?
I oktober får samtlige medlemmer af Danske Arveretsadvokater et brev stillet personligt til dem, underskrevet af mig, med en gratis prøve på JUF.dk. Min tese er, at gratis kunder er endnu nemmere at sælge end Mogens' ellers ganske suveræne workshops inden for konverteringsoptimering.
Og jeg kommer naturligvis til at følge samtlige af disse brevudsendelser op med mail.
Og måske også Facebook, Twitter og LinkedIN nu jeg er i gang.
Men det er først efter jeg har skabt den personlige relation med et brev, jeg er sikker på, at modtageren læser - simpelthen fordi at det kræver mere af mig og at andre derfor ikke gør det.
Du kan gøre det samme - find ud af, hvem dine kunder er, betal dig fra at få lavet en liste og send et brev ud til dem. Det skærer igennem den masse af indhold, de ellers får på de digitale medier.
Du må også gerne lade være - så tager Mogens og jeg blot dine kunder i stedet for.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk