Tags: Salg
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
21.05.2014Da jeg startede JUF.dk – en udbudstjeneste, hvor det er muligt at sende ens opgave i udbud blandt advokater og revisorer – i august, var der 2-3 dygtige konkurrenter på markedet.
Men der var tale om dygtige konkurrenter, der havde banet vejen for, at jeg nemt kunne komme i gang. Vel var der advokater, der ikke var glade for tjenesterne, men mange af dem var positive over for mulighederne med en udbudstjeneste som markedsføringskanal.
Lad os spole nogle måneder frem til første februar 2014. Her starter Michael Roscoe (og jeg) ejendomsmæglerudbudstjenesten Salea.dk.
Salea.dk er – ligesom JUF.dk – ikke først i markedet. 3-4-5 andre har prøvet før os. Og så godt som alle mæglere vi ringer til har prøvet et par af de andre. Desværre er der tale om næsten udelukkende dårlige erfaringer.
Og det har vist sig at være vores største hurdle i forhold til at komme godt i gang. Vores konkurrenter har simpelthen leveret et så dårligt produkt, at mæglerne nu slet ikke gider prøve vores – ”for det er jo sikkert det samme”.
Når jeg taler om et dårligt produkt, refererer jeg til kvaliteten af de leads, vores konkurrenter tidligere har sendt afsted.
Kvaliteten måler jeg på, hvorvidt der er tale om et ”reelt” lead, der faktisk er interesseret i at sælge sin bolig. Hvis ikke, er det nemlig spild af både lead og mæglers tid.
Og så godt et lead har det sjældent været, fordi at:
1. Leads blev ikke valideret
2. Leads blev genereret vhja. Surveys og lignende
Alle leads på JUF.dk og Salea.dk valideres af jurastuderende. I praksis ringer de alle leads op for at sikre hvad det er, leadet ønsker. Et lead udsendes ikke før end vi har haft kontakt pr. Telefon eller mail. Vi skærer 25-30 % af alle leads væk på den her måde, men minimerer samtidigt spildtiden for vores partnere.
Og så genererer vi vores leads ved hjælp af søgemaskinerne. Organisk optimering og PPC i en smuk blanding.
Her ser vi stadig, hvordan konkurrenter genererer leads ved at lave en survey, udlodde en iPad og så sende alle deltagere ud som leads til mæglerne. Leadsne aner ikke, hvorfor mæglerne ringer og har intentioner om alt andet end at sælge deres bolig. Spildtid til mægleren.
Vi har langt færre leads end vores konkurrenter. Til gengæld konverterer vores leads i omegn af 75 %. Og her taler vi om endelig konvertering, hvor leadet faktisk vælger en af de 3 mæglere, der tilbyder sig.
Det her betyder også, at vores leads er væsentligt dyrere per styk. Især fordi, at man kun betaler, hvis man faktisk får kundens bolig til salg (så der ingen risiko er). Et par mæglere har indvendt, at vores tjeneste endog er meget dyr.
Men for hver af dem, er der 10, der synes, der er virkeligt lækkert ikke at spilde tid på survey-leads, at leads er validerer og at de kun kommer ud i almindelig arbejdstid.
Det har vi prøvet – og det vil vi ikke igen!
Mange af de første opkald ud af huset for at få mæglere ind, endte sådan her:
”Sådan en tjeneste har vi prøvet, og det ønsker vi ikke at gøre igen”.
Vi ramte også nogle gange den her:
”Vi har på kædeniveau besluttet at anbefale vores medlemmer ikke at gøre brug af sådanne tjenester”.
Rimeligt ærgerlige udmeldinger, synes vi.
Heldigvis er vores koncept bygget op omkring ingen risiko, så vi kan typisk overtale mægleren til om ikke andet at give det en chance. Og herefter har vi gode odds for også at forvandle det til en god samarbejdspartner, vi kan bygge et reelt forhold med.
I syvende og sidste ende kan vi vende det til vores styrke ved at fortælle, vi har forståelse for deres situation. Vi har forståelse for, at de ikke ønsker at spilde deres tid på dårlige leads. Vi har forståelse for, at de ikke ønsker at betale pr. Henvendelse. Og vi forstår godt, de selv ønsker at reagere, hvis de vil have et lead, og ikke blot have dem sendt lige i hovedet, når det passer os.
Og dét leverer vi.
Hvis du er mere interesseret i salg, vil jeg anbefale Rof Høeghs bog "En sælgers bekendelser". Den har jeg selv været meget glad for. Du kan finde den til en god pris på Saxo.com.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk