Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Konkurrenternes ringe produkt spænder ben

Tags: Salg

Da jeg startede JUF.dk – en udbudstjeneste, hvor det er muligt at sende ens opgave i udbud blandt advokater og revisorer – i august, var der 2-3 dygtige konkurrenter på markedet.

Men der var tale om dygtige konkurrenter, der havde banet vejen for, at jeg nemt kunne komme i gang. Vel var der advokater, der ikke var glade for tjenesterne, men mange af dem var positive over for mulighederne med en udbudstjeneste som markedsføringskanal.

Lad os spole nogle måneder frem til første februar 2014. Her starter Michael Roscoe (og jeg) ejendomsmæglerudbudstjenesten Salea.dk.

Salea.dk er – ligesom JUF.dk – ikke først i markedet. 3-4-5 andre har prøvet før os. Og så godt som alle mæglere vi ringer til har prøvet et par af de andre. Desværre er der tale om næsten udelukkende dårlige erfaringer.

Og det har vist sig at være vores største hurdle i forhold til at komme godt i gang. Vores konkurrenter har simpelthen leveret et så dårligt produkt, at mæglerne nu slet ikke gider prøve vores – ”for det er jo sikkert det samme”.

De 2 problemer med leads, der nu gør det svært for os

Når jeg taler om et dårligt produkt, refererer jeg til kvaliteten af de leads, vores konkurrenter tidligere har sendt afsted.

Kvaliteten måler jeg på, hvorvidt der er tale om et ”reelt” lead, der faktisk er interesseret i at sælge sin bolig. Hvis ikke, er det nemlig spild af både lead og mæglers tid.

Og så godt et lead har det sjældent været, fordi at:

1. Leads blev ikke valideret
2. Leads blev genereret vhja. Surveys og lignende

Alle leads på JUF.dk og Salea.dk valideres af jurastuderende. I praksis ringer de alle leads op for at sikre hvad det er, leadet ønsker. Et lead udsendes ikke før end vi har haft kontakt pr. Telefon eller mail. Vi skærer 25-30 % af alle leads væk på den her måde, men minimerer samtidigt spildtiden for vores partnere.

Og så genererer vi vores leads ved hjælp af søgemaskinerne. Organisk optimering og PPC i en smuk blanding.

Her ser vi stadig, hvordan konkurrenter genererer leads ved at lave en survey, udlodde en iPad og så sende alle deltagere ud som leads til mæglerne. Leadsne aner ikke, hvorfor mæglerne ringer og har intentioner om alt andet end at sælge deres bolig. Spildtid til mægleren.

Vi har langt færre leads end vores konkurrenter. Til gengæld konverterer vores leads i omegn af 75 %. Og her taler vi om endelig konvertering, hvor leadet faktisk vælger en af de 3 mæglere, der tilbyder sig.

Det her betyder også, at vores leads er væsentligt dyrere per styk. Især fordi, at man kun betaler, hvis man faktisk får kundens bolig til salg (så der ingen risiko er). Et par mæglere har indvendt, at vores tjeneste endog er meget dyr.

Men for hver af dem, er der 10, der synes, der er virkeligt lækkert ikke at spilde tid på survey-leads, at leads er validerer og at de kun kommer ud i almindelig arbejdstid.

Det har vi prøvet – og det vil vi ikke igen!

Mange af de første opkald ud af huset for at få mæglere ind, endte sådan her:

”Sådan en tjeneste har vi prøvet, og det ønsker vi ikke at gøre igen”.

Vi ramte også nogle gange den her:

”Vi har på kædeniveau besluttet at anbefale vores medlemmer ikke at gøre brug af sådanne tjenester”.

Rimeligt ærgerlige udmeldinger, synes vi.

Heldigvis er vores koncept bygget op omkring ingen risiko, så vi kan typisk overtale mægleren til om ikke andet at give det en chance. Og herefter har vi gode odds for også at forvandle det til en god samarbejdspartner, vi kan bygge et reelt forhold med.

I syvende og sidste ende kan vi vende det til vores styrke ved at fortælle, vi har forståelse for deres situation. Vi har forståelse for, at de ikke ønsker at spilde deres tid på dårlige leads. Vi har forståelse for, at de ikke ønsker at betale pr. Henvendelse. Og vi forstår godt, de selv ønsker at reagere, hvis de vil have et lead, og ikke blot have dem sendt lige i hovedet, når det passer os.

Og dét leverer vi.

Hvis du er mere interesseret i salg, vil jeg anbefale Rof Høeghs bog "En sælgers bekendelser". Den har jeg selv været meget glad for. Du kan finde den til en god pris på Saxo.com.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS

BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter

Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.

Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.

Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk og Google Plus: +Halfdan Timm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Kunne det ikke være fantastisk, hvis du kunne lade dine konkurrenter lave det hårde arbejde med at skabe et marked – og så bare piggybacke ved at stjæle deres trafik?

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT

Det går godt i dansk e-handel, og det skal vi være rigtigt glade for. Og når det går rigtigt godt, så er det helt naturligt, at man gerne vil udvide til nye markeder og ride videre på en bølge af succes. Men selvom det lyder nemt, så er der ingen garanti for at man får succes i eksempelvis Sverige eller Norge, selv hvis det går godt herhjemme. Så hvis du kender nogle, der vil tage dette spring, kommer der her fem simple tips til at få succes i udlandet som webshopejer.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Retargeting er fantastisk – og for e-commerce er dynamisk retargeting på Facebook og Instagram en cornerstone i deres marketing.

Vi ser for vores kunder, hvordan ROAS på +10 ikke er undtagelsen, men standard.

Men fra bare at sætte den op er der et par tricks, du kan udføre – og så får du endnu mere ud af dine anstrengelser. Som følger:

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT
Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Kan e-handlens vækstresultater opretholdes?

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Som enhver dansk webshopejer er drømmen naturligvis at udvide forretninger over vores kære nabogrænser. Det gælder også for vores online forretninger i Firtal regi.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT

Google har ikke kun fokus på links og godt indhold, de har også fokus på CTR fra SERP. Hvis din side ligger nr. 3 i SERP, men en større andel af brugerne klikker sig ind på din side frem for den første side, vil Google tolke netop din side til at være det bedste resultat til den givne søgning

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT

En nylig analyse fra firmaet Hitwise baseret på mange hundrede søgeforespørgsler viser, at over 60 % af alle søgninger kommer fra en mobil enhed.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Automatisk markedsføring er den bedste slags.

Du sætter det op en gang, og så fortsætter dit arbejde med at generere værdi dag for dag, uge for uge og måned for måned.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT

Forbinder du lige nu Facebook-annoncering med boosts af dine indlæg til dem, der i forvejen ”Synes godt om” din side?
Så er der virkeligt forbedringspotentiale. :-)

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Den danske bloggersfære har i mange år været den svenske ditto underlegen. Men der er så småt begyndt at ske noget.
Netværkene Bloggers Delight og Blogly har været med til at gøre det både nemmere og mere eftertragtet at starte en blog. Det samme har historier i medierne om hvordan bloggere får sponsoreret gratis ting og oplevelser mod at promovere de virksomheder, der har sendt tingene.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Som webshop eller affiliate bør du være interesseret i bloggere, fordi de kan supplere en i forvejen varieret linkprofil – og måske endda, hvis du får fat i en af de store bloggere, sikre dig salg.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Du arbejder med online markedsføring og Wordpress i din dagligdag. Du kender godt til W3 cache og SEO by Yoast og har dem installeret på alle blogs såvel som splogs (selvom du selvfølgeligt ikke bruger sådan nogle længere).

Brug 5 minutter på indlægget her og få lidt inspiration til hvilke plugins, du kan overveje fremadrettet – jeg bruger dem alle på skiftende sider og er glad for dem. :-)

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvorfor nøjes med at lave remarketing mod dine egne brugere, når du nemt kan tage naboens med også?

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Google AdWords, Kommunikation & Markedsføring

27. november 2015 er det Black Friday 2015. Er din webshop klar til at sælge?

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Den første konvertering af dine brugere er altid både den hårdeste og den dyreste.
Det er  her, du betaler for at de lærer dig at kende med Google AdWords, beviser din troværdighed med gode tekster og en stærk shop og holder dem fanget med remarketing på Facebook. Så køber de.
Men hvis din forretning skal blive rigtigt godt, så skal dine brugere konvertere igen.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Tryghed

En af mine kæpheste har i lang tid været, at studietiden egner sig bedre til iværksætteri end noget andet tidspunkt i dit liv.
Jeg har fundet 5 grunde frem til at underbygge dén påstand.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Google AdWords

Hvor meget plads du tager i dine AdWords-annoncer kan direkte kobles sammen med antallet af konverteringer.

Det, der fylder mest, klikker brugerne nemlig på.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT

For et par dage siden havde jeg fornøjelsen af at tale til Marketing Camp. Et af de store emner var nyhedsbreve.

Nyhedsbreve har du kontrol over i en tid, hvor Facebook mindsker reach for dine organiske posts næsten hver anden time og konkurrencen for de organiske søgeord kun bliver hårdere og hårdere.Jeg talte om remarketing især på Facebook – og det hører faktisk også godt sammen med nyhedsbreve.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Google AdWords

Google AdWords er en af de primære kanaler til kundeemner i min forretning i dag.

Jeg genererer og sælger leads til advokater og revisorer i JUF.dk. De organiske søgeresultater kommer med de fleste leads efter en solid SEO-indsats efterfulgt af Facebook og AdWords på en delt andenplads.

AdWords er spændende, for du kan se, hvad du får ind, når du smider en krone ud. Og så kan du gå i gang med at optimere på det tal.

Sidder du selv med din AdWords-konto kan du her få 3 af de ting, der har virket for mig, når jeg har siddet med JUF.dks AdWords:

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT

Jeg var for nyligt ude at besøge Firtal Web i Aarhus.

De driver e-handel med en lang række webshops og sender mere end 100.000 pakker hvert eneste år fra deres lager (der i sig selv er en imponerende størrelse og et indlæg værd en dag).

Den shop med færrest mails har godt 10.000 i kataloget. Når de sender ud til den liste ryger der med det samme over 100 produkter afsted.

Hvilket fantastisk værktøj. :-)

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Salg

Du har sikkert læst flere indlæg med titler som ’3 tips til at komme i pressen’, ’Journalisten fortæller: Det skal du skrive til mig’ og så videre.

Du gør det for at ’komme i pressen’, få omtalte, links, besøgende, kunder, troværdighed og blåstempling.

Men virker det? :-)

Jeg har spurgt et par venn

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT

Facebook remarketing er et af de bedste værktøjer jeg har på tværs af mine virksomheder – jeg skaber kontinuerlige konverteringer til en brøkdel af den pris, jeg ellers skal betale. Her får du 3 af de ting, der virker for mig.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Jura

Enkeltmandsvirksomhed, interessentskab, iværksætterselskab eller anpartsselskab.

Du har grundlæggende fire muligheder, når du skal vælge virksomhedsform til din webshop. Og der er fordele og ulemper ved dem alle sammen.

Jeg vil gerne komme med et bud på hvilken virksomhedsform du skal vælge afhængig af tre forskellige situationer.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Google AdWords

Har du lyst til at starte en RFQ (eller ”indhent 3 tilbud”) kan jeg spare dig besværet og her fortælle dig hvilke søgeord, der genererer mange leads. Og jeg kan samtidigt fortælle dig hvorfor du ikke eksklusivt bør satse på disse søgeord..

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT

Da jeg for omkring tre-fire år sidens startede med affiliate marketing og søgemaskineoptimering fik jeg at vide, at affiliate sider med prissammenligninger var farlige at lave.

Årsagen var dengang at Google vurderede sådanne sider som ’tyndt indhold’ eller ’doorway pages’. Betydningen var at de sider fik sværere ved at rangere i Googles søgeresultater.

Da jeg startede foretog Google sågar en større oprydning i deres søgeresultater for at mindske antallet af de her doorway-pages.

Sådan er det sådan set stadig, men en ny og meget større udfordring har meldt sig for prissammenligningssiderne:

Google er begyndt selv at sammenligne direkte i søgeresultaterne.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT

Laver du en søgeordsanalyse på dit site, er der en vis risiko / chance for, at du har en del geografiske søgninger.

En geografisk søgning kan være ”fag + by”. Et eksempel på et site, der har mange geografiske søgninger, er ”indhent 3 tilbud på ejendomsmæglere”-tjenesten Salea.dk, jeg er en del af.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT

At starte en side, hvor man kan indhente 3 (5, eller 7) tilbud i en given branche kræver ikke særlig meget. Men nemt er det ikke. Se her, hvad det kræver.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT
Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Administration

Jeg startede da jeg flyttede til København for ikke lang tid siden - og her kendte jeg ingen. Derfor startede jeg et netværksarrangement.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Administration, IT

Outsourcing er Guds gave til mennesket - det er din mulighed for at få gjort ting til en pris, der tidligere ikke kunne lade sig gøre.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: IT, Salg

Lige nu nyder de danske webshops godt af julesalget. Konverteringsraten er 3-4 gange så høj, som den plejer at være og AdWords-annoncer giver nu et godt afkast, når de danske forbrugere forbereder sig til at danse rundt om træet den 24. december. Her får du tre af de rigtigt smarte ting - og det er ting, du kan have implementeret på en time og nyde godt af allerede der.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Salg

For et par uger siden skrev jeg mit første indlæg her på bloggen omkring snailmail. Jeg ville sende 250 breve ud til 250 danske arveretsadvokater og tilbyde dem hver en gratis kunde eller to mod, at de prøvede JUF.dk af sin leadgenerator.

Halfdan Timm
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
Tags: Salg

Du har rigtigt mange mails hver eneste dag med tilbud (og spam). Når du logger på Twitter bliver du mødt af promoverede tweets fra diverse firmaer og på Facebook ser du annoncer til højre og "sponsorerede historier" i dit feed. Og logger du på LinkedIN kan andre mennesker købe adgang til at sende dig in-mails uanset, I ikke i forvejen er bekendte med hinanden.

Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS

BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter

Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.

Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.

Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk og Google Plus: +Halfdan Timm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her